Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - Luonnos - VAHTI-ohje 2/2016 Toiminnan jatkuvuuden hallinta

Luonnos - VAHTI-ohje 2/2016 Toiminnan jatkuvuuden hallinta

Lausuntopyynnön diaarinumero: VM136:08/2013

Vastausaika on päättynyt: 16.3.2016

Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Hyvin toteutettu tieto- ja kyberturvallisuus on yhteiskunnan toimivuuden edellytys kaikissa olosuhteissa. Tieto- ja kyberturvallisuus on olennainen osa hallinnon toimintaa ja riskien hallintaa sekä toiminnan luotettavuuden, laadun, jatkuvuuden ja sujuvuuden varmistamista. Kokonaisuuden avulla voidaan varmistaa toiminnan menestyksekäs, tavoitteiden mukainen toteuttaminen. Tieto- ja kyberturvallisuus tulisi nähdä toiminnan mahdollistajana. 
 
Valtiovarainministeriö (VM) ohjaa ja yhteensovittaa julkishallinnon ja erityisesti valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden kehittämistä. Ministeriö on asettanut Valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) hallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden yhteistyön, ohjauksen ja kehittämisen elimeksi. VAHTI käsittelee kaikki merkittävät valtionhallinnon kyberturvallisuuden ja tieto- ja kyberturvallisuuden linjaukset. VAHTIssa ovat edustettuina eri hallinnonalat ja –tasot sekä kuntien edustus. 

Tieto- ja kyberturvallisuuden kehittämisessä toiminnan digitalisaation myötä toiminnan jatkuvuuden merkitys tulee korostumaan. Tämän johdosta VAHTI on asettanut työryhmän laatimaan VAHTI-ohjeen toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Se täydentää VAHTI-ohjeita 2/2009 ICT-toiminnan varautuminen häiriö- ja erityistilanteisiin sekä 2/2012ICT-varautumisen vaatimukset.
Tausta
Työryhmän tehtävänä ovat olleet:
•  Uudistaa VAHTIn jatkuvuuden hallintaa koskevat ohjeet
•  Valmistella suunnitelma uuden ohjeen jalkauttamiseksi ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet
•  Edistää hyviä käytäntöjä jatkuvuuden hallinnassa ja tarvittavassa yhteistyössä
•  Valmistella VAHTIlle ja valtiovarainministeriölle esitys jatkuvuuden hallinnan kehittämiseksi

Työryhmä on laatinut ohjeesta luonnoksen, joka on hyväksytty VAHTI-johtoryhmän kokouksessa 2.2.2016 tarvittavien korjausten jälkeen lähetettäväksi lausunnoille.
Tavoitteet
Jatkuvuuden hallinnan työryhmä tukee toiminnallaan valtiovarainministeriötä, VAHTIa sekä ministeriöitä, virastoja, laitoksia ja kuntia jatkuvuuden hallinnan, ICT-varautumisen ja riskienhallinnan kehittämisessä ja sen valmistelussa.

Jatkuvuuden hallinnan työryhmän yleisenä tavoitteena on jatkuvuuden hallintaa ja ICT-varautumista kehittämällä parantaa toimintojen, tietojärjestelmien ja verkkojen luotettavuutta, jatkuvuutta, laatua, riskienhallintaa ja varautumista. Tavoitteena on lisäksi edistää jatkuvuuden hallinnan sekä ICT-varautumisen saattamista kiinteäksi osaksi julkisen hallinnon toimintaa, johtamista, palveluja sekä tietojärjestelmien, tietoverkkojen ja tieto- ja viestintäteknisten palvelujen kehittämistä, ylläpitoa ja käyttöä.

Työryhmä edistää hallitusohjelman, yhteiskunnan turvallisuusstrategian ja Suomen kyberturvallisuusstrategian sekä hallituksen muiden keskeisten linjausten toimeenpanoa kehittämällä julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknistä jatkuvuuden hallintaa ja ICT-varautumista sekä niihin liittyvää yhteistyötä.

Ohjeen ja sen yhteydessä julkaistavan BIA-työkalun (toiminnan vaikutusanalyysi) avulla pyritään:
- kehittämään organisaatioiden kykyä suojautua erilaisilta häiriötilanteilta, joista tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat vain yksi osajoukko
- tarjomaan työkalu organisaation toimintaan liittyvien palveluiden kriittisyyden yhdenmukaiseksi arvioimiseksi sekä palveluihin liittyvien häiriöiden vaikutusten arvioimiseksi

Ohje ja työkalut ovat osa VAHTIn vuosisuunnitelman mukaista toimintaa .
Linkit
Liitteet:

VAHTI_Toiminnan_jatkuvuuden_hallinta_luonnos_1502_2016.pdf - Luonnosversio VAHTI 2/2016 Toiminnan jatkuvuuden hallinta

Liite_1_Vaikutusanalyysi-BIA-tyokalu-ver20160122-TYHJA.XLSX - Vaikutusanalyysityökalu (BIA) - Excel

Liite_1_Vaikutusanalyysi-BIA-tyokalu-OHJE-v20160122.pdf - Vaikutusanalyysityökalu (BIA) - ohje

Aikataulu
Lausunto tulee antaa viimeistään keskiviikkoon 16.3.2016. Lausuntojen perusteella työryhmä päivittää ohjeen sekä työkalun. Nämä on tarkoitus julkaista toukokuun 2016 aikana VAHTI-johtoryhmän hyväksyttyä kokonaisuuden.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan tämän lausuntopalvelun kautta. Lausunnon antaminen vaatii rekisteröitymisen. Lausunnon voi antaa kuka tahansa asiasta kiinnostunut.

Lausuntoa pyydetään PDF-tiedostona olevaan asiakirjaan sekä Excel-työkaluun, jotka löytyvät kohdassa "Asiasanat, linkit, liitteet". Lausunnon voi antaa molemmista eli ohjeesta ja työkalusta tai erikseen vain toisesta.

Lausunto annetaan tämän sivun alareunan välilehden "Lausuntoni" kunkin vihreän väliotsikon alle. Vastauskentät aukeavat klikkamalla otsikon perässä olevaa kolmiota. Muita annettuja lausuntoja voi selailla välilehdellä "Lausunnonantajien lausunnot".
Valmistelijat
VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rousku, kimmo.rousku@vm.fi
Ohjetyöryhmän puheenjohtaja, tietoturvapäällikkö Riitta Gröhn, riitta.grohn@aalto.fi
Jakelu:
Ahvenanmaan valtionvirasto    
Akaa    
Alajärvi    
Alavieska    
Alavus    
Asikkala    
Askola    
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus    
Aura    
Eduskunta    
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira    
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus    
Energiavirasto    
Enonkoski    
Enontekiö    
Espoo    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
Eura    
Eurajoki    
Evijärvi    
Forssa    
Geologian tutkimuskeskus    
Haapajärvi    
Haapavesi    
Hailuoto    
Hallinnon tietotekniikkakeskus    
Halsua    
Hamina    
Hankasalmi    
Hanko    
Harjavalta    
Hartola    
Hattula    
Hausjärvi    
Heinola    
Heinävesi    
Helsinki    
Hirvensalmi    
Hollola    
Honkajoki    
Huittinen    
Humppila    
Hyrynsalmi    
Hyvinkää    
Hämeenkoski    
Hämeenkyrö    
Hämeenlinna    
Hätäkeskuslaitos    
Ii    
Iisalmi    
Iitti    
Ikaalinen    
Ilmajoki    
Ilmatieteen laitos    
Ilomantsi    
Imatra    
Inari    
Inkoo    
Innovaatiorahoituskeskus Tekes    
Isojoki    
Isokyrö    
Jalasjärvi    
Janakkala    
Joensuu    
Jokioinen    
Joroinen    
Joutsa    
Juankoski    
Juuka    
Juupajoki    
Juva    
Jyväskylä    
Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki    
Jyväskylän kaupunki, Kaupunginvaltuusto / valtuustoryhmät, ps    
Jyväskylän kaupunki, Kaupunkirakenteen toimiala, Kaupunkisuunnittelu ja maankäyttö    
Jyväskylän kaupunki, konsernihallinto    
Jyväskylän kaupunki, Kulttuuripalvelut    
Jyväskylän kaupunki, Kylän Kattaus -liikelaitos    
Jyväskylän kaupunki, Perheiden ennaltaehkäisevät sosiaali- ja terveyspalvelut    
Jyväskylän kaupunki, Sivistyksen toimiala, varhaiskasvatus ja perusopetus    
Jyväskylän Kristillisdemokraatit    
Jyväskylän Nuorisovaltuusto    
Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus    
Jyväskylän yliopisto    
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta    
Jämijärvi    
Jämsä    
Järvenpää    
Kaarina    
Kaavi    
Kajaani    
Kalajoki    
Kangasala    
Kangasniemi    
Kankaanpää    
Kannonkoski    
Kannus    
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO    
Kansallisarkisto    
Karijoki    
Karkkila    
Karstula    
Karvia    
Kaskinen    
Kauhajoki    
Kauhava    
Kauniainen    
Kaustinen    
Keitele    
Kemi    
Kemijärvi    
Keminmaa    
Kemiönsaari    
Kempele    
Kerava    
Keski-Suomen Kylät ry    
Keuruu    
Kihniö    
Kilpailu- ja kuluttajavirasto    
Kinnula    
Kirkkonummi    
Kitee    
Kittilä    
Kiuruvesi    
Kivijärvi    
Kokemäki    
Kokkola    
Kolari    
Konnevesi    
Kontiolahti    
Korsnäs    
Koski Tl    
Kotka    
Kouvola    
Kristiinankaupunki    
Kruunupyy    
Kuhmo    
Kuhmoinen    
Kuopio    
Kuortane    
Kurikka    
Kustavi    
Kuusamo    
Kyyjärvi    
Kärkölä    
Kärsämäki    
Köyliö    
Lahti    
Laihia    
Laitila    
Lapinjärvi    
Lapinlahti    
Lappajärvi    
Lappeenranta    
Lapua    
Laukaa    
Lemi    
Lempäälä    
Leppävirta    
Lestijärvi    
Lieksa    
Lieto    
Liikenne- ja viestintäministeriö    
Liikennevirasto    
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi    
Liminka    
Liperi    
Lohja    
Loimaa    
Loppi    
Loviisa    
Luhanka    
Lumijoki    
Luonnonvarakeskus    
Luoto    
Luumäki    
Luvia    
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea    
Maa- ja metsätalousministeriö    
Maahanmuuttovirasto    
Maalahti    
Maanmittauslaitos    
Maaseutuvirasto    
Marttila    
Masku    
Merijärvi    
Merikarvia    
Miehikkälä    
Mikkeli    
Muhos    
Multia    
Muonio    
Museovirasto    
Mustasaari    
Muurame    
Mynämäki    
Myrskylä    
Mäntsälä    
Mänttä-Vilppula    
Mäntyharju    
Naantali    
Nakkila    
Nastola    
Nivala    
Nokia    
Nousiainen    
Nurmes    
Nurmijärvi    
Närpiö    
Oikeusministeriö    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Opetushallitus    
Oravasaaren kyläyhdistys r.y.    
Orimattila    
Oripää    
Orivesi    
Oulainen    
Oulu    
Outokumpu    
Padasjoki    
Paimio    
Paltamo    
Parainen    
Parikkala    
Parkano    
Patentti- ja rekisterihallitus    
Pedersöre    
Pelastusopisto    
Pelkosenniemi    
Pello    
Perho    
Pertunmaa    
Petäjävesi    
Pieksämäki    
Pielavesi    
Pietarsaari    
Pihtipudas    
Pirkkala    
Poliisihallitus    
Polvijärvi    
Pomarkku    
Pori    
Pornainen    
Porvoo    
Posio    
Pudasjärvi    
Pukkila    
Punkalaidun    
Puolanka    
Puolustushallinnon rakennuslaitos    
Puolustusministeriö    
Puumala    
Pyhtää    
Pyhäjoki    
Pyhäjärvi    
Pyhäntä    
Pyhäranta    
Pälkäne    
Pääesikunta    
Pöytyä    
Raahe    
Raasepori    
Rahoitusvakausvirasto    
Raisio    
Rajavartiolaitos    
Rantasalmi    
Ranua    
Rauma    
Rautalampi    
Rautavaara    
Rautjärvi    
Reisjärvi    
Riihimäki    
Rikosseuraamuslaitos    
Ristijärvi    
Rovaniemi    
Ruokolahti    
Ruovesi    
Rusko    
Rääkkylä    
Rääkkylän kunta    
Rääkkylän kunta    
Saarijärvi    
Salla    
Salo    
Sastamala    
Sauvo    
Savitaipale    
Savonlinna    
Savukoski    
Seinäjoki    
Sievi    
Siikainen    
Siikajoki    
Siikalatva    
Siilinjärvi    
Simo    
Sipoo    
Sisäministeriö    
Siuntio    
Sodankylä    
Soini    
Somero    
Sonkajärvi    
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
Sotkamo    
Sulkava    
Suomen Akatemia    
Suomen ympäristökeskus    
Suomenlinnan hoitokunta    
Suomussalmi    
Suonenjoki    
Sysmä    
Säkylän kunta    
Säkylän kunta    
Säteilyturvakeskus    
Taipalsaari    
Taivalkoski    
Taivassalo    
Tammela    
Tampere    
Tasavallan presidentin kanslia    
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos    
Tervo    
Tervola    
Teuva    
Tilastokeskus    
Tohmajärvi    
Toholampi    
Toivakka    
Tornio    
Tulli    
Turku    
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto    
Tuusniemi    
Tuusula    
Tyrnävä    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Ulkoasiainministeriö    
Ulkopoliittinen instituutti    
Ulvila    
Urjala    
Utajärvi    
Utsjoki    
Uurainen    
Uusikaarlepyy    
Uusikaupunki    
Vaala    
Vaasa    
Valkeakoski    
Valtimo    
Valtiokonttori    
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus    
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus    
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtiontalouden tarkastusvirasto    
Valtiovarainministeriö    
Vantaa    
Varkaus    
Vehmaa    
Verohallinto    
Vesanto    
Vesilahti    
Veteli    
Vieremä    
Viestintävirasto    
Vihti    
Viitasaari    
Vimpeli    
Virolahti    
Virrat    
Väestörekisterikeskus    
Vöyri    
Ylitornio    
Ylivieska    
Ylöjärvi    
Ympäristöministeriö    
Ypäjä    
Ähtäri    
Äänekoski    
Asiasanat

VAHTI, jatkuvuuden hallinta, varautuminen, tietoturva, kyberturvallisuus