Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12087/2020
Vastausaika on päättynyt: 8.1.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ympäristöministeriö valmistelee hallituksen esitystä laeiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta. Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin ehdotetaan tehtävän tarkennuksia määritelmiin, yhteysviranomaisiin ja toimivaltaisiin viranomaisiin, ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta ja ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta kuultaviin viranomaisiin ja kansainvälistä kuulemista koskevaan menettelyyn. Lisäksi esityksellä ehdotetaan tehtävän teknisluonteisia muutoksia ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin ja sen liitteisiin, jotta ne vastaavat tarkemmin tiettyjen julkisten ja yksityisten hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnista annettua direktiiviä (YVA-direktiivi).
Maa-aineslaissa ehdotetaan säädettävän valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arvioinnista niiden maa-ainestenottohankkeiden osalta, joihin sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia. Lisäksi maa-aineslakiin ehdotetaan sisällytettävän säännöksiä luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelystä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetun asetuksen (EU:n yleinen tietosuoja-asetus) mukaisista rekisterinpitäjistä.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin ehdotetaan tehtävän tarkennuksia määritelmiin, yhteysviranomaisiin ja toimivaltaisiin viranomaisiin, ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta ja ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta kuultaviin viranomaisiin ja kansainvälistä kuulemista koskevaan menettelyyn. Lisäksi esityksellä ehdotetaan tehtävän teknisluonteisia muutoksia ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin ja sen liitteisiin, jotta ne vastaavat tarkemmin tiettyjen julkisten ja yksityisten hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnista annettua direktiiviä (YVA-direktiivi).
Maa-aineslaissa ehdotetaan säädettävän valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arvioinnista niiden maa-ainestenottohankkeiden osalta, joihin sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia. Lisäksi maa-aineslakiin ehdotetaan sisällytettävän säännöksiä luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelystä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetun asetuksen (EU:n yleinen tietosuoja-asetus) mukaisista rekisterinpitäjistä.
Tausta
Hallituksen esityksen valmistelu liittyy Euroopan komission Suomelle vuoden 2019 lopulla antamaan viralliseen huomautukseen koskien YVA-direktiivin täytäntöönpanoa. Suomi on vastauksessaan komissiolle ilmoittanut täydentävänsä lainsäädäntöään YVA-direktiivin säännösten täytäntöönpanon täsmentämiseksi. Lainsäädäntömuutokset valmistellaan niin, että ne kokonaisuudessaan tulisivat voimaan vuoden 2021 aikana.
Hallituksen esityksen valmistelu liittyy myös EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja kansallisen henkilötietojen suojaa koskevan lainsäädännön täytäntöönpanoon maa-aineslaissa.
Hallituksen esityksen valmistelu liittyy myös EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja kansallisen henkilötietojen suojaa koskevan lainsäädännön täytäntöönpanoon maa-aineslaissa.
Tavoitteet
Hallituksen esityksen tavoitteena on täydentää YVA-direktiivin täytäntöönpanoa kansallisessa lainsäädännössä. Esityksen tavoitteena on edistää ympäristövaikutusten arvioinnin huomioon ottamista ympäristövaikutusten arviointia edellyttävien hankkeiden suunnittelussa ja päätöksenteossa. Hallituksen esityksen tavoitteena on myös lisätä kaikkien tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arvioinnissa.
Esityksen tavoitteena on lisäksi tehdä EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta ja henkilötietojen suojaa koskevan kansallisen lainsäädännön muutoksista johtuvat muutokset maa-aineslakiin. Maa-aineslakiin tehtävät muutokset ottaisivat huomioon toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset ja nykyaikaisen henkilötietojen suojan vaatimukset.
Esityksen tavoitteena on lisäksi tehdä EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta ja henkilötietojen suojaa koskevan kansallisen lainsäädännön muutoksista johtuvat muutokset maa-aineslakiin. Maa-aineslakiin tehtävät muutokset ottaisivat huomioon toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset ja nykyaikaisen henkilötietojen suojan vaatimukset.
Liitteet:
Luonnos hallituksen esitykseksi YVA-lain ja maa-aineslain muuttamisesta.pdf - Hallituksen esitys eduskunnalle ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta. Luonnos 16.11.2020.
Utkast_Regeringens proposition_SV.pdf - Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och marktäktslagen. Utkast (propositionens huvudsakliga innehåll och paragraferna) 16.11.2020.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan ympäristöministeriöön viimeistään perjantaina 8.1.2021 vastaamalla tähän lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisenä. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisenä. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat erityisasiantuntija Essi Römpötti, puh. 0295 250 048 (poissa 21.-27.12., 31.12.2020 ja 6.1.2021) ja neuvotteleva virkamies Seija Rantakallio, puh. 0295 250 246 (poissa 21.12.2020 - 8.1.2021), [email protected].
Jakelu:
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus (Ålands Lanskapsregering) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kymeenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Ramboll | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäasiainministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto (SLL) | ||
Suomen WWF | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Sweco Finland | ||
Säteilyturvakeskus (STUK) | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun yliopisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES) | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vahanen | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen Liitto | ||
YVA ry | ||
Åbo Akademi | ||
ÅF Pöyry (AFRY) |
Asiasanat
ympäristövaikutusten arviointi
ympäristövaikutusten arviointimenettely
rekisterinpitäjä
miljökonsekvensbedömning