Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi nuorisolain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23602/2021
Vastausaika on päättynyt: 7.4.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi nuorisolain muuttamisesta sekä liitteenä olevasta luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi nuorisotyöstä ja -politiikasta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta.
Tausta
Pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman mukaan valmistellaan tarpeelliset esitykset nuorisolain tarkistamiseksi tavoitteena erityisesti avustusprosessien sujuvoittaminen.
Nykyinen nuorisolaki (1285/2016) tuli voimaan 1.1.2017. Nuorisolaki on osoittautunut kokonaisuutena katsoen selkeäksi ja käytännössä toimivaksi, lukuun ottamatta eräitä yhteisöjen valtionapukelpoisuutta ja avustusprosessia koskevia säännöksiä, joita on tarpeen tarkistaa.
Nuorisolaissa sekä nuorisotyöstä ja -politiikasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (211/2017) määritellään edellytykset, joilla järjestö voi tulla hyväksytyksi avustuskelpoiseksi valtakunnalliseksi nuorisoalan järjestöksi, ja miten yhteisö voidaan valita valtionavustuskelpoiseksi nuorisoalan valtakunnalliseksi osaamiskeskukseksi (OSKE) tai nuorisokeskukseksi. Nuorisolaissa ja nuorisotyöstä ja -politiikasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa säädetään lisäksi niistä arvioinnin perusteista, joiden mukaisesti valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen, osaamiskeskusten ja nuorisokeskusten valtionavustukset myönnetään.
Hallitusohjelmassa mainitut tarkistamistarpeet liittyvät lain ja sen nojalla annetun valtioneuvoston asetuksen säännöksiin, jotka koskevat valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen, valtakunnallisten nuorisoalan osaamiskeskusten sekä nuorisokeskusten valtionapukelpoiseksi hyväksymistä, vuosiavustusprosessia sekä avustuskäytäntöjen sujuvuutta ja läpinäkyvyyttä.
Hallitusohjelmaan on kirjattu lasten ja nuorten hyvinvointia koskevan tavoitteen toteuttamisen yhtenä keinona, että jokaiselle lapselle ja nuorelle taataan aito mahdollisuus mieluisaan harrastukseen koulupäivän yhteydessä. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan mm. luodaan Islannin mallista suomalainen toteutus sekä käynnistetään valmistelu, jonka tavoitteena on edistää maksuttomia harrastusmahdollisuuksia koulupäivän yhteydessä. Harrastamisen Suomen mallia valmistellut työryhmä esitti, että Harrastamisen Suomen mallin pysyvyyden turvaamiseksi mallista tulisi säätää nuorisolaissa.
Nykyinen nuorisolaki (1285/2016) tuli voimaan 1.1.2017. Nuorisolaki on osoittautunut kokonaisuutena katsoen selkeäksi ja käytännössä toimivaksi, lukuun ottamatta eräitä yhteisöjen valtionapukelpoisuutta ja avustusprosessia koskevia säännöksiä, joita on tarpeen tarkistaa.
Nuorisolaissa sekä nuorisotyöstä ja -politiikasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (211/2017) määritellään edellytykset, joilla järjestö voi tulla hyväksytyksi avustuskelpoiseksi valtakunnalliseksi nuorisoalan järjestöksi, ja miten yhteisö voidaan valita valtionavustuskelpoiseksi nuorisoalan valtakunnalliseksi osaamiskeskukseksi (OSKE) tai nuorisokeskukseksi. Nuorisolaissa ja nuorisotyöstä ja -politiikasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa säädetään lisäksi niistä arvioinnin perusteista, joiden mukaisesti valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen, osaamiskeskusten ja nuorisokeskusten valtionavustukset myönnetään.
Hallitusohjelmassa mainitut tarkistamistarpeet liittyvät lain ja sen nojalla annetun valtioneuvoston asetuksen säännöksiin, jotka koskevat valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen, valtakunnallisten nuorisoalan osaamiskeskusten sekä nuorisokeskusten valtionapukelpoiseksi hyväksymistä, vuosiavustusprosessia sekä avustuskäytäntöjen sujuvuutta ja läpinäkyvyyttä.
