Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande: Arbetsgruppens betänkande om regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av upphandlingslagen, försörjningslagen och 6 b § i straffregisterlagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/4099/2024
Svarstiden går ut: 11.3.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet begär om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om offentlig upphandling och koncession, lagen om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster samt 6 b § i straffregisterlagen.
Arbets- och näringsministeriet tillsatte den 20 februari 2024 en arbetsgrupp för att bereda ändringar i upphandlingslagstiftningen i enlighet med regeringsprogrammets föresatser i anslutning till upphandlingslagen för statsminister Petteri Orpos regering. Arbetsgruppen avslutade sitt arbete den 30 november 2024 och överlämnade sitt förslag som en regeringsproposition till arbets- och näringsministeriet i januari 2025.
Arbets- och näringsministeriet tillsatte den 20 februari 2024 en arbetsgrupp för att bereda ändringar i upphandlingslagstiftningen i enlighet med regeringsprogrammets föresatser i anslutning till upphandlingslagen för statsminister Petteri Orpos regering. Arbetsgruppen avslutade sitt arbete den 30 november 2024 och överlämnade sitt förslag som en regeringsproposition till arbets- och näringsministeriet i januari 2025.
Bakgrund
Regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering innehåller flera skrivningar i anslutning till upphandlingslagen. I avsnitt 6.2 i regeringsprogrammet konstateras det att Finland med en rättvisare konkurrens på medellång sikt eftersträvar en betydande kostnadsbesparing i fråga om offentlig upphandling för att trygga högklassiga tjänster. Arbetsgruppen har berett ett utkast till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om offentlig upphandling och koncession och lagen om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster.
Målsättningar
Syftet med regeringspropositionen är att förbättra effektiviteten och kostnadsbesparingarna vid offentlig upphandling samt att säkerställa högkvalitativa offentliga tjänster. Upphandlingslagen revideras bland annat genom att marknadskartläggning och omsorgsfull beredning av upphandlingen främjas. I enlighet med regeringsprogrammet föreslås det i förslaget att användningen av anknutna enheter begränsas vid genomförandet av upphandlingar genom att det ställs ett krav på minimiägarandel (10 procent) som beaktar det allmänna intresset för den anknutna enhetens innehav. Syftet med propositionen är att öka i synnerhet små och medelstora företags möjligheter att delta i offentliga anbudsförfaranden samt att förbättra ansvarsfullheten vid upphandling och främja försörjningsberedskapen och säkerheten också under avtalsperioden. Genom förslaget förbättras också tillsynen över upphandlingar.
Utöver genomförandet av föresatserna i regeringsprogrammet föreslås det i betänkandet vissa andra ändringar i upphandlingslagen, försörjningslagen och straffregisterlagen som hänför sig till författningsunderhåll.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2026.
Utöver genomförandet av föresatserna i regeringsprogrammet föreslås det i betänkandet vissa andra ändringar i upphandlingslagen, försörjningslagen och straffregisterlagen som hänför sig till författningsunderhåll.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2026.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Lämna in utlåtandena senast den 11 mars 2025 i tjänsten Utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtande begärs om hela betänkandet.
Remissvaren är bland annat också en viktig del av den konsekvensbedömning som ingår i beredningen av den egentliga regeringspropositionen. Utlåtande begärs i synnerhet om beredningen av upphandlingar och begränsningen av användningen av anknutna enheter samt om konsekvenserna av de ändringsförslag som gäller dem.
I kapitel 4 i betänkandet behandlas konsekvenserna av förslagen i betänkandet. I kapitlet bedöms bland annat konsekvenserna för företag, myndigheter, den administrativa bördan samt miljön och samhället. Arbetet med konsekvensbedömningen av ändringarna pågår fortfarande, och responsen på utlåtandena är en viktig del av konsekvensbedömningen.
Vi ber de remissinstanser som representerar upphandlande enheter att särskilt yttra sig om betänkandets lagförslags inverkan på de upphandlande enheternas administrativa börda, sättet att organisera tjänster samt den praktiska upphandlingen. Svar begärs från alla näringsgrenar inom svarsorganisationen där det görs upphandlingar. I svaret ber vi er specificera om konsekvenserna gäller vissa branscher eller hela organisationens upphandlingsfält.
Vi ber de remissinstanser som företräder anbudsgivarna, anbudssökandena och leverantörerna yttra sig särskilt om lagförslagens konsekvenser för affärsmöjligheterna, den offentliga upphandlingens attraktionskraft, den administrativa bördan samt marknadens funktion i allmänhet.
Vi ber att de remissinstanser som företräder frivilligorganisationer samt andra än upphandlande enheter och anbudsgivare framför allt yttrar sig om vilka konsekvenser de ändringar som föreslås i betänkandet har för kvaliteten på den offentliga upphandlingen samt om deras miljökonsekvenser och samhällseffekter.
Vi ber alla remissinstanser lämna er syn på konsekvenserna av förslagen i betänkandet och er syn på kapitlet om konsekvensbedömning i betänkandet. I synnerhet vilka konsekvenser betänkandet saknar och om ni anser att de föreslagna konsekvenserna har bedömts på rätt sätt.
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten Utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post om mottagaren svarar via Utlåtande.fi-tjänsten. För att kunna lämna utlåtande måste man registrera sig och logga in på webbplatsen Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar.
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
Remissvaren är bland annat också en viktig del av den konsekvensbedömning som ingår i beredningen av den egentliga regeringspropositionen. Utlåtande begärs i synnerhet om beredningen av upphandlingar och begränsningen av användningen av anknutna enheter samt om konsekvenserna av de ändringsförslag som gäller dem.
I kapitel 4 i betänkandet behandlas konsekvenserna av förslagen i betänkandet. I kapitlet bedöms bland annat konsekvenserna för företag, myndigheter, den administrativa bördan samt miljön och samhället. Arbetet med konsekvensbedömningen av ändringarna pågår fortfarande, och responsen på utlåtandena är en viktig del av konsekvensbedömningen.
Vi ber de remissinstanser som representerar upphandlande enheter att särskilt yttra sig om betänkandets lagförslags inverkan på de upphandlande enheternas administrativa börda, sättet att organisera tjänster samt den praktiska upphandlingen. Svar begärs från alla näringsgrenar inom svarsorganisationen där det görs upphandlingar. I svaret ber vi er specificera om konsekvenserna gäller vissa branscher eller hela organisationens upphandlingsfält.
Vi ber de remissinstanser som företräder anbudsgivarna, anbudssökandena och leverantörerna yttra sig särskilt om lagförslagens konsekvenser för affärsmöjligheterna, den offentliga upphandlingens attraktionskraft, den administrativa bördan samt marknadens funktion i allmänhet.
Vi ber att de remissinstanser som företräder frivilligorganisationer samt andra än upphandlande enheter och anbudsgivare framför allt yttrar sig om vilka konsekvenser de ändringar som föreslås i betänkandet har för kvaliteten på den offentliga upphandlingen samt om deras miljökonsekvenser och samhällseffekter.
Vi ber alla remissinstanser lämna er syn på konsekvenserna av förslagen i betänkandet och er syn på kapitlet om konsekvensbedömning i betänkandet. I synnerhet vilka konsekvenser betänkandet saknar och om ni anser att de föreslagna konsekvenserna har bedömts på rätt sätt.
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten Utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post om mottagaren svarar via Utlåtande.fi-tjänsten. För att kunna lämna utlåtande måste man registrera sig och logga in på webbplatsen Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar.
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
Beredare
Ytterligare information om begäran av utlåtande ges av:
Ledande sakkunning Riikka Hietanen ([email protected], +358 295 047 078)
Ledande sakkunning Terhi Kauti ([email protected] . +358 295 047 254)
Ledande sakkunning Riikka Hietanen ([email protected], +358 295 047 078)
Ledande sakkunning Terhi Kauti ([email protected] . +358 295 047 254)
Sändlista:
2M-IT oy | ||
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Certia Oy | ||
CSC | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Feelia Oy | ||
Fingrid Oy | ||
Handata Oy | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hansel oy | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Hollolan kunta | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hyvil | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Imatran kaupunki | ||
Istekki Oy | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Joensuun kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kaustisen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Savon jätehuolto liikelaitoskuntayhtymä | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kierrätysteollisuus ry | ||
Kiffel Pesula Oy | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kittilän kunta | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuntalaskenta oy | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntien Tiera Oy | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kustos Ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson Jäte Oy | ||
Lahden kaupunki | ||
Lap IT | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lemin kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais- Suomen Jätehuolto Oy | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Markkinaoikeus | ||
MTK | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
PAM | ||
Pellon kunta | ||
Perheyritysten liitto | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan Jätehuolto Oy | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumalan kunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Raahen kaupunki | ||
Rakennusteollisuus RT | ||
Rautavaaran kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
SAK | ||
Sakupe Oy | ||
Salon kaupunki | ||
Sarastia | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Seure Henkilöstöpalvelut Oy | ||
Sisäministeriö | ||
Software Finland ry | ||
SOL Palvelut Oy | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tuomi Logistiikka Oy | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ähtärin kaupunki |