Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Bedömningspromemoria om behovet av att uppdatera skärgårdslagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/30787/2022
Svarstiden gick ut: 31.1.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Jord- och skogsbruksministeriet tillsatte en tjänstemannaarbetsgrupp med uppdrag att utreda behoven av att uppdatera skärgårdslagen.
I överensstämmelse med lagens namn används i promemorian benämningen skärgårdsområde, men med denna avses också vattendragsområde. I promemorian anges paragraf för paragraf de eventuella förändringsbehoven. Promemorian tar också upp vilka frågor som bör beaktas när paragrafen eventuellt uppdateras. Det ges inte bara ett utan flera alternativ för uppdateringen.
Promemorian innehåller också en internationell jämförelse med Skottlands och Kroatiens skärgårdslagar, som förutom den finska skärgårdslagen är de enda skärgårdslagarna i Europa. Dessutom beskriver promemorian hur skärgårdslagen är kopplad till de grundläggande fri- och rättigheterna.
I samband med utredningsarbetet ordnades regionala samrådsmöten och en elektronisk enkät skickades till skärgårdsborna.
Avsikten med promemorian är att den ska fungera som underlag för uppdateringen av skärgårdslagen, ett arbete som kan påbörjas tidigast under den regeringsperiod som börjar 2023.
I överensstämmelse med lagens namn används i promemorian benämningen skärgårdsområde, men med denna avses också vattendragsområde. I promemorian anges paragraf för paragraf de eventuella förändringsbehoven. Promemorian tar också upp vilka frågor som bör beaktas när paragrafen eventuellt uppdateras. Det ges inte bara ett utan flera alternativ för uppdateringen.
Promemorian innehåller också en internationell jämförelse med Skottlands och Kroatiens skärgårdslagar, som förutom den finska skärgårdslagen är de enda skärgårdslagarna i Europa. Dessutom beskriver promemorian hur skärgårdslagen är kopplad till de grundläggande fri- och rättigheterna.
I samband med utredningsarbetet ordnades regionala samrådsmöten och en elektronisk enkät skickades till skärgårdsborna.
Avsikten med promemorian är att den ska fungera som underlag för uppdateringen av skärgårdslagen, ett arbete som kan påbörjas tidigast under den regeringsperiod som börjar 2023.
Bakgrund
Lagen om att främja skärgårdens utveckling antogs 1981. Största delen av lagen har förblivit oförändrad i mer än 40 år.
Skärgården som verksamhetsmiljö liksom annan lagstiftning har förändrats under de senaste fyrtio åren. Därför behöver skärgårdslagen uppdateras både i fråga om struktur och innehåll. Trycket på att ändra dess struktur anknyter till bland annat grundlagen, som trädde i kraft 2000. Skärgårdslagen grundar sig på 1919 års regeringsform, föregångaren till nuvarande grundlag, och uppfyller därmed inte kraven i nuvarande grundlag. En av de största förändringar som skett i verksamhetsmiljön är att antalet säsongsboende ökat och att det blivit allt vanligare att bo på flera platser. Det har aldrig tidigare funnits så många invånare i skärgården som nu, om man beaktar även säsongsinvånarna i skärgården. Alltmer tid tillbringas i skärgården, många till och med året runt, även om deras stadigvarande bostadsort är en annan. Digitaliseringen är också en faktor som påverkar skärgården. Den möjliggör distansarbete i skärgården och innebär möjligheter för tillhandahållandet av service. Skärgården är också ett attraktivt turistmål, och dess natur- och kulturvärden är betydande ur hela samhällets perspektiv.
Skärgården som verksamhetsmiljö liksom annan lagstiftning har förändrats under de senaste fyrtio åren. Därför behöver skärgårdslagen uppdateras både i fråga om struktur och innehåll. Trycket på att ändra dess struktur anknyter till bland annat grundlagen, som trädde i kraft 2000. Skärgårdslagen grundar sig på 1919 års regeringsform, föregångaren till nuvarande grundlag, och uppfyller därmed inte kraven i nuvarande grundlag. En av de största förändringar som skett i verksamhetsmiljön är att antalet säsongsboende ökat och att det blivit allt vanligare att bo på flera platser. Det har aldrig tidigare funnits så många invånare i skärgården som nu, om man beaktar även säsongsinvånarna i skärgården. Alltmer tid tillbringas i skärgården, många till och med året runt, även om deras stadigvarande bostadsort är en annan. Digitaliseringen är också en faktor som påverkar skärgården. Den möjliggör distansarbete i skärgården och innebär möjligheter för tillhandahållandet av service. Skärgården är också ett attraktivt turistmål, och dess natur- och kulturvärden är betydande ur hela samhällets perspektiv.
Målsättningar
Avsikten med promemorian är att den ska fungera som underlag för uppdateringen av skärgårdslagen, ett arbete som kan påbörjas tidigast under den regeringsperiod som börjar 2023.
Avsikten med promemorian är att den ska fungera som underlag för uppdateringen av skärgårdslagen, ett arbete som kan påbörjas tidigast under den regeringsperiod som börjar 2023. Jord- och skogsbruksministeriet ber om utlåtanden om utkastet till bedömningspromemoria om behovet av att uppdatera skärgårdslagen, som finns som bilaga på finska och svenska.
Länk till projektportalen: https://mmm.fi/sv/projekt2?tunnus=MMM052:00/2021
Avsikten med promemorian är att den ska fungera som underlag för uppdateringen av skärgårdslagen, ett arbete som kan påbörjas tidigast under den regeringsperiod som börjar 2023. Jord- och skogsbruksministeriet ber om utlåtanden om utkastet till bedömningspromemoria om behovet av att uppdatera skärgårdslagen, som finns som bilaga på finska och svenska.
Länk till projektportalen: https://mmm.fi/sv/projekt2?tunnus=MMM052:00/2021
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 5.1.2023
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna utlåtandena i första hand via tjänsten utlåtande.fi genom att svara på denna begäran om utlåtande. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Också instanser som inte nämns i sändlistan kan lämna sina utlåtanden.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns i tjänsten utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om man inte vill registrera sig i tjänsten är det inget hinder för att lämna ett utlåtande, utan utlåtandet kan även lämnas genom att sända det per e-post till jord- och skogsbruksministeriets registratorskontor ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ska rubriken Bedömningspromemoria om behovet av att uppdatera skärgårdslagen / VN/30787/2022 anges som referens.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Också instanser som inte nämns i sändlistan kan lämna sina utlåtanden.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns i tjänsten utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om man inte vill registrera sig i tjänsten är det inget hinder för att lämna ett utlåtande, utan utlåtandet kan även lämnas genom att sända det per e-post till jord- och skogsbruksministeriets registratorskontor ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ska rubriken Bedömningspromemoria om behovet av att uppdatera skärgårdslagen / VN/30787/2022 anges som referens.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterliga uppgifter ges av:
Ledande sakkunnig Elina Auri, jord- och skogsbruksministeriet, e-post: [email protected], tel. 0295 162 041
Specialsakkunnig Lasse Saarela, jord- och skogsbruksministeriet, e-post: [email protected], tel. 0295 162 155
Ledande sakkunnig Elina Auri, jord- och skogsbruksministeriet, e-post: [email protected], tel. 0295 162 041
Specialsakkunnig Lasse Saarela, jord- och skogsbruksministeriet, e-post: [email protected], tel. 0295 162 155
Sändlista:
Asikkala | ||
Enonkoski | ||
Espoo | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Hailuoto | ||
Helsinki | ||
Hirvensalmi | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Inkoo | ||
Joutsa | ||
Juuka | ||
Jyväskylä | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaarina | ||
Kainuu | ||
Kemiönsaari | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomi | ||
Kirkkonummi | ||
Kitee | ||
Kivijärvi | ||
Kotka | ||
Kuhmoinen | ||
Kuopio | ||
Kustavi | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Leader-ryhmät c/o Suomen Kylät ry | ||
Lieksa | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liperi | ||
Loviisa | ||
Luhanka | ||
Luoto | ||
Maalahti | ||
Maaseutupolitiikan neuvosto MANE | ||
Mikkeli | ||
Mustasaari | ||
Naantali | ||
Närpiö | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Parainen | ||
Parikkala | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pori | ||
Porvoo | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumala | ||
Pyhtää | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Raasepori | ||
Ruokolahti | ||
Rääkkylä | ||
Salo | ||
Satakunta | ||
Satakuntaliitto | ||
Savonlinna | ||
Sipoo | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sulkava | ||
Suomen Kuntaliiitto | ||
Suomen Kylät ry | ||
Taipalsaari | ||
Taivassalo | ||
Tervo | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uusikaupunki | ||
Uusimaa | ||
Vaala | ||
Valtiovarainminsiteriö | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomi | ||
Vöyri | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
Saaristoasiain neuvottelukunta
Saaristolaki
Saaristo