Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition om uppdatering av informationsregleringen om trafik och logistik (dataområde del 1)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27663/2023
Svarstiden gick ut: 19.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om ert utlåtande om det bifogade utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om transportservice.
Bakgrund
Bakgrunden till beredningen av regeringspropositionen är den nationella reglering som enligt redan utfärdade EU-förordningar förutsätts när det gäller ordnande av myndighetsverksamhet och för att säkerställa tillgången till trafik- och logistikinformation via den nationella åtkomstpunkten.
Samtidigt föreslås en del andra uppdateringar som gäller informationsregleringen inom trafiken. Syftet med ändringarna är att till behövliga delar förtydliga den nuvarande regleringen och aktörernas skyldigheter. Propositionen innehåller också förslag genom vilka man förbättrar tillgången till aktuella och högklassiga uppgifter inom trafikbranschen. Säkerställandet av tillgången till och interoperabiliteten för uppgifter inom trafik och logistik och därigenom en snabbare utveckling av dataområdet inom trafikbranschen ingår som åtgärder bland de mål som ställts för digital infrastruktur i Finlands digitala kompass.
De förslag som inverkar på informationsregleringen bidrar för sin del till att genomföra regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo när det gäller att stärka transportservicemarknadens funktion samt främja digitaliseringen och automatiseringen inom trafik- och logistikbranschen, uppkomsten och utnyttjandet av nya slags affärsverksamhetsmodeller samt trafiksystemets effektivitet.
Samtidigt föreslås en del andra uppdateringar som gäller informationsregleringen inom trafiken. Syftet med ändringarna är att till behövliga delar förtydliga den nuvarande regleringen och aktörernas skyldigheter. Propositionen innehåller också förslag genom vilka man förbättrar tillgången till aktuella och högklassiga uppgifter inom trafikbranschen. Säkerställandet av tillgången till och interoperabiliteten för uppgifter inom trafik och logistik och därigenom en snabbare utveckling av dataområdet inom trafikbranschen ingår som åtgärder bland de mål som ställts för digital infrastruktur i Finlands digitala kompass.
De förslag som inverkar på informationsregleringen bidrar för sin del till att genomföra regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo när det gäller att stärka transportservicemarknadens funktion samt främja digitaliseringen och automatiseringen inom trafik- och logistikbranschen, uppkomsten och utnyttjandet av nya slags affärsverksamhetsmodeller samt trafiksystemets effektivitet.
Målsättningar
I propositionen föreslås det att lagen om transportservice ändras.
Genom propositionen kompletteras och preciseras bestämmelserna i artikel 20 i Europaparlamentets och rådets förordning om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU. Transport- och kommunikationsverket utses till organisation för registrering av identifieringsdata och Trafikledsverket utses att ansvara för den nationella åtkomstpunkten för uppgifter om laddnings- och tankningsinfrastruktur. Transport- och kommunikationsverket och Trafikledsverket kan skaffa de informationstjänster som gäller uppgifterna av Trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab. Det är fråga om nya myndighetsuppgifter.
Enligt förslaget ska Transport- och kommunikationsverket svara för den nationella åtkomstpunkten för utbyte av elektronisk godstransportinformation som EU-förordningen om elektronisk godstransportinformation kräver. Ändringarna gör det möjligt för Transport- och kommunikationsverket att skaffa det informationssystem man ansvarar för av Trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab. Det är fråga om en ny myndighetsuppgift.
Enligt propositionen hänvisas det i fortsättningen när det gäller väsentlig information om mobilitetstjänster inom persontrafik till Europiska kommissionens delegerade förordning vad gäller tillhandahållande av EU-omfattande multimodala reseinformationstjänster. På grund av ändringen hävs statsrådets förordning om väsentlig information om mobilitetstjänster. När det gäller uppgifter om knutpunkter och deras tillgänglighet föreslås det att de lagstadgade behöriga myndigheterna är skyldiga att se till att uppgifterna finns att tillgå då uppgifterna inte är tillgängliga via den nationella åtkomstpunkten i enlighet med förpliktelsen om väsentlig information.