Hallitusohjelmaan on kirjattu lasten ja nuorten hyvinvointia koskevan tavoitteen toteuttamisen yhtenä keinona, että jokaiselle lapselle ja nuorelle taataan aito mahdollisuus mieluisaan harrastukseen koulupäivän yhteydessä. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan mm. luodaan Islannin mallista suomalainen toteutus sekä käynnistetään valmistelu, jonka tavoitteena on edistää maksuttomia harrastusmahdollisuuksia koulupäivän yhteydessä. Harrastamisen Suomen mallia valmistellut työryhmä esitti, että Harrastamisen Suomen mallin pysyvyyden turvaamiseksi mallista tulisi säätää nuorisolaissa.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on lisätä valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen, valtakunnallisten nuorisoalan osaamiskeskusten ja nuorisokeskusten valtionapukelpoisuuden hyväksymiseen ja valtionavustusten myöntämiseen liittyvän menettelyn sujuvuutta ja tehostaa säännösten läpinäkyvää soveltamista. Tavoitteena on täsmentää valtionapukelpoisuuden hyväksymistä ja valtionavustusten myöntämistä koskevia säännöksiä ja niiden mukaisia menettelyitä, jotta valtionapukelpoisuuden hyväksymisen ja valtionavustuksen myöntämisen edellytykset olisivat valtionavustuksia saavien tahojen kannalta mahdollisimman selkeitä, läpinäkyviä ja oikeudenmukaiseksi koettuja.
Harrastamisen Suomen mallista säätämisen tavoitteena on nuorten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden lisäämiseksi vakiinnuttaa Harrastamisen Suomen mallin mukainen harrastustoiminta pysyväksi toimintamalliksi kunnissa, ja tätä kautta edistää perusopetukseen osallistuvien nuorten mahdollisuutta mieluisaan ja maksuttomaan harrastukseen.
Valtionapukelpoisuusharkinnassa nykyiset säännökset antavat suhteellisen vähän painoarvoa valtakunnallisen nuorisoalan järjestön toiminnan merkitykselle ja vaikuttavuudelle nuorisotyön ja -toiminnan kannalta. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja merkityksellisyys on voimassa olevassa laissa yksi viidestä arviointitekijästä. Järjestön toiminnan merkityksen ja vaikuttavuuden tulisi kuitenkin olla keskeisin tekijä, jonka osalta valtionapukelpoisuutta arvioidaan. Siten valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuusharkinnassa ehdotetaan korostettavaksi nykyistä enemmän järjestön toiminnan merkitystä ja vaikuttavuutta nimenomaisesti nuorisotyön ja -toiminnan kannalta sekä uutena kriteerinä järjestön toiminnan ajankohtaisuutta. Järjestön toiminnan valtakunnallisuuden määrittelyä ehdotetaan tarkennettavaksi asetuksessa. Esityksessä selkeytettäisiin myös valtakunnallisen nuorisoalan järjestön avustuksen määräytymisen perusteita.
Nykyisin valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuus voidaan peruuttaa, jos järjestön toiminta ei yhtäjaksoisesti kahtena vuonna täytä nuorisolaissa tai sen lain nojalla säädettyjä valtionapukelpoisuuden edellytyksiä. Toimijoiden yhdenvertaisuuden näkökulmasta olisi perusteltua, että vaatimus kahdesta peräkkäisestä vuodesta poistettaisiin, ja jatkossa valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuus voitaisiin peruuttaa, jos se ei enää täytä nuorisolaissa tai nuorisolain nojalla säädettyjä valtionapukelpoisuuden edellytyksiä.
Valtakunnallisten nuorisoalan osaamiskeskusten (OSKE) valtionapukelpoisuutta ja valtionavustusten myöntämistä koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi siten, että osaamiskeskusten avustuskäytäntöjä voitaisiin sujuvoittaa ja saattaa nykyistä läpinäkyvämmäksi.
Valtakunnallisen nuorisoalan osaamiskeskuksen valtionapukelpoisuuden hyväksymistä koskevia säännöksiä ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että jatkossa osaamiskeskuksen valtionapukelpoisuutta harkittaessa korostettaisiin hakijan osaamiskeskustoiminnan vastaavuutta valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan ohjelman osaamiskeskuspainopisteisiin. Osaamiskeskusten valtionavustuksen määrää harkittaessa otettaisiin jatkossa huomioon keskuksen tehtävien ja toiminnan laatu ja laajuus. Tehtävät on sovittu määräajaksi, ja niiden sisällöt valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan ohjelman osaamiskeskuspainopisteiden mukaisesti.
