Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyvistä laeista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/32974/2023
Vastausaika on päättynyt: 18.6.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ehdotuksella esitetään muutettavaksi oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevat säännökset perusopetuslaissa ja muissa siihen liittyvissä laeissa.
Esityksen tavoitteena on pääministeri Orpon hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti uudistaa nykyinen oppimisen ja koulunkäynnin ns. kolmiportaista tukea koskeva lainsäädäntö siten, että tuen muodot olisivat valtakunnallisesti yhtenäiset, selkeät ja monipuoliset. Esityksessä selkiytettäisiin oppilaalle annettavien tukimuotojen kokonaisuutta, tuen järjestämisen periaatteita, käytäntöjä ja käsitteitä.
Esityksen tavoitteena on selkiyttää, täsmentää ja yhtenäistää oppilaan saaman tuen muotoja siten, että tukitoimet olisivat valtakunnallisesti yhtenäiset ja selkeät sekä varmistaa riittävät resurssit tukitoimien toteuttamiseen.
Esityksen tavoitteena on myös vähentää opetushenkilöstön hallinnollista työtä vähentämällä tuen arvioinnissa, päätöksenteossa ja suunnittelussa tarvittavien asiakirjojen määrää sekä keventämällä niiden valmisteluprosessia.
Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan pääsääntöisesti 1.8.2025
Esityksen tavoitteena on pääministeri Orpon hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti uudistaa nykyinen oppimisen ja koulunkäynnin ns. kolmiportaista tukea koskeva lainsäädäntö siten, että tuen muodot olisivat valtakunnallisesti yhtenäiset, selkeät ja monipuoliset. Esityksessä selkiytettäisiin oppilaalle annettavien tukimuotojen kokonaisuutta, tuen järjestämisen periaatteita, käytäntöjä ja käsitteitä.
Esityksen tavoitteena on selkiyttää, täsmentää ja yhtenäistää oppilaan saaman tuen muotoja siten, että tukitoimet olisivat valtakunnallisesti yhtenäiset ja selkeät sekä varmistaa riittävät resurssit tukitoimien toteuttamiseen.
Esityksen tavoitteena on myös vähentää opetushenkilöstön hallinnollista työtä vähentämällä tuen arvioinnissa, päätöksenteossa ja suunnittelussa tarvittavien asiakirjojen määrää sekä keventämällä niiden valmisteluprosessia.
Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan pääsääntöisesti 1.8.2025
Tausta
Peruskoulun oppilaista jo joka neljännellä on tehostetun tai erityisen tuen tarve, ja tilastojen perusteella tuen tarpeet näyttävät kasvavan joka vuosi. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmä ei tällä hetkellä toimi kaikkialla siten, että oppilaiden oikeudet toteutuvat. Useat tutkimukset ja selvitykset osoittavat, että oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa voimassa olevien normien mukaisesti on epäselvyyttä sekä huomattavaa alueellista vaihtelua. Se, millaisia konkreettisia tukimuotoja sisältyy tuen eri tasoille, vaihtelee kunnittain ja jopa kouluittain.
Tuen asiakirjojen ja hallintopäätöksen valmistelu kuormittaa sekä opettajia että rehtoreita. Asiakirjoja koetaan olevan liikaa ja ne ovat keskenään päällekkäisiä, jolloin resursseja karkaa tuen antamisesta moninkertaiseen kirjoittamiseen. Tuen asiakirjoihin myös kirjataan tietoa, joka ei ole oleellista tuen järjestämisen kannalta.
Esi- ja perusopetuksen lainsäädännössä on tunnistettu selkiyttämistarve koko oppimisen tuen järjestelmän osalta.
Tuen asiakirjojen ja hallintopäätöksen valmistelu kuormittaa sekä opettajia että rehtoreita. Asiakirjoja koetaan olevan liikaa ja ne ovat keskenään päällekkäisiä, jolloin resursseja karkaa tuen antamisesta moninkertaiseen kirjoittamiseen. Tuen asiakirjoihin myös kirjataan tietoa, joka ei ole oleellista tuen järjestämisen kannalta.
Esi- ja perusopetuksen lainsäädännössä on tunnistettu selkiyttämistarve koko oppimisen tuen järjestelmän osalta.
Liitteet:
Hallituksen esitys perusopetuslain muuttamisesta_luonnos_07052024.pdf -
Hallituksen esitykseen sisältyvät pykälät ja rinnakkaistekstit 07052024.pdf -
VN asetus perusopetusasetuksen muuttamisestadocx.pdf -
VN asetus kelpoisuusasetuksen muuttamisesta.pdf -
VN asetus tuntijakoasetuksen muuttamisestadocx.pdf -
Ministeriön asetus opiskelijaksi ottamisen perusteiden muuttamisesta.pdf -
Ändring av förordningen om grundläggande utbildning_sv.pdf -
Ändring av behörighetsförordningen.pdf -
Ändring av timfördelningsförordningen_sv.pdf -
Förordningen om grunderna för antagning av studerande_sv.pdf -
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 18.6.2024 mennessä
Vastausohjeet vastaanottajille
Opetus- ja kulttuuriministeriö varaa teille mahdollisuuden antaa lausuntonne esitysluonnoksesta. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Lausunnon voi antaa suomen tai ruotsin kielellä.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, lausunnon voi lähettää myös sähköpostitse opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/32974/2023.
Ministeriöiden, joilla on käytössä VAHVA, tulee viedä lausuntonsa VAHVAan asialle VN/32974/2023.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja ministeriön hankesivuilla.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, lausunnon voi lähettää myös sähköpostitse opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/32974/2023.
Ministeriöiden, joilla on käytössä VAHVA, tulee viedä lausuntonsa VAHVAan asialle VN/32974/2023.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja ministeriön hankesivuilla.
Valmistelijat
Penttilä Marja, hallitusneuvos, [email protected], puh. +358295330400
Erja Vitikka, opetusneuvos, [email protected], puh. +358295330085
Merja Mannerkoski, erityisasiantuntija, [email protected], puh. +35820 5330325
Marjaana Larpa, hallitusneuvos, [email protected], puh. +358295330480
Laura Niemi, hallitussihteeri, [email protected], puh. +358295330420
Erja Vitikka, opetusneuvos, [email protected], puh. +358295330085
Merja Mannerkoski, erityisasiantuntija, [email protected], puh. +35820 5330325
Marjaana Larpa, hallitusneuvos, [email protected], puh. +358295330480
Laura Niemi, hallitussihteeri, [email protected], puh. +358295330420
Jakelu:
Aineopettajaliitto AOL ry | ||
Aivoliitto ry | ||
Autismiliitto ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elmeri-koulut | ||
Enontekiön kunta | ||
Erilaisten oppijoiden liitto ry | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etno - Oikeusministeriö | ||
Euran kunta | ||
FDUV | ||
Finlands Svenska Autism- coh Aspergerförening rf | ||
Finlands Svenska Lärarförbund FSL rf | ||
Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS | ||
Förbundet Hem och Skola i Finland rf | ||
Harjoittelukoulujen rehtorit HARRE ry | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Ilmajoen kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansaneläkelaitos (KELA) | ||
Karvi – Kansallinen koulutuksen arviointikeskus | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kehitysvammaisten tukiliitto ry | ||
Kehitysvammaliitto ry | ||
Kemiön kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | ||
Kontionlahden kunta | ||
Kotkan kaupunki | ||
KT - Kuntatyönantajat | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuurojen liitto ry | ||
Kynnys ry | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Laukaan kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto MLL | ||
MIELI Suomen mielenterveys ry | ||
Moniheli | ||
Mustasaaren kunta | ||
Neurospectrum | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nuorten Akatemia | ||
Näkövammaisten liitto | ||
Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus (OPH) | ||
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pesäpuu ry | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Pro Sophie ry | ||
Romaniasiain neuvottelukunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saavutettavuuskirjasto Celia | ||
Sairaalaopetus | ||
Samarbetsförbyndet kring funktionshinder fr SAMS | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Sivistystyönantajat ry / Sivista | ||
SOS Lapsikylä | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry | ||
Suomen CP-liitto ry | ||
Suomen erityiskasvatuksen liitto SEL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Kuurosokeat ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto | ||
Suomen Luokanopettajat ry | ||
Suomen nuorisovaltuustojen liitto NUVA ry | ||
Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL | ||
Suomen psykologiliitto ry | ||
Suomen rehtorit ry SuRe FiRe | ||
Suomen Vanhempainliitto ry | ||
Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat SVEOT | ||
Suomen yliopistollisten harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssi | ||
Suomenopettajat ry | ||
Svenska Finlands Folkting | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tietosuojavaltuutetun toimista | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto | ||
Turun yliopisto, Rauma | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) | ||
Unicef | ||
Utsjoen kunta | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valtion koulukodit | ||
Valtiovarainministeriö (VM) | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö sr | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varhaiskasvatuksen opettajien liitto VOL | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yksityiskoulujen liitto ry | ||
Åbo Akademi |