Genom propositionen föreslås ändringar i biljett- och betalningssystemens interoperabilitet när det gäller tillträde till gränssnittet för biljett- och betalningssystem genom att utvidga skyldigheten till att gälla alla biljettprodukter som berättigar till en enkelresa. Dessutom åläggs de behöriga myndigheterna att publicera avtalsvillkoren som gäller biljettsamarbete.
När det gäller trafik- och transportregistret förtydligas genom propositionen bestämmelserna om att lämna ut uppgifter i enskilda fall till privatpersoner. I propositionen föreslås det att uppgifter om försäkringsbolag och försäkringens giltighet i fortsättningen kan lämnas ut i enskilda fall. Till företag kan i sin tur FO-nummer samt personbeteckning eller någon annan identifieringsuppgift för att identifiera en fysisk person lämnas ut. Enligt förslaget fogas en uttrycklig bestämmelse om att lämna ut uppgifter till aktörer som bedriver indrivningsverksamhet.
Genom propositionen preciseras tillsynsmyndighetens allmänna rätt att få information och dessutom föreslås det att Transport- och kommunikationsverket på sin webbplats kan publicera uppgifter om personer som utövar offentlig makt.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
Genom propositionen kompletteras och preciseras bestämmelserna i artikel 20 i Europaparlamentets och rådets förordning om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU. Transport- och kommunikationsverket utses till organisation för registrering av identifieringsdata och Trafikledsverket utses att ansvara för den nationella åtkomstpunkten för uppgifter om laddnings- och tankningsinfrastruktur. Transport- och kommunikationsverket och Trafikledsverket kan skaffa de informationstjänster som gäller uppgifterna av Trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab. Det är fråga om nya myndighetsuppgifter.
Enligt förslaget ska Transport- och kommunikationsverket svara för den nationella åtkomstpunkten för utbyte av elektronisk godstransportinformation som EU-förordningen om elektronisk godstransportinformation kräver. Ändringarna gör det möjligt för Transport- och kommunikationsverket att skaffa det informationssystem man ansvarar för av Trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab. Det är fråga om en ny myndighetsuppgift.
Enligt propositionen hänvisas det i fortsättningen när det gäller väsentlig information om mobilitetstjänster inom persontrafik till Europiska kommissionens delegerade förordning vad gäller tillhandahållande av EU-omfattande multimodala reseinformationstjänster. På grund av ändringen hävs statsrådets förordning om väsentlig information om mobilitetstjänster. När det gäller uppgifter om knutpunkter och deras tillgänglighet föreslås det att de lagstadgade behöriga myndigheterna är skyldiga att se till att uppgifterna finns att tillgå då uppgifterna inte är tillgängliga via den nationella åtkomstpunkten i enlighet med förpliktelsen om väsentlig information.
Genom propositionen föreslås ändringar i biljett- och betalningssystemens interoperabilitet när det gäller tillträde till gränssnittet för biljett- och betalningssystem genom att utvidga skyldigheten till att gälla alla biljettprodukter som berättigar till en enkelresa. Dessutom åläggs de behöriga myndigheterna att publicera avtalsvillkoren som gäller biljettsamarbete.
När det gäller trafik- och transportregistret förtydligas genom propositionen bestämmelserna om att lämna ut uppgifter i enskilda fall till privatpersoner. I propositionen föreslås det att uppgifter om försäkringsbolag och försäkringens giltighet i fortsättningen kan lämnas ut i enskilda fall. Till företag kan i sin tur FO-nummer samt personbeteckning eller någon annan identifieringsuppgift för att identifiera en fysisk person lämnas ut. Enligt förslaget fogas en uttrycklig bestämmelse om att lämna ut uppgifter till aktörer som bedriver indrivningsverksamhet.
