Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi liikenteen ja logistiikan tietosääntelyn päivityksestä (data-avaruus osa 1)
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/27663/2023
Vastausaika on päättynyt: 19.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta.
Tausta
Esityksen valmistelun taustalla ovat eräiden jo annettujen EU-asetusten edellyttämä kansallinen sääntely viranomaistoiminnan järjestämiseksi ja liikenteen ja logistiikan tietojen saatavuuden varmistamiseksi kansallisesta yhteyspisteestä.
Samalla esitetään tehtäväksi myös muita liikenteen tietosääntelyä koskevia päivityksiä. Muutoksilla pyritään selventämään nykyistä sääntelyä ja toimijoita koskevia velvoitteita tarpeellisin osin. Esitys sisältää myös ehdotuksia, joilla parannettaisiin ajantasaisten ja laadukkaiden tietojen saatavuutta liikennesektorilla. Liikenteen ja logistiikan tietojen saatavuuden ja yhteentoimivuuden varmistaminen ja sitä myötä data-avaruuskehityksen vauhdittaminen liikennesektorilla sisältyvät toimenpiteinä Suomen digitaalisessa kompassissa asetettuihin digitaalista infrastruktuuria koskeviin tavoitteisiin.
Tietosääntelyä koskevilla ehdotuksilla toteutetaan osaltaan pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteita vahvistaa liikennepalvelumarkkinoiden toimivuutta sekä edistää liikenne- ja logistiikka-alan digitalisaatiota ja automatisaatiota, uudenlaisten liiketoimintamallien syntymistä ja hyödyntämistä sekä liikennejärjestelmän tehokkuutta.
Samalla esitetään tehtäväksi myös muita liikenteen tietosääntelyä koskevia päivityksiä. Muutoksilla pyritään selventämään nykyistä sääntelyä ja toimijoita koskevia velvoitteita tarpeellisin osin. Esitys sisältää myös ehdotuksia, joilla parannettaisiin ajantasaisten ja laadukkaiden tietojen saatavuutta liikennesektorilla. Liikenteen ja logistiikan tietojen saatavuuden ja yhteentoimivuuden varmistaminen ja sitä myötä data-avaruuskehityksen vauhdittaminen liikennesektorilla sisältyvät toimenpiteinä Suomen digitaalisessa kompassissa asetettuihin digitaalista infrastruktuuria koskeviin tavoitteisiin.
Tietosääntelyä koskevilla ehdotuksilla toteutetaan osaltaan pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteita vahvistaa liikennepalvelumarkkinoiden toimivuutta sekä edistää liikenne- ja logistiikka-alan digitalisaatiota ja automatisaatiota, uudenlaisten liiketoimintamallien syntymistä ja hyödyntämistä sekä liikennejärjestelmän tehokkuutta.
Tavoitteet
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakia liikenteen palveluista.
Esityksellä täydennettäisiin ja täsmennettäisiin vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 20 artiklan säännöksiä. Liikenne- ja viestintävirasto nimettäisiin tunnisterekisteriorganisaatioksi ja lataus- ja tankkausinfrastruktuuria koskevien tietojen osalta Väylävirasto vastaamaan kansallisesta yhteyspisteestä. Liikenne- ja viestintävirasto ja Väylävirasto voisivat hankkia kyseisiä tehtäviä koskevat tietopalvelut Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä. Kyse olisi uusista viranomaistehtävistä.
Ehdotuksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto vastaisi sähköisiä kuljetustietoja koskevan EU-asetuksen vaatimasta sähköisten kuljetustietojen tiedonvaihdon kansallisesta yhteyspisteestä. Muutoksilla mahdollistettaisiin Liikenne- ja viestintäviraston vastuulla olevan tietojärjestelmän hankkiminen Fintraffic Oy:lta. Kyse on uudesta viranomaistehtävästä.
Esityksen mukaan henkilöliikenteen liikkumispalveluja koskevien olennaisten tietojen sisällön osalta viitattaisiin jatkossa Euroopan komission delegoituun asetukseen EU:n laajuisten multimodaalisten matkatietopalvelujen tarjoamisen osalta. Muutoksen johdosta kumottaisi valtioneuvoston asetus henkilöliikenteen liikkumispalvelujen olennaisista tiedoista. Liityntä-pisteiden ja niiden esteettömyyttä koskevien tietojen osalta ehdotetaan laissa säädetyille toimivaltaisille viranomaisille velvoite huolehtia tietojen saatavuudesta tilanteessa, jossa tietoja ei ole kansallisen yhteyspisteen kautta saatavilla olennaisia tietoja koskevan velvoitteen mukaisesti.
Esityksellä muutettaisiin lippu- ja maksujärjestelmien rajapintaan pääsyä laajentamalla kertalippuja koskeva velvoite kattamaan kaikki kertamatkaan oikeuttavat lipputuotteet. Lisäksi velvoitettaisiin toimivaltaiset viranomaiset julkaisemaan lippuyhteistyötä koskevat sopimusehdot.
Liikenneasioiden rekisterin osalta esityksellä selkiytettäisi sääntelyä tietojen luovuttamisesta yksittäisluovutuksina yksityishenkilöille ja massaluovutuksina liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin. Esityksessä ehdotetaan, että yksittäisluovutuksina voitaisi jatkossa luovuttaa tieto vakuutusyhtiöstä ja vakuutuksen voimassaolosta. Liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin voitaisi luovuttaa y-tunnus sekä luonnollisen henkilön yksilöimiseksi henkilötunnus taikka muu yksilöivä tunnus. Ehdotuksessa lisättäisi nimenomainen säännös tietojen luovuttamisesta perintätoiminnan harjoittajille tietojenluovutskiellosta huolimatta.
Esityksellä täsmennettäisi valvontaviranomaisen yleistä tiedonsaantioikeutta ja ehdotetaan lisäksi, että Liikenne- ja viestintävirasto voisi julkaista verkkosivuillaan julkista valtaa käyttävien henkilöiden tietoja.
Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.
Esityksellä täydennettäisiin ja täsmennettäisiin vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 20 artiklan säännöksiä. Liikenne- ja viestintävirasto nimettäisiin tunnisterekisteriorganisaatioksi ja lataus- ja tankkausinfrastruktuuria koskevien tietojen osalta Väylävirasto vastaamaan kansallisesta yhteyspisteestä. Liikenne- ja viestintävirasto ja Väylävirasto voisivat hankkia kyseisiä tehtäviä koskevat tietopalvelut Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä. Kyse olisi uusista viranomaistehtävistä.
Ehdotuksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto vastaisi sähköisiä kuljetustietoja koskevan EU-asetuksen vaatimasta sähköisten kuljetustietojen tiedonvaihdon kansallisesta yhteyspisteestä. Muutoksilla mahdollistettaisiin Liikenne- ja viestintäviraston vastuulla olevan tietojärjestelmän hankkiminen Fintraffic Oy:lta. Kyse on uudesta viranomaistehtävästä.
Esityksen mukaan henkilöliikenteen liikkumispalveluja koskevien olennaisten tietojen sisällön osalta viitattaisiin jatkossa Euroopan komission delegoituun asetukseen EU:n laajuisten multimodaalisten matkatietopalvelujen tarjoamisen osalta. Muutoksen johdosta kumottaisi valtioneuvoston asetus henkilöliikenteen liikkumispalvelujen olennaisista tiedoista. Liityntä-pisteiden ja niiden esteettömyyttä koskevien tietojen osalta ehdotetaan laissa säädetyille toimivaltaisille viranomaisille velvoite huolehtia tietojen saatavuudesta tilanteessa, jossa tietoja ei ole kansallisen yhteyspisteen kautta saatavilla olennaisia tietoja koskevan velvoitteen mukaisesti.
Esityksellä muutettaisiin lippu- ja maksujärjestelmien rajapintaan pääsyä laajentamalla kertalippuja koskeva velvoite kattamaan kaikki kertamatkaan oikeuttavat lipputuotteet. Lisäksi velvoitettaisiin toimivaltaiset viranomaiset julkaisemaan lippuyhteistyötä koskevat sopimusehdot.
