Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö: Työryhmämietintö hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b §: n muuttamiseksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/4099/2024
Vastausaika päättyy: 11.3.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä rikosrekisterilain 6 b §:n muuttamisesta.
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 20 päivänä helmikuuta 2024 työryhmän valmistelemaan hankintalainsäädännön muutoksia pääministeri Petteri Orpon hallituksen hankintalakiin liittyvien hallitusohjelmakirjausten mukaisesti. Työryhmä päätti työnsä 30.11.2024 ja luovutti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksensa työ- ja elinkeinoministeriölle tammikuussa 2025.
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 20 päivänä helmikuuta 2024 työryhmän valmistelemaan hankintalainsäädännön muutoksia pääministeri Petteri Orpon hallituksen hankintalakiin liittyvien hallitusohjelmakirjausten mukaisesti. Työryhmä päätti työnsä 30.11.2024 ja luovutti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksensa työ- ja elinkeinoministeriölle tammikuussa 2025.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmassa on useita hankintalakiin liittyviä kirjauksia. Hallitusohjelman jaksossa 6.2 Reilumman kilpailun Suomi todetaan, että hallitus tavoittelee keskipitkällä aikavälillä julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä turvatakseen laadukkaat palvelut. Työryhmän toimesta on valmisteltu luonnos hallituksen esitykseksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta.
Tavoitteet
Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa julkisten hankintojen tehokkuutta ja kustannussäästöjä sekä turvata laadukkaat julkiset palvelut. Hankintalakia uudistetaan muun muassa edistämällä markkinakartoitusta ja hankinnan huolellista valmistelua. Hallitusohjelman mukaisesti ehdotuksessa esitetään sidosyksiköiden käytön rajoittamista hankintojen toteuttamisessa asettamalla sidosyksikön omistukselle yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus (10 prosenttia). Esityksellä pyritään lisäämään erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten osallistumismahdollisuuksia julkisiin tarjouskilpailuihin sekä parannetaan hankintojen vastuullisuutta ja edistetään huoltovarmuuden ja turvallisuuden toteutumista myös sopimuskauden aikana. Ehdotuksella parannetaan myös hankintojen valvontaa.
Hallitusohjelmakirjausten toteuttamisen lisäksi mietinnössä esitetään tehtäväksi hankintalakiin ja erityisalojen hankintalakiin sekä rikosrekisterilakiin eräitä säädöshuoltoon liittyviä muita muutoksia.
Lait on tarkoitettu tulevan voimaan 1.1.2026.
Hallitusohjelmakirjausten toteuttamisen lisäksi mietinnössä esitetään tehtäväksi hankintalakiin ja erityisalojen hankintalakiin sekä rikosrekisterilakiin eräitä säädöshuoltoon liittyviä muita muutoksia.
Lait on tarkoitettu tulevan voimaan 1.1.2026.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 11.3.2025 Lausuntopalvelu.fi:n kautta.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntoa pyydetään koko mietinnöstä.
Lausuntopalaute on muun ohella myös tärkeä osa varsinaisen hallituksen esityksen valmisteluun kuuluvaa vaikutusarviointia. Lausuntoa pyydetään erityisesti hankintojen valmistelusta ja sidosyksiköiden käytön rajoituksesta sekä niitä koskevien muutosehdotusten vaikutuksista.
Mietinnön luvussa 4 käsitellään sen sisältämien ehdotusten vaikutuksia. Luvussa arvioidaan muun muassa vaikutuksia yrityksiin, viranomaisiin, hallinnolliseen taakkaan sekä ympäristöön ja yhteiskuntaan. Muutosten vaikutusarviointityö on vielä meneillään, ja lausunnoista saatava palaute on tärkeä osa vaikutusten arviointia.
Hankintayksiköitä edustavia lausunnonantajia pyydämme lausumaan erityisesti mietinnön lakiehdotusten vaikutuksista hankintayksiköiden hallinnolliseen taakkaan, palvelujen järjestämistapoihin sekä käytännön hankintatoimeen. Vastauksia pyydetään kaikilta vastaajaorganisaation toimialoilta, joissa tehdään hankintoja. Vastauksessa pyydetään yksilöimään, koskevatko vaikutukset tiettyjä toimialoja vai koko organisaation hankintakenttää.
Tarjoajia, ehdokkaita ja toimittajia edustavia lausunnonantajia pyydämme lausumaan erityisesti mietinnön lakiehdotusten vaikutuksista liiketoimintamahdollisuuksiin, julkisten hankintojen houkuttelevuuteen ja hallinnolliseen taakkaan, sekä markkinoiden toimintaan yleisesti.
Kansalaisjärjestöjä sekä muita kuin hankintayksiköitä ja tarjoajia edustavia lausunnonantajia pyydämme lausumaan erityisesti mietinnössä esitettyjen muutosten vaikutuksista julkisten hankintojen laatuun, sekä niiden ympäristö- ja yhteiskuntavaikutuksista.
Kaikkia lausunnonantajia pyydämme antamaan näkemyksenne mietinnön ehdotusten vaikutuksista sekä näkemyksenne mietinnön vaikutusarviointia koskevasta luvusta. Erityisesti, mitä vaikutuksia mietinnöstä puuttuu, ja onko esitettyjä vaikutuksia arvioitu mielestänne oikein.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Lausuntopalaute on muun ohella myös tärkeä osa varsinaisen hallituksen esityksen valmisteluun kuuluvaa vaikutusarviointia. Lausuntoa pyydetään erityisesti hankintojen valmistelusta ja sidosyksiköiden käytön rajoituksesta sekä niitä koskevien muutosehdotusten vaikutuksista.
Mietinnön luvussa 4 käsitellään sen sisältämien ehdotusten vaikutuksia. Luvussa arvioidaan muun muassa vaikutuksia yrityksiin, viranomaisiin, hallinnolliseen taakkaan sekä ympäristöön ja yhteiskuntaan. Muutosten vaikutusarviointityö on vielä meneillään, ja lausunnoista saatava palaute on tärkeä osa vaikutusten arviointia.
Hankintayksiköitä edustavia lausunnonantajia pyydämme lausumaan erityisesti mietinnön lakiehdotusten vaikutuksista hankintayksiköiden hallinnolliseen taakkaan, palvelujen järjestämistapoihin sekä käytännön hankintatoimeen. Vastauksia pyydetään kaikilta vastaajaorganisaation toimialoilta, joissa tehdään hankintoja. Vastauksessa pyydetään yksilöimään, koskevatko vaikutukset tiettyjä toimialoja vai koko organisaation hankintakenttää.
Tarjoajia, ehdokkaita ja toimittajia edustavia lausunnonantajia pyydämme lausumaan erityisesti mietinnön lakiehdotusten vaikutuksista liiketoimintamahdollisuuksiin, julkisten hankintojen houkuttelevuuteen ja hallinnolliseen taakkaan, sekä markkinoiden toimintaan yleisesti.
Kansalaisjärjestöjä sekä muita kuin hankintayksiköitä ja tarjoajia edustavia lausunnonantajia pyydämme lausumaan erityisesti mietinnössä esitettyjen muutosten vaikutuksista julkisten hankintojen laatuun, sekä niiden ympäristö- ja yhteiskuntavaikutuksista.
Kaikkia lausunnonantajia pyydämme antamaan näkemyksenne mietinnön ehdotusten vaikutuksista sekä näkemyksenne mietinnön vaikutusarviointia koskevasta luvusta. Erityisesti, mitä vaikutuksia mietinnöstä puuttuu, ja onko esitettyjä vaikutuksia arvioitu mielestänne oikein.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoja asiassa antavat:
Johtava asiantuntija Riikka Hietanen ([email protected], +358 295 047 078)
Johtava asiantuntija Terhi Kauti ([email protected] . +358 295 047 254)
Johtava asiantuntija Riikka Hietanen ([email protected], +358 295 047 078)
Johtava asiantuntija Terhi Kauti ([email protected] . +358 295 047 254)
Jakelu:
2M-IT oy | ||
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Certia Oy | ||
CSC | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Feelia Oy | ||
Fingrid Oy | ||
Handata Oy | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hansel oy | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Hollolan kunta | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hyvil | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Imatran kaupunki | ||
Istekki Oy | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Joensuun kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kaustisen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Savon jätehuolto liikelaitoskuntayhtymä | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kierrätysteollisuus ry | ||
Kiffel Pesula Oy | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kittilän kunta | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuntalaskenta oy | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntien Tiera Oy | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kustos Ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson Jäte Oy | ||
Lahden kaupunki | ||
Lap IT | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lemin kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais- Suomen Jätehuolto Oy | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Markkinaoikeus | ||
MTK | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
PAM | ||
Pellon kunta | ||
Perheyritysten liitto | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan Jätehuolto Oy | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumalan kunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Raahen kaupunki | ||
Rakennusteollisuus RT | ||
Rautavaaran kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
SAK | ||
Sakupe Oy | ||
Salon kaupunki | ||
Sarastia | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Seure Henkilöstöpalvelut Oy | ||
Sisäministeriö | ||
Software Finland ry | ||
SOL Palvelut Oy | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tuomi Logistiikka Oy | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ähtärin kaupunki |