Nuorisokeskusten tarkoituksen määrittelyä ehdotetaan selkeytettäväksi ja nykyisen yksityiskohtaisen tehtäväluettelon sijasta korostettaisiin nuorisotyön keinoja toiminnan johtoajatuksena. Esitysluonnoksen mukaan yhtenä valtionapukelpoisuuden hyväksymisen edellytyksenä olisi, että keskuksen pääasiallisena tehtävänä on nuorisotyön keinoin tarjota nuorille ohjattua toimintaa ympärivuotisesti. Nuorisokeskusten valtionapukelpoisuuden harkintaan ja siihen liittyvään arviointiin ehdotetaan määritelmien selkeytyksiä, jotka osaltaan tukisivat avustamisen kohdentumista tarkoituksenmukaisella tavalla.
Nuorisokeskusten valtionavustusten määräytymisperusteet ovat olleet hyvin moninaisia, mikä on aiheuttanut avustuksen saajissa epätietoisuutta siinä, missä määrin mikäkin perusteista tosiasiallisesti vaikuttaa keskusten saamien avustusten määriin. Siksi avustuksen määräytymisperusteita ehdotetaan tarkennettavaksi nykyisestä. Myös valtioneuvoston asetuksessa ehdotetaan säädettäväksi nykyistä selkeämmistä avustuksen myöntämistä koskevista arviointikriteereistä, eikä asetuksessa säädettäisi enää avustuksen myöntämisestä ministeriön ja nuorisokeskuksen välisessä tavoiteohjausmenettelyssä sovittuihin tehtäviin.
Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi uudet säännökset Harrastamisen Suomen mallista. Ehdotetuissa säännöksissä määriteltäisiin edellytykset, joita noudattaen kunta voisi halutessaan järjestää Harrastamisen Suomen mallin mukaista harrastustoimintaa nuorille. Lisäksi säännöksissä määriteltäisiin perusteet valtionavustuksen myöntämiselle edellä mainittuun toimintaan. Nuorisolain mukaan nuoria ovat kaikki alle 29-vuotiaat. Harrastamisen Suomen mallin mukainen toiminta olisi kuitenkin tarkoitettu perusopetukseen osallistuville nuorille.
Muissa ehdotuksissa lakia ja asetusta ehdotetaan muutettavaksi ja ajantasaistettavaksi mm. muualla lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten johdosta.
Harrastamisen Suomen mallista säätämisen tavoitteena on nuorten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden lisäämiseksi vakiinnuttaa Harrastamisen Suomen mallin mukainen harrastustoiminta pysyväksi toimintamalliksi kunnissa, ja tätä kautta edistää perusopetukseen osallistuvien nuorten mahdollisuutta mieluisaan ja maksuttomaan harrastukseen.
Valtionapukelpoisuusharkinnassa nykyiset säännökset antavat suhteellisen vähän painoarvoa valtakunnallisen nuorisoalan järjestön toiminnan merkitykselle ja vaikuttavuudelle nuorisotyön ja -toiminnan kannalta. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja merkityksellisyys on voimassa olevassa laissa yksi viidestä arviointitekijästä. Järjestön toiminnan merkityksen ja vaikuttavuuden tulisi kuitenkin olla keskeisin tekijä, jonka osalta valtionapukelpoisuutta arvioidaan. Siten valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuusharkinnassa ehdotetaan korostettavaksi nykyistä enemmän järjestön toiminnan merkitystä ja vaikuttavuutta nimenomaisesti nuorisotyön ja -toiminnan kannalta sekä uutena kriteerinä järjestön toiminnan ajankohtaisuutta. Järjestön toiminnan valtakunnallisuuden määrittelyä ehdotetaan tarkennettavaksi asetuksessa. Esityksessä selkeytettäisiin myös valtakunnallisen nuorisoalan järjestön avustuksen määräytymisen perusteita.
