Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Työryhmän lausuntopyyntö valmiuslain varautumisvelvollisuutta koskevasta muistiosta sekä valmiuslain yleisistä kehittämistarpeista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN /5137/2022
Vastausaika on päättynyt: 15.2.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valmiuslain kokonaisuudistusta valmisteleva työryhmä pyytää lausuntoa valmiuslain varautumisvelvollisuutta koskevasta muistiosta. Samalla on myös mahdollisuus esittää näkemyksiä ja huomioita valmiuslain yleisistä kehittämistarpeista.
Tausta
Valtioneuvosto asetti 6.10.2022 työryhmän valmistelemaan valmiuslain kokonaisuudistusta (jäljempänä valmiuslakityöryhmä). Työryhmän tehtävänä on arvioida valmiuslain ajantasaisuus, toimivuus ja kehittämistarpeet sekä valmistella uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavat säädösehdotukset. Työryhmän työtä seuraa ja tukee valtioneuvoston asettama parlamentaarinen seurantaryhmä.
Valmiuslakityöryhmän yhtenä tehtävänä on selvittää ja arvioida valmiuslain käyttöönoton kannalta keskeisen varautumisvelvollisuuden sääntelyn täsmentämistarpeet sekä laatia sitä koskevat tarpeelliset säännösehdotukset. Valmistelussa on lisäksi selvitettävä, voidaanko valmiuslain velvoitteet normaalioloissa (varautuminen) ja sen käyttöönottotilanteissa (kriisijohtaminen) täsmentää toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.
Lausuntopyynnön kohteena olevassa muistiossa käsitellään valmiuslain varautumisvelvollisuutta koskevan sääntelyn lähtökohtia ja mahdollisia kehittämistarpeita. Muistio sisältää myös valmiuslakityöryhmän alustavat ehdotukset valmiuslain varautumisvelvollisuutta koskevan sääntelyn kehittämiseksi. Ehdotukset ovat lähinnä kehitettävän sääntelyn sisältöä ja rakennetta yleisesti hahmottavia eivätkä ne välttämättä edusta työryhmän lopullista kantaa. Muistio ei sisällä säännösluonnoksia.
Valmiuslakityöryhmä haluaa tässä yhteydessä kerätä sidosryhmiltä palautetta ja näkemyksiä myös yleisemmin valmiuslain kehittämistarpeista ja niistä näkökulmista, joita tulisi ottaa huomioon valmiuslain kokonaisuudistusta koskevassa lainvalmistelussa.
Valmiuslakityöryhmän yhtenä tehtävänä on selvittää ja arvioida valmiuslain käyttöönoton kannalta keskeisen varautumisvelvollisuuden sääntelyn täsmentämistarpeet sekä laatia sitä koskevat tarpeelliset säännösehdotukset. Valmistelussa on lisäksi selvitettävä, voidaanko valmiuslain velvoitteet normaalioloissa (varautuminen) ja sen käyttöönottotilanteissa (kriisijohtaminen) täsmentää toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.
Lausuntopyynnön kohteena olevassa muistiossa käsitellään valmiuslain varautumisvelvollisuutta koskevan sääntelyn lähtökohtia ja mahdollisia kehittämistarpeita. Muistio sisältää myös valmiuslakityöryhmän alustavat ehdotukset valmiuslain varautumisvelvollisuutta koskevan sääntelyn kehittämiseksi. Ehdotukset ovat lähinnä kehitettävän sääntelyn sisältöä ja rakennetta yleisesti hahmottavia eivätkä ne välttämättä edusta työryhmän lopullista kantaa. Muistio ei sisällä säännösluonnoksia.
Valmiuslakityöryhmä haluaa tässä yhteydessä kerätä sidosryhmiltä palautetta ja näkemyksiä myös yleisemmin valmiuslain kehittämistarpeista ja niistä näkökulmista, joita tulisi ottaa huomioon valmiuslain kokonaisuudistusta koskevassa lainvalmistelussa.
Tavoitteet
Valmiuslain kokonaisuudistuksen tavoitteena on saattaa valmiuslaki vastaamaan nykyaikaista käsitystä yhteiskunnan kokonaisturvallisuudesta ja sitä uhkaavista tekijöistä sekä erilaisten vaikutuksiltaan vakavien uhka- ja häiriötilanteiden tunnistamisesta. Tavoitteena on johdonmukainen, ajantasainen ja perustuslain kanssa sopusoinnussa oleva sääntelykokonaisuus, joka tarjoaa edellytykset tehdä erilaisten poikkeustilanteiden hallitsemiseksi oikea-aikaiset päätökset sekä sisältää asianmukaiset ja riittävät toimivaltuudet näiden päätösten toteuttamiseksi.
Hallituksen esitysluonnos on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle vuoden 2024 loppuun mennessä. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2025.
Hallituksen esitysluonnos on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle vuoden 2024 loppuun mennessä. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2025.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 15.2.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön 15.2.2024 mennessä suomen tai ruotsin kielellä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Vaihtoehtoisesti lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse oikeusministeriön kirjaamoon, osoitteeseen kirjaamo.om(at)gov.fi. Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/5137/2022. Viranomaisten, joilla on käytössä VAHVA-asianhallintajärjestelmä, tulee viedä lausuntonsa lisäksi VAHVAan.
HUOM! Kaikki lausuntopalvelu.fi:ssä annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan myös valtioneuvoston hankeikkunassa. Mikäli lausuntonne kuitenkin sisältää salassa pidettävää tietoa, lähetättehän kyseiset tiedot erillisenä liitteenä asianmukaisin salassapitomerkinnöin oikeusministeriön kirjaamoon.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan antaa lausuntonsa. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Käsittelyn helpottamiseksi pyydetään, että vastaukset jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
HUOM! Kaikki lausuntopalvelu.fi:ssä annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan myös valtioneuvoston hankeikkunassa. Mikäli lausuntonne kuitenkin sisältää salassa pidettävää tietoa, lähetättehän kyseiset tiedot erillisenä liitteenä asianmukaisin salassapitomerkinnöin oikeusministeriön kirjaamoon.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan antaa lausuntonsa. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Käsittelyn helpottamiseksi pyydetään, että vastaukset jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Valmistelijat
Lisätietoja:
Työryhmän puheenjohtaja, yksikön päällikkö Timo Makkonen, puh. +358 295 150 230 ([email protected])
Lainsäädäntöneuvos Marietta Keravuori-Rusanen, puh. +358 295 150 060 ([email protected])
Erityisasiantuntija Heidi Mäntylä, puh. +358 295 150 210 ([email protected])
Työryhmän puheenjohtaja, yksikön päällikkö Timo Makkonen, puh. +358 295 150 230 ([email protected])
Lainsäädäntöneuvos Marietta Keravuori-Rusanen, puh. +358 295 150 060 ([email protected])
Erityisasiantuntija Heidi Mäntylä, puh. +358 295 150 210 ([email protected])
Jakelu:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty Finland | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Business Finland Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
eläkeläisliittojen eturyhmä EETU ry | ||
Eläketurvakeskus | ||
Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjala | ||
Etelä-Pohjanmaa | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savo | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskus | ||
Ficom | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finavia Oyj | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Hansel Oy | ||
Helsinki | ||
Henkilöstöala HELA ry | ||
Henkilöstöpalveluyritysten liitto | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
HUS | ||
Hyvil Oy | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ilmastopaneeli | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uusimaa | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuu | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Häme | ||
Kaupan liitto ry | ||
Kavi | ||
KEHA-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uusimaa | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Keva | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Kunta-alan ja hyvinvointialueiden työnantajajärjestö | ||
Kymenlaakso | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappi | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenneturva | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luontopaneeli | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uusimaa | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maanpuolustuskoulutusyhdistys | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Medialiitto | ||
Metsäkeskus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
OTKES | ||
Palkeet | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry | ||
Puolustuskiinteistöt | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Puusepänteollisuus ry | ||
Päijät-Häme | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sailab – MedTech Finland ry | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunta | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Senaattikiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Siviilikriisinhallinnan keskus CMC Finland | ||
Siviilipalveluskeskus | ||
Sivistystyönantajat ry | ||
Sosiaali- ja terevysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Erillisverkot Oy | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen kylät ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Satamat ry | ||
Suomen Tekstiili & Muoti ry | ||
Suomen Varustamot Ry | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Säteilyturvakeskus | ||
tapaturmavakuutuslaitosten liitto | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Turvallisuuskomitea | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Ulosottolaitos | ||
Uskot ry | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vakuutuskeskus | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera Oy | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
vammaisfoorumi | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaa ja Kerava | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomi | ||
VATT | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yhteinen Toimialaliitto ry | ||
Yleisradio | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands hälso- och sjukvård |
Asiasanat
valmiuslaki
varautumisvelvollisuus
beredskapslag