Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning och till vissa lagar som har samband med den
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/32974/2023
Svarstiden gick ut: 18.6.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I propositionen föreslås det att bestämmelserna om stöd för lärande och skolgång ändras i lagen om grundläggande utbildning och i andra lagar som har samband med den.
Syftet med propositionen är att i enlighet med målen i statsminister Orpos regeringsprogram revidera den nuvarande lagstiftningen om s.k. stöd i tre nivåer för lärande och skolgång så att stödformerna är enhetliga i hela landet, tydliga och mångsidiga. Enligt förslaget förtydligas helheten av stödformer som ges eleven samt principerna för ordnandet av stöd och praxisen och begreppen i fråga om stödet.
Syftet med propositionen är att förtydliga, precisera och förenhetliga de stödformer som eleven får så att stödåtgärderna är enhetliga i hela landet och tydliga samt att säkerställa tillräckliga resurser för genomförandet av stödåtgärderna.
Syftet med propositionen är också att minska undervisningspersonalens administrativa arbete genom att minska antalet handlingar som behövs för att bedöma, fatta beslut om och planera stödet samt genom att göra beredningsprocessen enklare i fråga om dessa.
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagarna avses huvudsakligen träda i kraft den 1 augusti 2025
Syftet med propositionen är att i enlighet med målen i statsminister Orpos regeringsprogram revidera den nuvarande lagstiftningen om s.k. stöd i tre nivåer för lärande och skolgång så att stödformerna är enhetliga i hela landet, tydliga och mångsidiga. Enligt förslaget förtydligas helheten av stödformer som ges eleven samt principerna för ordnandet av stöd och praxisen och begreppen i fråga om stödet.
Syftet med propositionen är att förtydliga, precisera och förenhetliga de stödformer som eleven får så att stödåtgärderna är enhetliga i hela landet och tydliga samt att säkerställa tillräckliga resurser för genomförandet av stödåtgärderna.
Syftet med propositionen är också att minska undervisningspersonalens administrativa arbete genom att minska antalet handlingar som behövs för att bedöma, fatta beslut om och planera stödet samt genom att göra beredningsprocessen enklare i fråga om dessa.
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagarna avses huvudsakligen träda i kraft den 1 augusti 2025
Bakgrund
I nuläget behöver var fjärde elev i grundskolan intensifierat eller särskilt stöd, och enligt statistiken verkar stödbehovet öka varje år. För närvarande fungerar systemet med stöd för lärande och skolgång inte överallt så att elevernas rättigheter tillgodoses. Flera undersökningar och utredningar visar att det råder oklarhet och stora regionala variationer i genomförandet av stödet för lärande och skolgång i enlighet med gällande normer. De konkreta stödformer som ingår på olika stödnivåer varierar mellan kommunerna och till och med mellan olika skolor.
Beredningen av handlingar och förvaltningsbeslut i fråga om stödet belastar både lärare och rektorer. Det upplevs att det finns för många handlingar och att de överlappar varandra, vilket innebär att resurser som kunde användas för stöd går åt till överlappande beredning. I stödhandlingarna antecknas också uppgifter som inte är väsentliga med tanke på ordnandet av stödet. I lagstiftningen om förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen har man identifierat ett behov av att förtydliga hela systemet med stöd för lärande.
Beredningen av handlingar och förvaltningsbeslut i fråga om stödet belastar både lärare och rektorer. Det upplevs att det finns för många handlingar och att de överlappar varandra, vilket innebär att resurser som kunde användas för stöd går åt till överlappande beredning. I stödhandlingarna antecknas också uppgifter som inte är väsentliga med tanke på ordnandet av stödet. I lagstiftningen om förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen har man identifierat ett behov av att förtydliga hela systemet med stöd för lärande.
Bilagor:
Hallituksen esitys perusopetuslain muuttamisesta_luonnos_07052024.pdf -
Hallituksen esitykseen sisältyvät pykälät ja rinnakkaistekstit 07052024.pdf -
VN asetus perusopetusasetuksen muuttamisestadocx.pdf -
VN asetus kelpoisuusasetuksen muuttamisesta.pdf -
VN asetus tuntijakoasetuksen muuttamisestadocx.pdf -
Ministeriön asetus opiskelijaksi ottamisen perusteiden muuttamisesta.pdf -
Ändring av förordningen om grundläggande utbildning_sv.pdf -
Ändring av behörighetsförordningen.pdf -
Ändring av timfördelningsförordningen_sv.pdf -
Förordningen om grunderna för antagning av studerande_sv.pdf -
Tidtabell
Vi ber er lämna utlåtandena senast den 18 juni 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Undervisnings- och kulturministeriet ger er möjlighet att yttra er om utkastet till proposition. Också de som inte nämns på sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet. Utlåtandet kan lämnas på svenska eller finska.
Lämna utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Hjälp med att ta i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Den som inte vill registrera sig i tjänsten kan också skicka utlåtandet per e-post till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor ([email protected]). Ange diarienumret VN/32974/2023 som referens i utlåtandet.
De ministerier som använder VAHVA ska lämna sitt utlåtande för ärende VN/32974/2023 i VAHVA.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och ministeriets projektsidor.
Lämna utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Hjälp med att ta i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Den som inte vill registrera sig i tjänsten kan också skicka utlåtandet per e-post till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor ([email protected]). Ange diarienumret VN/32974/2023 som referens i utlåtandet.
De ministerier som använder VAHVA ska lämna sitt utlåtande för ärende VN/32974/2023 i VAHVA.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och ministeriets projektsidor.
Beredare
Penttilä Marja, regeringsråd, [email protected], tfn +358295330400
Erja Vitikka, undervisningsråd, [email protected], tfn +358295330085
Merja Mannerkoski, specialsakkunnig, [email protected], tfn +35820 5330325
Marjaana Larpa, regeringsråd, [email protected], tfn +358295330480
Laura Niemi, regeringssekreterare, [email protected], tfn +358295330420
Erja Vitikka, undervisningsråd, [email protected], tfn +358295330085
Merja Mannerkoski, specialsakkunnig, [email protected], tfn +35820 5330325
Marjaana Larpa, regeringsråd, [email protected], tfn +358295330480
Laura Niemi, regeringssekreterare, [email protected], tfn +358295330420
Sändlista:
Aineopettajaliitto AOL ry | ||
Aivoliitto ry | ||
Autismiliitto ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elmeri-koulut | ||
Enontekiön kunta | ||
Erilaisten oppijoiden liitto ry | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etno - Oikeusministeriö | ||
Euran kunta | ||
FDUV | ||
Finlands Svenska Autism- coh Aspergerförening rf | ||
Finlands Svenska Lärarförbund FSL rf | ||
Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS | ||
Förbundet Hem och Skola i Finland rf | ||
Harjoittelukoulujen rehtorit HARRE ry | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Ilmajoen kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansaneläkelaitos (KELA) | ||
Karvi – Kansallinen koulutuksen arviointikeskus | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kehitysvammaisten tukiliitto ry | ||
Kehitysvammaliitto ry | ||
Kemiön kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | ||
Kontionlahden kunta | ||
Kotkan kaupunki | ||
KT - Kuntatyönantajat | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuurojen liitto ry | ||
Kynnys ry | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Laukaan kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto MLL | ||
MIELI Suomen mielenterveys ry | ||
Moniheli | ||
Mustasaaren kunta | ||
Neurospectrum | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nuorten Akatemia | ||
Näkövammaisten liitto | ||
Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus (OPH) | ||
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pesäpuu ry | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Pro Sophie ry | ||
Romaniasiain neuvottelukunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saavutettavuuskirjasto Celia | ||
Sairaalaopetus | ||
Samarbetsförbyndet kring funktionshinder fr SAMS | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Sivistystyönantajat ry / Sivista | ||
SOS Lapsikylä | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry | ||
Suomen CP-liitto ry | ||
Suomen erityiskasvatuksen liitto SEL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Kuurosokeat ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto | ||
Suomen Luokanopettajat ry | ||
Suomen nuorisovaltuustojen liitto NUVA ry | ||
Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL | ||
Suomen psykologiliitto ry | ||
Suomen rehtorit ry SuRe FiRe | ||
Suomen Vanhempainliitto ry | ||
Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat SVEOT | ||
Suomen yliopistollisten harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssi | ||
Suomenopettajat ry | ||
Svenska Finlands Folkting | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tietosuojavaltuutetun toimista | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto | ||
Turun yliopisto, Rauma | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) | ||
Unicef | ||
Utsjoen kunta | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valtion koulukodit | ||
Valtiovarainministeriö (VM) | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö sr | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varhaiskasvatuksen opettajien liitto VOL | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yksityiskoulujen liitto ry | ||
Åbo Akademi |