Nykyisin valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuus voidaan peruuttaa, jos järjestön toiminta ei yhtäjaksoisesti kahtena vuonna täytä nuorisolaissa tai sen lain nojalla säädettyjä valtionapukelpoisuuden edellytyksiä. Toimijoiden yhdenvertaisuuden näkökulmasta olisi perusteltua, että vaatimus kahdesta peräkkäisestä vuodesta poistettaisiin, ja jatkossa valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuus voitaisiin peruuttaa, jos se ei enää täytä nuorisolaissa tai nuorisolain nojalla säädettyjä valtionapukelpoisuuden edellytyksiä.
Valtakunnallisten nuorisoalan osaamiskeskusten (OSKE) valtionapukelpoisuutta ja valtionavustusten myöntämistä koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi siten, että osaamiskeskusten avustuskäytäntöjä voitaisiin sujuvoittaa ja saattaa nykyistä läpinäkyvämmäksi.
Valtakunnallisen nuorisoalan osaamiskeskuksen valtionapukelpoisuuden hyväksymistä koskevia säännöksiä ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että jatkossa osaamiskeskuksen valtionapukelpoisuutta harkittaessa korostettaisiin hakijan osaamiskeskustoiminnan vastaavuutta valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan ohjelman osaamiskeskuspainopisteisiin. Osaamiskeskusten valtionavustuksen määrää harkittaessa otettaisiin jatkossa huomioon keskuksen tehtävien ja toiminnan laatu ja laajuus. Tehtävät on sovittu määräajaksi, ja niiden sisällöt valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan ohjelman osaamiskeskuspainopisteiden mukaisesti.
Nuorisokeskusten tarkoituksen määrittelyä ehdotetaan selkeytettäväksi ja nykyisen yksityiskohtaisen tehtäväluettelon sijasta korostettaisiin nuorisotyön keinoja toiminnan johtoajatuksena. Esitysluonnoksen mukaan yhtenä valtionapukelpoisuuden hyväksymisen edellytyksenä olisi, että keskuksen pääasiallisena tehtävänä on nuorisotyön keinoin tarjota nuorille ohjattua toimintaa ympärivuotisesti. Nuorisokeskusten valtionapukelpoisuuden harkintaan ja siihen liittyvään arviointiin ehdotetaan määritelmien selkeytyksiä, jotka osaltaan tukisivat avustamisen kohdentumista tarkoituksenmukaisella tavalla.
Nuorisokeskusten valtionavustusten määräytymisperusteet ovat olleet hyvin moninaisia, mikä on aiheuttanut avustuksen saajissa epätietoisuutta siinä, missä määrin mikäkin perusteista tosiasiallisesti vaikuttaa keskusten saamien avustusten määriin. Siksi avustuksen määräytymisperusteita ehdotetaan tarkennettavaksi nykyisestä. Myös valtioneuvoston asetuksessa ehdotetaan säädettäväksi nykyistä selkeämmistä avustuksen myöntämistä koskevista arviointikriteereistä, eikä asetuksessa säädettäisi enää avustuksen myöntämisestä ministeriön ja nuorisokeskuksen välisessä tavoiteohjausmenettelyssä sovittuihin tehtäviin.
Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi uudet säännökset Harrastamisen Suomen mallista. Ehdotetuissa säännöksissä määriteltäisiin edellytykset, joita noudattaen kunta voisi halutessaan järjestää Harrastamisen Suomen mallin mukaista harrastustoimintaa nuorille. Lisäksi säännöksissä määriteltäisiin perusteet valtionavustuksen myöntämiselle edellä mainittuun toimintaan. Nuorisolain mukaan nuoria ovat kaikki alle 29-vuotiaat. Harrastamisen Suomen mallin mukainen toiminta olisi kuitenkin tarkoitettu perusopetukseen osallistuville nuorille.
Muissa ehdotuksissa lakia ja asetusta ehdotetaan muutettavaksi ja ajantasaistettavaksi mm. muualla lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten johdosta.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan opetus- ja kulttuuriministeriölle viimeistään 7.4.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan ensisijaisesti lausuntopalvelu.fi kautta. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Jos ette kuitenkaan voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Lausuntoon pyydetään merkitsemään diaarinumero VN/23602/2021 sekä OKM039:00/2020.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVAn asialle VN/23602/2021.
