Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö: Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta ja laiksi rikoslain 46 luvun muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/26656/2022
Vastausaika on päättynyt: 23.12.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ulkoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta ja laiksi rikoslain 46 luvun muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta. Samalla kumottaisiin nykyinen laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavan rikoslain 46 luvun sääntelyä. Esityksessä on kyse kansallisesta täydentävästä sääntelystä, joka on tarpeen kaksikäyttötuotteiden vientiä, välitystä, teknistä apua, kauttakulkua ja siirtoa koskevan unionin valvontajärjestelmän perustamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2021/821, jäljempänä vientivalvonta-asetus, soveltamisen tueksi.
Tarkoitus on, että lakimuutokset tulevat voimaan syksyllä 2024.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta. Samalla kumottaisiin nykyinen laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavan rikoslain 46 luvun sääntelyä. Esityksessä on kyse kansallisesta täydentävästä sääntelystä, joka on tarpeen kaksikäyttötuotteiden vientiä, välitystä, teknistä apua, kauttakulkua ja siirtoa koskevan unionin valvontajärjestelmän perustamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2021/821, jäljempänä vientivalvonta-asetus, soveltamisen tueksi.
Tarkoitus on, että lakimuutokset tulevat voimaan syksyllä 2024.
Tausta
Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta säädetään kansallisesti kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta annetussa laissa (562/1996). Uuden vientivalvonta-asetuksen johdosta kansallista sääntelyä on tarpeen päivittää siten, että varmistetaan kansallisen sääntelyn yhteensopivuus EU-sääntelyn kanssa ja varmistetaan sääntelyn tehokas toimeenpano.
Tavoitteet
Lakiuudistuksen tavoitteena on kansallisen sääntelyn yhteensovittaminen vientivalvonta-asetuksen kanssa ja vientivalvonnan tehokkaan toimeenpanon varmistaminen. Esityksessä ehdotetaan säädettävän uusi laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta ja samalla kumottavan voimassa oleva kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta annettu laki. Uuden lain sääntely vastaisi pääosin voimassa olevan lain periaatteita ja keskeisiä elementtejä. Lain rakenteeseen on kuitenkin tarpeen tehdä muutoksia, joiden johdosta olisi selkeintä uudistaa laki kokonaan.
Siltä osin kuin esimerkiksi luvanvaraisuudesta, ilmoitusvelvollisuuksista ja muista toiminnanharjoittajien velvoitteista sekä esimerkiksi lupaharkinnasta säädetään vientivalvonta-asetuksessa, säännöksiä ei ole tarkoitus toistaa kansallisessa laissa. Lakiin on tarpeen ehdottaa EU-asetuksen edellyttämiä raportointi- ja asiakirjavaatimuksiin liittyviä säännöksiä. Lisäksi olisi tarpeen selkeyttää tiettyjä hakemusten käsittelyyn, hakemusten johdosta tehtäviin päätöksiin ja muutoksenhakuun liittyviä menettelyjä. Lakia on samalla tarkoitus kehittää siten, että varmistetaan vientivalvonnan tavoitteiden tehokas toteutuminen. Tämän johdosta ehdotetaan päivitettävän viranomaisten toimivaltuuksia vientivalvonnassa, minkä lisäksi lakiin ehdotetaan lisättävän kansallinen valvontaluettelo.
Siltä osin kuin esimerkiksi luvanvaraisuudesta, ilmoitusvelvollisuuksista ja muista toiminnanharjoittajien velvoitteista sekä esimerkiksi lupaharkinnasta säädetään vientivalvonta-asetuksessa, säännöksiä ei ole tarkoitus toistaa kansallisessa laissa. Lakiin on tarpeen ehdottaa EU-asetuksen edellyttämiä raportointi- ja asiakirjavaatimuksiin liittyviä säännöksiä. Lisäksi olisi tarpeen selkeyttää tiettyjä hakemusten käsittelyyn, hakemusten johdosta tehtäviin päätöksiin ja muutoksenhakuun liittyviä menettelyjä. Lakia on samalla tarkoitus kehittää siten, että varmistetaan vientivalvonnan tavoitteiden tehokas toteutuminen. Tämän johdosta ehdotetaan päivitettävän viranomaisten toimivaltuuksia vientivalvonnassa, minkä lisäksi lakiin ehdotetaan lisättävän kansallinen valvontaluettelo.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=UM008:00/2019 - Linkki hankesivulle:
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=UM008:00/2019 - Länk till projektsidor:
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan ulkoministeriölle viimeistään 22.12.2023.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2024.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön 22.12.2023 mennessä. Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään käyttämään viitteenä asianumeroa VN/26656/2022.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat:
lakimies Emilia Tiuttu, puh. +358 295 350 043 (20.12.2023 saakka)
lainsäädäntösihteeri Elina Ahtela, puh. +358 295 350 223
lakimies Carola Miller, puh. +358 295 350 584
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
lakimies Emilia Tiuttu, puh. +358 295 350 043 (20.12.2023 saakka)
lainsäädäntösihteeri Elina Ahtela, puh. +358 295 350 223
lakimies Carola Miller, puh. +358 295 350 584
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
Jakelu:
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Kaupan liitto | ||
Keskusrikospoliisi | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
oikeusministeriö | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
PIA ry | ||
Poliisihallitus | ||
puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Saferglobe | ||
sisäministeriö | ||
suojelupoliisi | ||
Suomen pakote- ja vientivalvontayhdistys | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Teknisen kaupan liitto | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tulli | ||
Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto |