Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Arviomuistio saaristolain päivittämistarpeista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/30787/2022
Vastausaika on päättynyt: 31.1.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Maa- ja metsätalousministeriön perustama virkamiestyöryhmä on valmistellut arviomuistion saaristolain päivittämistarpeista.
Muistiossa puhutaan lain nimen mukaisesti saaristoalueista, mutta sillä tarkoitetaan laajemmin myös vesistöalueita. Muistiossa esitellään pykäläkohtaisesti, minkälaisia muutostarpeita kyseessä olevaan pykälään kohdistuu vai kohdistuuko niitä lainkaan. Muistiossa tuodaan myös esille asioita, jotka olisi syytä ottaa huomioon, kun kyseistä pykälää mahdollisesti päivitetään. Muistiossa esitetään eri vaihtoehtoja pykälien päivittämiseksi, ei niinkään yhtä ainoaa vaihtoehtoa.
Muistio sisältää myös kansainvälisen vertailun Skotlannin ja Kroatian saaristolakeihin, jotka ovat Suomen saaristolain lisäksi ainoita saaristolakeja Euroopassa. Lisäksi muistiossa tuodaan esille saaristolain kytkeytyminen perusoikeuksiin.
Osana selvitystyötä on järjestetty alueellisia kuulemistilaisuuksia sekä lähetty sähköinen kysely saaristolaisille vastattavaksi.
Muistion tarkoituksena on toimia pohjana saaristolain päivittämistyössä, johon voidaan aikaisintaan ryhtyä vuonna 2023 alkavalla hallituskaudella.
Muistiossa puhutaan lain nimen mukaisesti saaristoalueista, mutta sillä tarkoitetaan laajemmin myös vesistöalueita. Muistiossa esitellään pykäläkohtaisesti, minkälaisia muutostarpeita kyseessä olevaan pykälään kohdistuu vai kohdistuuko niitä lainkaan. Muistiossa tuodaan myös esille asioita, jotka olisi syytä ottaa huomioon, kun kyseistä pykälää mahdollisesti päivitetään. Muistiossa esitetään eri vaihtoehtoja pykälien päivittämiseksi, ei niinkään yhtä ainoaa vaihtoehtoa.
Muistio sisältää myös kansainvälisen vertailun Skotlannin ja Kroatian saaristolakeihin, jotka ovat Suomen saaristolain lisäksi ainoita saaristolakeja Euroopassa. Lisäksi muistiossa tuodaan esille saaristolain kytkeytyminen perusoikeuksiin.
Osana selvitystyötä on järjestetty alueellisia kuulemistilaisuuksia sekä lähetty sähköinen kysely saaristolaisille vastattavaksi.
Muistion tarkoituksena on toimia pohjana saaristolain päivittämistyössä, johon voidaan aikaisintaan ryhtyä vuonna 2023 alkavalla hallituskaudella.
Tausta
Laki saariston kehityksen edistämisestä annettiin vuonna 1981. Suurin osa lain kirjauksista on pysynyt muuttumattomana yli 40 vuotta.
Saaristo toimintaympäristönä sekä myös muu lainsäädäntö ovat muuttuneet viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana. Saaristolakiin kohdistuukin päivittämistarpeita niin lain rakenteeseen kuin lain sisältöön liittyen. Rakenteelliset muutospaineet liittyvät mm. vuonna 2000 voimaan tulleeseen perustuslakiin. Saaristolaki perustuu vuoden 1919 hallitusmuotoon, joka on nykyisen perustuslain edeltäjä, eikä se näin vastaa nykyisen perustuslain vaatimuksia. Toimintaympäristön yksi suurimmista muutoksista on kausiasukkaiden määrän kasvu. Saaristossa ei ole koskaan ollut näin paljon asukkaita, kun huomioidaan myös saariston kausiasukkaat. Saaristossa vietetään yhä enemmän aikaa, moni jopa ympärivuotisesti, vaikka vakituinen asuinpaikka olisi jossakin muualla. Digitalisaatio on myös yksi saaristoon vaikuttava tekijä. Se mahdollistaa työnteon saaristosta sekä tuo mahdollisuuksia palvelutarjontaan. Saaristo on myös houkutteleva matkailukohde ja sen luonto- ja kulttuuriarvot ovat merkittävät koko yhteiskunnan näkökulmasta.
Saaristo toimintaympäristönä sekä myös muu lainsäädäntö ovat muuttuneet viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana. Saaristolakiin kohdistuukin päivittämistarpeita niin lain rakenteeseen kuin lain sisältöön liittyen. Rakenteelliset muutospaineet liittyvät mm. vuonna 2000 voimaan tulleeseen perustuslakiin. Saaristolaki perustuu vuoden 1919 hallitusmuotoon, joka on nykyisen perustuslain edeltäjä, eikä se näin vastaa nykyisen perustuslain vaatimuksia. Toimintaympäristön yksi suurimmista muutoksista on kausiasukkaiden määrän kasvu. Saaristossa ei ole koskaan ollut näin paljon asukkaita, kun huomioidaan myös saariston kausiasukkaat. Saaristossa vietetään yhä enemmän aikaa, moni jopa ympärivuotisesti, vaikka vakituinen asuinpaikka olisi jossakin muualla. Digitalisaatio on myös yksi saaristoon vaikuttava tekijä. Se mahdollistaa työnteon saaristosta sekä tuo mahdollisuuksia palvelutarjontaan. Saaristo on myös houkutteleva matkailukohde ja sen luonto- ja kulttuuriarvot ovat merkittävät koko yhteiskunnan näkökulmasta.
Tavoitteet
Arviomuistion tarkoituksena on toimia pohjana saaristolain päivittämistyössä, johon voidaan aikaisintaan ryhtyä vuonna 2023 alkavalla hallituskaudella.
Maa- ja metsätalousministeriö pyytää lausuntoja saaristolain päivittämämistä arvioivaan muistioon, joka on liitteenä suomen- ja ruotsinkielisenä.
Linkki hankesivulle: https://mmm.fi/hanke2?tunnus=MMM052:00/2021
Maa- ja metsätalousministeriö pyytää lausuntoja saaristolain päivittämämistä arvioivaan muistioon, joka on liitteenä suomen- ja ruotsinkielisenä.
Linkki hankesivulle: https://mmm.fi/hanke2?tunnus=MMM052:00/2021
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot tulee antaa viimeistään 5.1.2023
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Mikäli lausunnonantaja haluaa antaa lausuntonsa sähköpostitse ([email protected]), toivomme lausunnonantajan käyttävän lausunnossaan arviomuistion mukaista rakennetta. Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä otsikkoa Arviomuistio saaristolain päivittämistarpeesta / VN/30787/2022.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Mikäli lausunnonantaja haluaa antaa lausuntonsa sähköpostitse ([email protected]), toivomme lausunnonantajan käyttävän lausunnossaan arviomuistion mukaista rakennetta. Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä otsikkoa Arviomuistio saaristolain päivittämistarpeesta / VN/30787/2022.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa:
Johtava asiantuntija Elina Auri, maa- ja metsätalousministeriö, sähköposti: [email protected], puh. 0295 162 041
Erityisasiantuntija Lasse Saarela, maa- ja metsätalousministeriö, sähköposti: [email protected], puh. 0295 162 155
Johtava asiantuntija Elina Auri, maa- ja metsätalousministeriö, sähköposti: [email protected], puh. 0295 162 041
Erityisasiantuntija Lasse Saarela, maa- ja metsätalousministeriö, sähköposti: [email protected], puh. 0295 162 155
Jakelu:
Asikkala | ||
Enonkoski | ||
Espoo | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Hailuoto | ||
Helsinki | ||
Hirvensalmi | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Inkoo | ||
Joutsa | ||
Juuka | ||
Jyväskylä | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaarina | ||
Kainuu | ||
Kemiönsaari | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomi | ||
Kirkkonummi | ||
Kitee | ||
Kivijärvi | ||
Kotka | ||
Kuhmoinen | ||
Kuopio | ||
Kustavi | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Leader-ryhmät c/o Suomen Kylät ry | ||
Lieksa | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liperi | ||
Loviisa | ||
Luhanka | ||
Luoto | ||
Maalahti | ||
Maaseutupolitiikan neuvosto MANE | ||
Mikkeli | ||
Mustasaari | ||
Naantali | ||
Närpiö | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Parainen | ||
Parikkala | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pori | ||
Porvoo | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumala | ||
Pyhtää | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Raasepori | ||
Ruokolahti | ||
Rääkkylä | ||
Salo | ||
Satakunta | ||
Satakuntaliitto | ||
Savonlinna | ||
Sipoo | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sulkava | ||
Suomen Kuntaliiitto | ||
Suomen Kylät ry | ||
Taipalsaari | ||
Taivassalo | ||
Tervo | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uusikaupunki | ||
Uusimaa | ||
Vaala | ||
Valtiovarainminsiteriö | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomi | ||
Vöyri | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
Saaristoasiain neuvottelukunta
Saaristolaki
Saaristo