Genom propositionen preciseras tillsynsmyndighetens allmänna rätt att få information och dessutom föreslås det att Transport- och kommunikationsverket på sin webbplats kan publicera uppgifter om personer som utövar offentlig makt.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM054:00/2023 - Säädöshanke hankeikkunassa
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=LVM054:00/2023 - Statsrådet projektportal för lagstiftningsprojekt
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna in ert utlåtande senast den 19 maj 2024 via tjänsten utlåtande.fi
Svarsanvisningar för mottagare
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Laura Lassila, specialsakkunnig, tfn 0295 342 016, laura.lassila(at)gov.fi
Sändlista:
Ab Jan-Ove Management Oy | ||
ABB | ||
ABB | ||
ABB | ||
ABC-lataus/SOK | ||
ABC-lataus/SOK | ||
Ahvenanmaan maakunta | ||
Ahvenanmaan maakunta | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Aurelia Turbines | ||
Autoalan tiedotuskeskus | ||
Autotuojat- ja teollisuus ry | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Biokierto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
ESL Shipping | ||
Etanoliautoilijat ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Finavia | ||
Finnair | ||
Finnair | ||
Finrenes Oy | ||
Fortum | ||
Forum Virium | ||
Gasgrid Finland Oy | ||
Gasum Ltd. | ||
Helen Oy | ||
Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä | ||
Hitachi ABB Power Grids | ||
Hycamite TCD Technologies Oy | ||
Hyvinkää | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinna | ||
Imatra | ||
Infodata processing oy | ||
Invalidiliitto | ||
ITS Finland | ||
Joensuu | ||
Jyväskylä | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarina | ||
Kaasuautoilijat ry | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kajaani | ||
Kaupan liitto | ||
KEHA-keskus | ||
Kempower | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
KESKO K-lataus | ||
KESKO K-lataus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kokkola | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kreab | ||
Kuljetusliike Taipale Oy | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopio | ||
Kuuloliitto | ||
Lahti | ||
Laivameklariliitto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenranta | ||
Lieto | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikennevirta | ||
Liikenteenohjaus Fintraffic Oy | ||
LIMOWA ry | ||
Linja-autoliitto | ||
Logistiikkayritysten liitto | ||
Matkahuolto Oy | ||
Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Meriaura | ||
Meriteollisuus | ||
Metener Oy | ||
Metsäteollisuus | ||
Metsäteollisuus | ||
Mikkeli | ||
Naantali | ||
NAPA | ||
NEOT | ||
Neste | ||
Neste | ||
Neste | ||
Neste | ||
Näkövammaisten liitto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulu | ||
P2X | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Paimio | ||
Palta | ||
Perille Mobility Services Oy | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Plugit Oy | ||
Plugit Oy | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pori | ||
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry | ||
Raasepori | ||
Raecom Oy / Sähköinen liikenne ry | ||
Raisio | ||
Rauma | ||
Recharge Finland Oy | ||
Riihimäki | ||
Rovaniemi | ||
Rusko | ||
Salo | ||
Sams – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaliitto | ||
Savonlinna | ||
Schenker Oy | ||
Seinäjoki | ||
SEO | ||
SOK | ||
SOK ABC-Ketjuohjaus | ||
SSAB Europe | ||
SSAB Europe | ||
ST1 | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry | ||
Suomen Varustamot | ||
Suomen Varustamot | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Sähköautoilijat ry | ||
Sähköautoilijat ry | ||
Taksiliitto | ||
Tampere | ||
Teknologiakeskus Merinova Oy | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tesla | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Turku | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vakka-Suomen Voima Oy | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Waltti Solutions Oy | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden neuvottelukunta | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Viafin GAS | ||
Virta | ||
Woikoski OY | ||
VR Oy | ||
VR Oy | ||
Väre Oy | ||
Wärtsilä Oyj | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |