Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos - VAHTI-ohje 2/2016 Toiminnan jatkuvuuden hallinta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VM136:08/2013
Svarstiden gick ut: 16.3.2016
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Hyvin toteutettu tieto- ja kyberturvallisuus on yhteiskunnan toimivuuden edellytys kaikissa olosuhteissa. Tieto- ja kyberturvallisuus on olennainen osa hallinnon toimintaa ja riskien hallintaa sekä toiminnan luotettavuuden, laadun, jatkuvuuden ja sujuvuuden varmistamista. Kokonaisuuden avulla voidaan varmistaa toiminnan menestyksekäs, tavoitteiden mukainen toteuttaminen. Tieto- ja kyberturvallisuus tulisi nähdä toiminnan mahdollistajana.
Valtiovarainministeriö (VM) ohjaa ja yhteensovittaa julkishallinnon ja erityisesti valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden kehittämistä. Ministeriö on asettanut Valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) hallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden yhteistyön, ohjauksen ja kehittämisen elimeksi. VAHTI käsittelee kaikki merkittävät valtionhallinnon kyberturvallisuuden ja tieto- ja kyberturvallisuuden linjaukset. VAHTIssa ovat edustettuina eri hallinnonalat ja –tasot sekä kuntien edustus.
Tieto- ja kyberturvallisuuden kehittämisessä toiminnan digitalisaation myötä toiminnan jatkuvuuden merkitys tulee korostumaan. Tämän johdosta VAHTI on asettanut työryhmän laatimaan VAHTI-ohjeen toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Se täydentää VAHTI-ohjeita 2/2009 ICT-toiminnan varautuminen häiriö- ja erityistilanteisiin sekä 2/2012ICT-varautumisen vaatimukset.
Valtiovarainministeriö (VM) ohjaa ja yhteensovittaa julkishallinnon ja erityisesti valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden kehittämistä. Ministeriö on asettanut Valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) hallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden yhteistyön, ohjauksen ja kehittämisen elimeksi. VAHTI käsittelee kaikki merkittävät valtionhallinnon kyberturvallisuuden ja tieto- ja kyberturvallisuuden linjaukset. VAHTIssa ovat edustettuina eri hallinnonalat ja –tasot sekä kuntien edustus.
Tieto- ja kyberturvallisuuden kehittämisessä toiminnan digitalisaation myötä toiminnan jatkuvuuden merkitys tulee korostumaan. Tämän johdosta VAHTI on asettanut työryhmän laatimaan VAHTI-ohjeen toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Se täydentää VAHTI-ohjeita 2/2009 ICT-toiminnan varautuminen häiriö- ja erityistilanteisiin sekä 2/2012ICT-varautumisen vaatimukset.
Bakgrund
Työryhmän tehtävänä ovat olleet:
• Uudistaa VAHTIn jatkuvuuden hallintaa koskevat ohjeet
• Uudistaa VAHTIn jatkuvuuden hallintaa koskevat ohjeet
• Valmistella suunnitelma uuden ohjeen jalkauttamiseksi ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet
• Edistää hyviä käytäntöjä jatkuvuuden hallinnassa ja tarvittavassa yhteistyössä
• Valmistella VAHTIlle ja valtiovarainministeriölle esitys jatkuvuuden hallinnan kehittämiseksi
Työryhmä on laatinut ohjeesta luonnoksen, joka on hyväksytty VAHTI-johtoryhmän kokouksessa 2.2.2016 tarvittavien korjausten jälkeen lähetettäväksi lausunnoille.
Målsättningar
Jatkuvuuden hallinnan työryhmä tukee toiminnallaan valtiovarainministeriötä, VAHTIa sekä ministeriöitä, virastoja, laitoksia ja kuntia jatkuvuuden hallinnan, ICT-varautumisen ja riskienhallinnan kehittämisessä ja sen valmistelussa.
Jatkuvuuden hallinnan työryhmän yleisenä tavoitteena on jatkuvuuden hallintaa ja ICT-varautumista kehittämällä parantaa toimintojen, tietojärjestelmien ja verkkojen luotettavuutta, jatkuvuutta, laatua, riskienhallintaa ja varautumista. Tavoitteena on lisäksi edistää jatkuvuuden hallinnan sekä ICT-varautumisen saattamista kiinteäksi osaksi julkisen hallinnon toimintaa, johtamista, palveluja sekä tietojärjestelmien, tietoverkkojen ja tieto- ja viestintäteknisten palvelujen kehittämistä, ylläpitoa ja käyttöä.
Työryhmä edistää hallitusohjelman, yhteiskunnan turvallisuusstrategian ja Suomen kyberturvallisuusstrategian sekä hallituksen muiden keskeisten linjausten toimeenpanoa kehittämällä julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknistä jatkuvuuden hallintaa ja ICT-varautumista sekä niihin liittyvää yhteistyötä.
Ohjeen ja sen yhteydessä julkaistavan BIA-työkalun (toiminnan vaikutusanalyysi) avulla pyritään:
- kehittämään organisaatioiden kykyä suojautua erilaisilta häiriötilanteilta, joista tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat vain yksi osajoukko
- tarjomaan työkalu organisaation toimintaan liittyvien palveluiden kriittisyyden yhdenmukaiseksi arvioimiseksi sekä palveluihin liittyvien häiriöiden vaikutusten arvioimiseksi
Ohje ja työkalut ovat osa VAHTIn vuosisuunnitelman mukaista toimintaa .
Jatkuvuuden hallinnan työryhmän yleisenä tavoitteena on jatkuvuuden hallintaa ja ICT-varautumista kehittämällä parantaa toimintojen, tietojärjestelmien ja verkkojen luotettavuutta, jatkuvuutta, laatua, riskienhallintaa ja varautumista. Tavoitteena on lisäksi edistää jatkuvuuden hallinnan sekä ICT-varautumisen saattamista kiinteäksi osaksi julkisen hallinnon toimintaa, johtamista, palveluja sekä tietojärjestelmien, tietoverkkojen ja tieto- ja viestintäteknisten palvelujen kehittämistä, ylläpitoa ja käyttöä.
Työryhmä edistää hallitusohjelman, yhteiskunnan turvallisuusstrategian ja Suomen kyberturvallisuusstrategian sekä hallituksen muiden keskeisten linjausten toimeenpanoa kehittämällä julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknistä jatkuvuuden hallintaa ja ICT-varautumista sekä niihin liittyvää yhteistyötä.
Ohjeen ja sen yhteydessä julkaistavan BIA-työkalun (toiminnan vaikutusanalyysi) avulla pyritään:
- kehittämään organisaatioiden kykyä suojautua erilaisilta häiriötilanteilta, joista tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat vain yksi osajoukko
- tarjomaan työkalu organisaation toimintaan liittyvien palveluiden kriittisyyden yhdenmukaiseksi arvioimiseksi sekä palveluihin liittyvien häiriöiden vaikutusten arvioimiseksi
Ohje ja työkalut ovat osa VAHTIn vuosisuunnitelman mukaista toimintaa .
Linkit
http://valtioneuvosto.fi/hanke?selectedProjectId=7403 - Valtioneuvoston hanketiedot
Liitteet:
VAHTI_Toiminnan_jatkuvuuden_hallinta_luonnos_1502_2016.pdf - Luonnosversio VAHTI 2/2016 Toiminnan jatkuvuuden hallinta
Liite_1_Vaikutusanalyysi-BIA-tyokalu-ver20160122-TYHJA.XLSX - Vaikutusanalyysityökalu (BIA) - Excel
Liite_1_Vaikutusanalyysi-BIA-tyokalu-OHJE-v20160122.pdf - Vaikutusanalyysityökalu (BIA) - ohje
Tidtabell
Lausunto tulee antaa viimeistään keskiviikkoon 16.3.2016. Lausuntojen perusteella työryhmä päivittää ohjeen sekä työkalun. Nämä on tarkoitus julkaista toukokuun 2016 aikana VAHTI-johtoryhmän hyväksyttyä kokonaisuuden.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan tämän lausuntopalvelun kautta. Lausunnon antaminen vaatii rekisteröitymisen. Lausunnon voi antaa kuka tahansa asiasta kiinnostunut.
Lausuntoa pyydetään PDF-tiedostona olevaan asiakirjaan sekä Excel-työkaluun, jotka löytyvät kohdassa "Asiasanat, linkit, liitteet". Lausunnon voi antaa molemmista eli ohjeesta ja työkalusta tai erikseen vain toisesta.
Lausunto annetaan tämän sivun alareunan välilehden "Lausuntoni" kunkin vihreän väliotsikon alle. Vastauskentät aukeavat klikkamalla otsikon perässä olevaa kolmiota. Muita annettuja lausuntoja voi selailla välilehdellä "Lausunnonantajien lausunnot".
Lausuntoa pyydetään PDF-tiedostona olevaan asiakirjaan sekä Excel-työkaluun, jotka löytyvät kohdassa "Asiasanat, linkit, liitteet". Lausunnon voi antaa molemmista eli ohjeesta ja työkalusta tai erikseen vain toisesta.
Lausunto annetaan tämän sivun alareunan välilehden "Lausuntoni" kunkin vihreän väliotsikon alle. Vastauskentät aukeavat klikkamalla otsikon perässä olevaa kolmiota. Muita annettuja lausuntoja voi selailla välilehdellä "Lausunnonantajien lausunnot".
Valmistelijat
VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rousku, [email protected]
Ohjetyöryhmän puheenjohtaja, tietoturvapäällikkö Riitta Gröhn, [email protected]
Ohjetyöryhmän puheenjohtaja, tietoturvapäällikkö Riitta Gröhn, [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Akaa | ||
Alajärvi | ||
Alavieska | ||
Alavus | ||
Asikkala | ||
Askola | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Aura | ||
Eduskunta | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Energiavirasto | ||
Enonkoski | ||
Enontekiö | ||
Espoo | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eura | ||
Eurajoki | ||
Evijärvi | ||
Forssa | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Haapajärvi | ||
Haapavesi | ||
Hailuoto | ||
Hallinnon tietotekniikkakeskus | ||
Halsua | ||
Hamina | ||
Hankasalmi | ||
Hanko | ||
Harjavalta | ||
Hartola | ||
Hattula | ||
Hausjärvi | ||
Heinola | ||
Heinävesi | ||
Helsinki | ||
Hirvensalmi | ||
Hollola | ||
Honkajoki | ||
Huittinen | ||
Humppila | ||
Hyrynsalmi | ||
Hyvinkää | ||
Hämeenkoski | ||
Hämeenkyrö | ||
Hämeenlinna | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ii | ||
Iisalmi | ||
Iitti | ||
Ikaalinen | ||
Ilmajoki | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilomantsi | ||
Imatra | ||
Inari | ||
Inkoo | ||
Innovaatiorahoituskeskus Tekes | ||
Isojoki | ||
Isokyrö | ||
Jalasjärvi | ||
Janakkala | ||
Joensuu | ||
Jokioinen | ||
Joroinen | ||
Joutsa | ||
Juankoski | ||
Juuka | ||
Juupajoki | ||
Juva | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki, Kaupunginvaltuusto / valtuustoryhmät, ps | ||
Jyväskylän kaupunki, Kaupunkirakenteen toimiala, Kaupunkisuunnittelu ja maankäyttö | ||
Jyväskylän kaupunki, konsernihallinto | ||
Jyväskylän kaupunki, Kulttuuripalvelut | ||
Jyväskylän kaupunki, Kylän Kattaus -liikelaitos | ||
Jyväskylän kaupunki, Perheiden ennaltaehkäisevät sosiaali- ja terveyspalvelut | ||
Jyväskylän kaupunki, Sivistyksen toimiala, varhaiskasvatus ja perusopetus | ||
Jyväskylän Kristillisdemokraatit | ||
Jyväskylän Nuorisovaltuusto | ||
Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta | ||
Jämijärvi | ||
Jämsä | ||
Järvenpää | ||
Kaarina | ||
Kaavi | ||
Kajaani | ||
Kalajoki | ||
Kangasala | ||
Kangasniemi | ||
Kankaanpää | ||
Kannonkoski | ||
Kannus | ||
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO | ||
Kansallisarkisto | ||
Karijoki | ||
Karkkila | ||
Karstula | ||
Karvia | ||
Kaskinen | ||
Kauhajoki | ||
Kauhava | ||
Kauniainen | ||
Kaustinen | ||
Keitele | ||
Kemi | ||
Kemijärvi | ||
Keminmaa | ||
Kemiönsaari | ||
Kempele | ||
Kerava | ||
Keski-Suomen Kylät ry | ||
Keuruu | ||
Kihniö | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kinnula | ||
Kirkkonummi | ||
Kitee | ||
Kittilä | ||
Kiuruvesi | ||
Kivijärvi | ||
Kokemäki | ||
Kokkola | ||
Kolari | ||
Konnevesi | ||
Kontiolahti | ||
Korsnäs | ||
Koski Tl | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kristiinankaupunki | ||
Kruunupyy | ||
Kuhmo | ||
Kuhmoinen | ||
Kuopio | ||
Kuortane | ||
Kurikka | ||
Kustavi | ||
Kuusamo | ||
Kyyjärvi | ||
Kärkölä | ||
Kärsämäki | ||
Köyliö | ||
Lahti | ||
Laihia | ||
Laitila | ||
Lapinjärvi | ||
Lapinlahti | ||
Lappajärvi | ||
Lappeenranta | ||
Lapua | ||
Laukaa | ||
Lemi | ||
Lempäälä | ||
Leppävirta | ||
Lestijärvi | ||
Lieksa | ||
Lieto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevirasto | ||
