Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12741/2022
Svarstiden gick ut: 24.7.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tartuntatautilakia väliaikaisesti. Eräät covid-19-epidemian leviämisen ehkäisemiseksi säädetyt ja tartuntatautilaissa 30.6.2022 saakka voimassaolleet pykälät otettaisiin uudelleen tartuntatautilakiin loppuvuoden 2022 epidemiatilanteen heikkenemisen varalta.
I denna proposition föreslås det att lagen om smittsamma sjukdomar ändras temporärt. Det föreslås att vissa bestämmelser i lagen om smittsamma sjukdomar som utfärdats för att förhindra spridning av covid-19-epidemin och som gällt till den 30 juni 2022 tas in i lagen på nytt för den händelse att epidemiläget försämras mot slutet av 2022.
I denna proposition föreslås det att lagen om smittsamma sjukdomar ändras temporärt. Det föreslås att vissa bestämmelser i lagen om smittsamma sjukdomar som utfärdats för att förhindra spridning av covid-19-epidemin och som gällt till den 30 juni 2022 tas in i lagen på nytt för den händelse att epidemiläget försämras mot slutet av 2022.
Bakgrund
Covid-19-epidemiaa on Suomessa hallittu lainsäädännöllisesti monilla eri tavoilla. Rajoitustoimenpiteet ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän toimintakykyä turvaavat valtuudet ovat perustuneet valmiuslakiin ja perustuslain 23 §:n nojalla annettuun väliaikaiseen lainsäädäntöön (poikkeusololainsäädäntö), uuteen tavalliseen lainsäädäntöön sekä jo voimassa olleen lainsäädännön soveltamiseen.
I Finland har man tillgripit flera olika lagstiftningsbaserade medel för att hantera covid-19-epidemin. Restriktioner har införts och befogenheter avsedda att trygga social- och hälsovårdssystemets kapacitet har utövats baserat på beredskapslagen, temporär lagstiftning utfärdad med stöd av grundlagens 23 § (lagstiftning för undantagsförhållanden), ny vanlig lagstiftning och tillämpning av redan gällande lagstiftning.
I Finland har man tillgripit flera olika lagstiftningsbaserade medel för att hantera covid-19-epidemin. Restriktioner har införts och befogenheter avsedda att trygga social- och hälsovårdssystemets kapacitet har utövats baserat på beredskapslagen, temporär lagstiftning utfärdad med stöd av grundlagens 23 § (lagstiftning för undantagsförhållanden), ny vanlig lagstiftning och tillämpning av redan gällande lagstiftning.
Målsättningar
Tavoitteena on turvata sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kantokyky tilanteessa, jossa erityisesti vakavien tartuntatautitapausten määrät kasvaisivat ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kuormittuisivat ihmisten hengen ja terveyden vaarantavalla tavalla.
Målet är att trygga social- och hälsovårdssystemets bärkraft i en situation där i synnerhet antalet allvarliga fall av smittsamma sjukdomar ökar och social- och hälsovårdstjänsterna belastas på ett sätt som äventyrar människors liv och hälsa
Målet är att trygga social- och hälsovårdssystemets bärkraft i en situation där i synnerhet antalet allvarliga fall av smittsamma sjukdomar ökar och social- och hälsovårdstjänsterna belastas på ett sätt som äventyrar människors liv och hälsa
Liitteet:
Tidtabell
Lausuntoaika on 1.6. - 24.7.2022.
Lausunnot ovat julkisia.
Lausuntoajan jälkeen tulleita lausuntoja ei oteta huomioon valmistelussa.
Lausunnot ovat julkisia.
Lausuntoajan jälkeen tulleita lausuntoja ei oteta huomioon valmistelussa.
Sändlista:
Ahvenanmaakunnan hallitus | ||
Etelä-Karjalan shp | ||
Etelä-Pohjanmaan shp | ||
Etelä-Savon shp | ||
Etelä-Suomen avi | ||
Fimea | ||
Finavia | ||
Finland festivals | ||
Finnair | ||
Helsingin ja Uudenmaan shp | ||
HKL | ||
HSL | ||
Itä-Savon shp | ||
Itä-Suomen avi | ||
Kainuun shp | ||
Kanta-Hämeen shp | ||
Kaupan liitto | ||
Keski-Pohjanmaan shp | ||
Keski-Suomen shp | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson shp | ||
Lapin avi | ||
Lapin shp | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen avi | ||
Länsi- ja sisäsuomen avi | ||
Länsi-Pohjan shp | ||
MaRa | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
PAM | ||
Pirkanmaan shp | ||
Pohjois Suomen avi | ||
Pohjois-Karjalan shp | ||
Pohjois-Pohjanmaan shp | ||
Pohjois-Savon shp | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen shp | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan shp | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen filmikamari | ||
Suomen muusikkojen liitto | ||
Suomen nuorisoseurat | ||
Suomen nuorisosirkusliitto | ||
Suomen näyttelijäliitto | ||
Suomen näyttelijäliitto | ||
Suomen olympiakomitea | ||
Suomen teatterijärjestöjen keskusliitto | ||
Suomen yrittäjät | ||
Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö | ||
Tapahtumateollisuus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tornion kaupunki | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Turun kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vaasan shp | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen shp | ||
Åland shv |