Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om ett utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och marktäktslagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12087/2020
Svarstiden gick ut: 8.1.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Miljöministeriet förbereder regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och marktäktslagen. Miljöministeriet ber om utlåtanden om ett utkast till regeringens proposition.
Det föreslås att det i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning görs preciseringar i definitionerna, kontaktmyndigheterna och de behöriga myndigheterna, de myndigheter som ska höras om programmet för miljökonsekvensbedömning och miljökonsekvensbeskrivningen samt förfarandet för internationellt hörande i projekt som har gränsöverskridande miljökonsekvenser. I propositionen föreslås dessutom att det i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och i bilagorna till den lagen görs tekniska ändringar så att de bättre motsvarar direktivet om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt.
Genom ändringarna av marktäktslagen föreskrivs det om gränsöverskridande miljökonsekvensbedömning i fråga om de projekt som gäller täktverksamhet och på vilka lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning tillämpas. Det föreslås även att det i marktäktslagen tas in bestämmelser om personuppgiftsansvariga enligt förordningen om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG.
Det föreslås att det i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning görs preciseringar i definitionerna, kontaktmyndigheterna och de behöriga myndigheterna, de myndigheter som ska höras om programmet för miljökonsekvensbedömning och miljökonsekvensbeskrivningen samt förfarandet för internationellt hörande i projekt som har gränsöverskridande miljökonsekvenser. I propositionen föreslås dessutom att det i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och i bilagorna till den lagen görs tekniska ändringar så att de bättre motsvarar direktivet om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt.
Genom ändringarna av marktäktslagen föreskrivs det om gränsöverskridande miljökonsekvensbedömning i fråga om de projekt som gäller täktverksamhet och på vilka lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning tillämpas. Det föreslås även att det i marktäktslagen tas in bestämmelser om personuppgiftsansvariga enligt förordningen om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG.
Bakgrund
Utarbetandet av regeringens proposition är relaterat till den formella underrättelse som Europeiska kommissionen utfärdade till Finland i slutet av 2019 angående genomförandet av MKB-direktivet. Finland har i sitt svar informerat kommissionen om att det kompletterar sin lagstiftning för att klargöra genomförandet av bestämmelserna i MKB-direktivet. Lagändringar förbereds så att de träder i kraft i sin helhet under 2021.
Utarbetandet av regeringens proposition är också relaterat till genomförandet av EU: s allmänna dataskyddsförordning och nationell lagstiftning om skydd av personuppgifter i marktäktslagen.
Utarbetandet av regeringens proposition är också relaterat till genomförandet av EU: s allmänna dataskyddsförordning och nationell lagstiftning om skydd av personuppgifter i marktäktslagen.
Målsättningar
Syftet med regeringens proposition är att komplettera genomförandet av MKB-direktivet i nationell lagstiftning. Syftet med propositionen är att främja övervägande av miljökonsekvensbedömning vid planering och beslutsfattande av projekt som kräver miljökonsekvensbedömning. Regeringens proposition syftar också till att öka allas tillgång till information och möjligheter att delta i gränsöverskridande miljökonsekvensbedömningar.
Propositionen syftar också till att göra ändringar i marktäktslagen till följd av EU: s allmänna dataskyddsförordning och ändringar i nationell lagstiftning om skydd av personuppgifter. Ändringar av marktäktslagen skulle ta hänsyn till förändringar i driftsmiljön och kraven på modernt personuppgiftsskydd.
Propositionen syftar också till att göra ändringar i marktäktslagen till följd av EU: s allmänna dataskyddsförordning och ändringar i nationell lagstiftning om skydd av personuppgifter. Ändringar av marktäktslagen skulle ta hänsyn till förändringar i driftsmiljön och kraven på modernt personuppgiftsskydd.
Bilagor:
Luonnos hallituksen esitykseksi YVA-lain ja maa-aineslain muuttamisesta.pdf - Hallituksen esitys eduskunnalle ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta. Luonnos 16.11.2020.
Utkast_Regeringens proposition_SV.pdf - Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och marktäktslagen. Utkast (propositionens huvudsakliga innehåll och paragraferna) 16.11.2020.
Tidtabell
Utlåtanden begärs skickas till miljöministeriet senast fredagen den 8 januari 2021 genom att svara på denna begäran om utlåtande som publiceras på lausuntopalvelu.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat via e-post eller post.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna utlåtandet genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi. För att kunna lämna ett utlåtande ska den svarande registrera sig som användare i utlåtande.fi och logga in i tjänsten. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. Mer ingående instruktioner om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi på sidan Anvisningar > Bruksanvisningar. Vid behov kan stöd för ibruktagandet av tjänsten begäras per e-post: [email protected].
Om ni inte kan lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, är det också möjligt att skicka utlåtandet per e-post till [email protected].
Denna begäran om utlåtande har endast skickats elektroniskt. Även andra än de som nämns nedan i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i utlåtande.fi.
Om ni inte kan lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, är det också möjligt att skicka utlåtandet per e-post till [email protected].
Denna begäran om utlåtande har endast skickats elektroniskt. Även andra än de som nämns nedan i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i utlåtande.fi.
Beredare
Mer information om denna begäran om utlåtande fås av specialsakkunnig, MKB Essi Römpötti, tel. 0295 250 048 (borta 21.-27.12, 31.12.2020 och 6.1.2021) och konsultativ tjänsteman Seija Rantakallio, tel. 0295 250 246 (borta 21.12.2020-8.1.2021), fö[email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus (Ålands Lanskapsregering) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kymeenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Ramboll | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäasiainministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto (SLL) | ||
Suomen WWF | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Sweco Finland | ||
Säteilyturvakeskus (STUK) | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun yliopisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES) | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vahanen | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen Liitto | ||
YVA ry | ||
Åbo Akademi | ||
ÅF Pöyry (AFRY) |
Ämnesord
ympäristövaikutusten arviointi
ympäristövaikutusten arviointimenettely
rekisterinpitäjä
miljökonsekvensbedömning