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi | ||
Liminka | ||
Liperi | ||
Lohja | ||
Loimaa | ||
Loppi | ||
Loviisa | ||
Luhanka | ||
Lumijoki | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luoto | ||
Luumäki | ||
Luvia | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maalahti | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maaseutuvirasto | ||
Marttila | ||
Masku | ||
Merijärvi | ||
Merikarvia | ||
Miehikkälä | ||
Mikkeli | ||
Muhos | ||
Multia | ||
Muonio | ||
Museovirasto | ||
Mustasaari | ||
Muurame | ||
Mynämäki | ||
Myrskylä | ||
Mäntsälä | ||
Mänttä-Vilppula | ||
Mäntyharju | ||
Naantali | ||
Nakkila | ||
Nastola | ||
Nivala | ||
Nokia | ||
Nousiainen | ||
Nurmes | ||
Nurmijärvi | ||
Närpiö | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oravasaaren kyläyhdistys r.y. | ||
Orimattila | ||
Oripää | ||
Orivesi | ||
Oulainen | ||
Oulu | ||
Outokumpu | ||
Padasjoki | ||
Paimio | ||
Paltamo | ||
Parainen | ||
Parikkala | ||
Parkano | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pedersöre | ||
Pelastusopisto | ||
Pelkosenniemi | ||
Pello | ||
Perho | ||
Pertunmaa | ||
Petäjävesi | ||
Pieksämäki | ||
Pielavesi | ||
Pietarsaari | ||
Pihtipudas | ||
Pirkkala | ||
Poliisihallitus | ||
Polvijärvi | ||
Pomarkku | ||
Pori | ||
Pornainen | ||
Porvoo | ||
Posio | ||
Pudasjärvi | ||
Pukkila | ||
Punkalaidun | ||
Puolanka | ||
Puolustushallinnon rakennuslaitos | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumala | ||
Pyhtää | ||
Pyhäjoki | ||
Pyhäjärvi | ||
Pyhäntä | ||
Pyhäranta | ||
Pälkäne | ||
Pääesikunta | ||
Pöytyä | ||
Raahe | ||
Raasepori | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Raisio | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rantasalmi | ||
Ranua | ||
Rauma | ||
Rautalampi | ||
Rautavaara | ||
Rautjärvi | ||
Reisjärvi | ||
Riihimäki | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ristijärvi | ||
Rovaniemi | ||
Ruokolahti | ||
Ruovesi | ||
Rusko | ||
Rääkkylä | ||
Rääkkylän kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärvi | ||
Salla | ||
Salo | ||
Sastamala | ||
Sauvo | ||
Savitaipale | ||
Savonlinna | ||
Savukoski | ||
Seinäjoki | ||
Sievi | ||
Siikainen | ||
Siikajoki | ||
Siikalatva | ||
Siilinjärvi | ||
Simo | ||
Sipoo | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntio | ||
Sodankylä | ||
Soini | ||
Somero | ||
Sonkajärvi | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sotkamo | ||
Sulkava | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Suomussalmi | ||
Suonenjoki | ||
Sysmä | ||
Säkylän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Taipalsaari | ||
Taivalkoski | ||
Taivassalo | ||
Tammela | ||
Tampere | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tervo | ||
Tervola | ||
Teuva | ||
Tilastokeskus | ||
Tohmajärvi | ||
Toholampi | ||
Toivakka | ||
Tornio | ||
Tulli | ||
Turku | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Tuusniemi | ||
Tuusula | ||
Tyrnävä | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Ulvila | ||
Urjala | ||
Utajärvi | ||
Utsjoki | ||
Uurainen | ||
Uusikaarlepyy | ||
Uusikaupunki | ||
Vaala | ||
Vaasa | ||
Valkeakoski | ||
Valtimo | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaa | ||
Varkaus | ||
Vehmaa | ||
Verohallinto | ||
Vesanto | ||
Vesilahti | ||
Veteli | ||
Vieremä | ||
Viestintävirasto | ||
Vihti | ||
Viitasaari | ||
Vimpeli | ||
Virolahti | ||
Virrat | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Vöyri | ||
Ylitornio | ||
Ylivieska | ||
Ylöjärvi | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjä | ||
Ähtäri | ||
Äänekoski |
Asiasanat
VAHTI, jatkuvuuden hallinta, varautuminen, tietoturva, kyberturvallisuus