Liikenneasioiden rekisterin osalta esityksellä selkiytettäisi sääntelyä tietojen luovuttamisesta yksittäisluovutuksina yksityishenkilöille ja massaluovutuksina liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin. Esityksessä ehdotetaan, että yksittäisluovutuksina voitaisi jatkossa luovuttaa tieto vakuutusyhtiöstä ja vakuutuksen voimassaolosta. Liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin voitaisi luovuttaa y-tunnus sekä luonnollisen henkilön yksilöimiseksi henkilötunnus taikka muu yksilöivä tunnus. Ehdotuksessa lisättäisi nimenomainen säännös tietojen luovuttamisesta perintätoiminnan harjoittajille tietojenluovutskiellosta huolimatta.
Esityksellä täsmennettäisi valvontaviranomaisen yleistä tiedonsaantioikeutta ja ehdotetaan lisäksi, että Liikenne- ja viestintävirasto voisi julkaista verkkosivuillaan julkista valtaa käyttävien henkilöiden tietoja.
Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM054:00/2023 - Säädöshanke hankeikkunassa
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=LVM054:00/2023 - Statsrådet projektportal för lagstiftningsprojekt
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoja pyydetään 19.5.2024 mennessä lausuntopalvelu.fi-palvelun kautta.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyyntöön liittyen antaa erityisasiantuntija Laura Lassila, p. 029 5342 016, laura.lassila(at)gov.fi
Jakelu:
Ab Jan-Ove Management Oy | ||
ABB | ||
ABB | ||
ABB | ||
ABC-lataus/SOK | ||
ABC-lataus/SOK | ||
Ahvenanmaan maakunta | ||
Ahvenanmaan maakunta | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Aurelia Turbines | ||
Autoalan tiedotuskeskus | ||
Autotuojat- ja teollisuus ry | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Biokierto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
ESL Shipping | ||
Etanoliautoilijat ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Finavia | ||
Finnair | ||
Finnair | ||
Finrenes Oy | ||
Fortum | ||
Forum Virium | ||
Gasgrid Finland Oy | ||
Gasum Ltd. | ||
Helen Oy | ||
Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä | ||
Hitachi ABB Power Grids | ||
Hycamite TCD Technologies Oy | ||
Hyvinkää | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinna | ||
Imatra | ||
Infodata processing oy | ||
Invalidiliitto | ||
ITS Finland | ||
Joensuu | ||
Jyväskylä | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarina | ||
Kaasuautoilijat ry | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kajaani | ||
Kaupan liitto | ||
KEHA-keskus | ||
Kempower | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
KESKO K-lataus | ||
KESKO K-lataus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kokkola | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kreab | ||
Kuljetusliike Taipale Oy | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopio | ||
Kuuloliitto | ||
Lahti | ||
Laivameklariliitto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenranta | ||
Lieto | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikennevirta | ||
Liikenteenohjaus Fintraffic Oy | ||
LIMOWA ry | ||
Linja-autoliitto | ||
Logistiikkayritysten liitto | ||
Matkahuolto Oy | ||
Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Meriaura | ||
Meriteollisuus | ||
Metener Oy | ||
Metsäteollisuus | ||
Metsäteollisuus | ||
Mikkeli | ||
Naantali | ||
NAPA | ||
NEOT | ||
Neste | ||
Neste | ||
Neste | ||
Neste | ||
Näkövammaisten liitto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulu | ||
P2X | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Paimio | ||
Palta | ||
Perille Mobility Services Oy | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Plugit Oy | ||
Plugit Oy | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pori | ||
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry | ||
Raasepori | ||
Raecom Oy / Sähköinen liikenne ry | ||
Raisio | ||
Rauma | ||
Recharge Finland Oy | ||
Riihimäki | ||
Rovaniemi | ||
Rusko | ||
Salo | ||
Sams – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaliitto | ||
Savonlinna | ||
Schenker Oy | ||
Seinäjoki | ||
SEO | ||
SOK | ||
SOK ABC-Ketjuohjaus | ||
SSAB Europe | ||
SSAB Europe | ||
ST1 | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry | ||
Suomen Varustamot | ||
Suomen Varustamot | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Sähköautoilijat ry | ||
Sähköautoilijat ry | ||
Taksiliitto | ||
Tampere | ||
Teknologiakeskus Merinova Oy | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tesla | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Turku | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vakka-Suomen Voima Oy | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Waltti Solutions Oy | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden neuvottelukunta | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Viafin GAS | ||
Virta | ||
Woikoski OY | ||
VR Oy | ||
VR Oy | ||
Väre Oy | ||
Wärtsilä Oyj | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |