Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande: Utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden och lag om ändring av 46 kap. i strafflagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/26656/2022
Svarstiden gick ut: 23.12.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Utrikesministeriet begär utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden och lag om ändring av 46 kap. i strafflagen.
I propositionen föreslås att det stiftas en ny lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden. Samtidigt upphävs den gällande lagen om kontroll av export av produkter med dubbel användning. Dessutom föreslås det i propositionen att vissa bestämmelser i 46 kap. i strafflagen ändras. I propositionen är det fråga om nationella kompletterande bestämmelser som behövs till stöd för tillämpningen av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/821 om upprättande av en unionsordning för kontroll av export, förmedling, transitering och överföring av samt tekniskt bistånd för produkter med dubbla användningsområden (omarbetning), nedanförordningen om exportkontroll.
Avsikten är att lagändringarna ska träda i kraft hösten 2024.
I propositionen föreslås att det stiftas en ny lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden. Samtidigt upphävs den gällande lagen om kontroll av export av produkter med dubbel användning. Dessutom föreslås det i propositionen att vissa bestämmelser i 46 kap. i strafflagen ändras. I propositionen är det fråga om nationella kompletterande bestämmelser som behövs till stöd för tillämpningen av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/821 om upprättande av en unionsordning för kontroll av export, förmedling, transitering och överföring av samt tekniskt bistånd för produkter med dubbla användningsområden (omarbetning), nedanförordningen om exportkontroll.
Avsikten är att lagändringarna ska träda i kraft hösten 2024.
Bakgrund
Nationella bestämmelser om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden finns i lagen om kontroll av export av produkter med dubbel användning (562/1996). Till följd av den nya förordningen om exportkontroll behöver de nationella bestämmelserna uppdateras för att säkerställa att de är förenliga med EU-bestämmelserna och att de verkställs effektivt.
Målsättningar
Syftet med lagreformen är att harmonisera de nationella bestämmelserna med förordningen om exportkontroll och att säkerställa att exportkontroll genomförs effektivt. I propositionen föreslås att det stiftas en ny lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden och att den gällande lagen om kontroll av export av produkter med dubbel användning samtidigt upphävs. Bestämmelserna i den nya lagen motsvarar i huvudsak principerna och de centrala elementen i den gällande lagen. Det behöver dock göras ändringar i lagens struktur, och det är därför tydligast att lagen revideras i sin helhet.
Till den del det i förordningen om exportkontroll föreskrivs om till exempel tillståndsplikt, underrättelseskyldigheter och andra skyldigheter för verksamhetsutövare samt om till exempel tillståndsprövning är avsikten att bestämmelserna inte ska finnas också i den nationella lagen. Det behöver i lagen finnas bestämmelser om de krav på rapporter och dokument som anges i förordningen om exportkontroll. Också vissa förfaranden som gäller behandling av ansökningar, beslut som fattas med anledning av ansökningar samt sökande av ändring måste göras klarare. Avsikten är att lagen samtidigt ska ändras så att det säkerställs att målen för exportkontroll nås effektivt. Det föreslås med anledning av detta att myndigheternas befogenheter vid exportkontroll uppdateras och att det till lagen även fogas en nationell kontrollförteckning.
Till den del det i förordningen om exportkontroll föreskrivs om till exempel tillståndsplikt, underrättelseskyldigheter och andra skyldigheter för verksamhetsutövare samt om till exempel tillståndsprövning är avsikten att bestämmelserna inte ska finnas också i den nationella lagen. Det behöver i lagen finnas bestämmelser om de krav på rapporter och dokument som anges i förordningen om exportkontroll. Också vissa förfaranden som gäller behandling av ansökningar, beslut som fattas med anledning av ansökningar samt sökande av ändring måste göras klarare. Avsikten är att lagen samtidigt ska ändras så att det säkerställs att målen för exportkontroll nås effektivt. Det föreslås med anledning av detta att myndigheternas befogenheter vid exportkontroll uppdateras och att det till lagen även fogas en nationell kontrollförteckning.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=UM008:00/2019 - Linkki hankesivulle:
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=UM008:00/2019 - Länk till projektsidor:
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande till utrikesministeriet senast den 22 december 2023.
Avsikten är att regeringens proposition ska överlämnas till riksdagen våren 2024.
Avsikten är att regeringens proposition ska överlämnas till riksdagen våren 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 22 december 2023 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtande kan också skickas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er använda ärendenumret VN/26656/2022 som referens för utlåtandet.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de utlåtanden som lämnats genom tjänsten utlåtande.fi publiceras i den tjänsten.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de utlåtanden som lämnats genom tjänsten utlåtande.fi publiceras i den tjänsten.
Beredare
Mer information ges av
Emilia Tiuttu, jurist, tfn +358 295 350 043
Elina Ahtela, lagstiftningssekreterare, tfn +358 295 350 223
Carola Miller, jurist, tfn +358 295 350 584
E-postadresserna har formen [email protected].
Emilia Tiuttu, jurist, tfn +358 295 350 043
Elina Ahtela, lagstiftningssekreterare, tfn +358 295 350 223
Carola Miller, jurist, tfn +358 295 350 584
E-postadresserna har formen [email protected].
Sändlista:
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Kaupan liitto | ||
Keskusrikospoliisi | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
oikeusministeriö | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
PIA ry | ||
Poliisihallitus | ||
puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Saferglobe | ||
sisäministeriö | ||
suojelupoliisi | ||
Suomen pakote- ja vientivalvontayhdistys | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Teknisen kaupan liitto | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tulli | ||
Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto |