Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12741/2022
Vastausaika on päättynyt: 24.7.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tartuntatautilakia väliaikaisesti. Eräät covid-19-epidemian leviämisen ehkäisemiseksi säädetyt ja tartuntatautilaissa 30.6.2022 saakka voimassaolleet pykälät otettaisiin uudelleen tartuntatautilakiin loppuvuoden 2022 epidemiatilanteen heikkenemisen varalta.
I denna proposition föreslås det att lagen om smittsamma sjukdomar ändras temporärt. Det föreslås att vissa bestämmelser i lagen om smittsamma sjukdomar som utfärdats för att förhindra spridning av covid-19-epidemin och som gällt till den 30 juni 2022 tas in i lagen på nytt för den händelse att epidemiläget försämras mot slutet av 2022.
I denna proposition föreslås det att lagen om smittsamma sjukdomar ändras temporärt. Det föreslås att vissa bestämmelser i lagen om smittsamma sjukdomar som utfärdats för att förhindra spridning av covid-19-epidemin och som gällt till den 30 juni 2022 tas in i lagen på nytt för den händelse att epidemiläget försämras mot slutet av 2022.
Tausta
Covid-19-epidemiaa on Suomessa hallittu lainsäädännöllisesti monilla eri tavoilla. Rajoitustoimenpiteet ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän toimintakykyä turvaavat valtuudet ovat perustuneet valmiuslakiin ja perustuslain 23 §:n nojalla annettuun väliaikaiseen lainsäädäntöön (poikkeusololainsäädäntö), uuteen tavalliseen lainsäädäntöön sekä jo voimassa olleen lainsäädännön soveltamiseen.
I Finland har man tillgripit flera olika lagstiftningsbaserade medel för att hantera covid-19-epidemin. Restriktioner har införts och befogenheter avsedda att trygga social- och hälsovårdssystemets kapacitet har utövats baserat på beredskapslagen, temporär lagstiftning utfärdad med stöd av grundlagens 23 § (lagstiftning för undantagsförhållanden), ny vanlig lagstiftning och tillämpning av redan gällande lagstiftning.
I Finland har man tillgripit flera olika lagstiftningsbaserade medel för att hantera covid-19-epidemin. Restriktioner har införts och befogenheter avsedda att trygga social- och hälsovårdssystemets kapacitet har utövats baserat på beredskapslagen, temporär lagstiftning utfärdad med stöd av grundlagens 23 § (lagstiftning för undantagsförhållanden), ny vanlig lagstiftning och tillämpning av redan gällande lagstiftning.
Tavoitteet
Tavoitteena on turvata sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kantokyky tilanteessa, jossa erityisesti vakavien tartuntatautitapausten määrät kasvaisivat ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kuormittuisivat ihmisten hengen ja terveyden vaarantavalla tavalla.
Målet är att trygga social- och hälsovårdssystemets bärkraft i en situation där i synnerhet antalet allvarliga fall av smittsamma sjukdomar ökar och social- och hälsovårdstjänsterna belastas på ett sätt som äventyrar människors liv och hälsa
Målet är att trygga social- och hälsovårdssystemets bärkraft i en situation där i synnerhet antalet allvarliga fall av smittsamma sjukdomar ökar och social- och hälsovårdstjänsterna belastas på ett sätt som äventyrar människors liv och hälsa
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoaika on 1.6. - 24.7.2022.
Lausunnot ovat julkisia.
Lausuntoajan jälkeen tulleita lausuntoja ei oteta huomioon valmistelussa.
Lausunnot ovat julkisia.
Lausuntoajan jälkeen tulleita lausuntoja ei oteta huomioon valmistelussa.
Jakelu:
Ahvenanmaakunnan hallitus | ||
Etelä-Karjalan shp | ||
Etelä-Pohjanmaan shp | ||
Etelä-Savon shp | ||
Etelä-Suomen avi | ||
Fimea | ||
Finavia | ||
Finland festivals | ||
Finnair | ||
Helsingin ja Uudenmaan shp | ||
HKL | ||
HSL | ||
Itä-Savon shp | ||
Itä-Suomen avi | ||
Kainuun shp | ||
Kanta-Hämeen shp | ||
Kaupan liitto | ||
Keski-Pohjanmaan shp | ||
Keski-Suomen shp | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson shp | ||
Lapin avi | ||
Lapin shp | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen avi | ||
Länsi- ja sisäsuomen avi | ||
Länsi-Pohjan shp | ||
MaRa | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
PAM | ||
Pirkanmaan shp | ||
Pohjois Suomen avi | ||
Pohjois-Karjalan shp | ||
Pohjois-Pohjanmaan shp | ||
Pohjois-Savon shp | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen shp | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan shp | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen filmikamari | ||
Suomen muusikkojen liitto | ||
Suomen nuorisoseurat | ||
Suomen nuorisosirkusliitto | ||
Suomen näyttelijäliitto | ||
Suomen näyttelijäliitto | ||
Suomen olympiakomitea | ||
Suomen teatterijärjestöjen keskusliitto | ||
Suomen yrittäjät | ||
Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö | ||
Tapahtumateollisuus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tornion kaupunki | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Turun kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vaasan shp | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen shp | ||
Åland shv |