Vastaajia pyydetään lausumaan yhteen tai useampaan seuraavista kohdista:
Jos ette kuitenkaan voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Lausuntoon pyydetään merkitsemään diaarinumero VN/23602/2021 sekä OKM039:00/2020.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVAn asialle VN/23602/2021.
Vastaajia pyydetään lausumaan yhteen tai useampaan seuraavista kohdista:
- Valtakunnallisia nuorisoalan järjestöjä koskevat ehdotukset (lain 17 ja 18 §; asetuksen 5 ja 6 §)
- Valtakunnallisia nuorisoalan osaamiskeskuksia (OSKE) koskevat ehdotukset (lain 19 §; asetuksen 7 ja 8 §)
- Nuorisokeskuksia koskevat ehdotukset (lain 20 §; asetuksen 9 ja 10 §)
- Muita säännöksiä koskevat ehdotukset (lain 23, 24, 26 ja 27 §; asetuksen 1 §)
- Harrastamisen Suomen mallia koskevat uudet säännösehdotukset (lain 12 a ja 21 a §)
- Lausunnonantajan yleiskommentit tai huomiot/ehdotukset koskien lain muita säännösehdotuksia
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antavat:
Erikoissuunnittelija Mikko Cortés Téllez, [email protected]
Hallitusneuvos Antti Randell, [email protected]
Erikoissuunnittelija Mikko Cortés Téllez, [email protected]
Hallitusneuvos Antti Randell, [email protected]
Jakelu:
AIESEC-Suomi ry, AIESEC-Finland rf | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Animalia ry | ||
Arviointi- ja avustustoimikunta | ||
Aseistakieltäytyjäliitto ry | ||
Aseman Lapset ry | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Avartti-säätiö | ||
BirdLife Suomi ry | ||
De Ungas Musikförbund i Svenskfinland - DUNK rf | ||
Eettisen kaupan puolesta ry | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Eurooppanuoret ry | ||
European Youth Parliament Finland-EYP-Finland ry | ||
Evijärven kunta | ||
Finlands Svenska Ungdomsförbund rf | ||
Forssan kaupunki | ||
Förbundet Kristen Skolungdom R.F. | ||
Föreningen Luckan rf | ||
Föreningen Missionskyrkans Ungdom rf | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Herättäjä-yhdistys ry | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry | ||
Iso Kirja Ry | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Jippiimissio ry | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansainvälinen Vapaaehtoistyö ry | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
Kehittämiskeskus Opinkirjo | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kirkon Ulkomaanapu sr | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kokoomuksen Nuorten Liitto ry | ||
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Lasten ja nuorten keskus ry | ||
Lasten ja nuorten säätiö | ||
Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiö | ||
Lastenliitto ry | ||
Laukaan kunta | ||
Leikkiteatteri-yhdistys ry | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maailmanvaihto ry ICYE | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Mediakasvatusseura ry | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Non Fighting Generation ry | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nuorisokeskus Anjala | ||
Nuorisokeskus Hyvärilä | ||
Nuorisokeskus Marttinen | ||
Nuorisokeskus Metsäkartano | ||
Nuorisokeskus Oivanki | ||
Nuorisokeskus Piispala | ||
Nuorisokeskus Pikku-Syöte | ||
Nuorisokeskus Vasatokka | ||
Nuorisokeskus Villa Elba | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nuorten Akatemia ry | ||
Nuorten Kotkien Keskusliitto - Unga Örnars Centralförbund NKK ry | ||
Nuorten Kuoroliitto ry | ||
Nuorten Muslimien Foorumi ry | ||
Nuorten Palvelu ry | ||
Nuorten Suomi ry | ||
Nuorten ystävät ry | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Ortodoksisten Nuorten Liitto ONL ry | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Outokummun kaupunki | ||
OutWard Bound Finland | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Parkour Oppimiskeskus ry | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelastakaa Lapset ry -Rädda Barnen | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkkalan kunta | ||
Plan International Suomi sr | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto ry | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Prometheus-leirin tuki ry | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauhankasvatusinstituutti ry | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seta ry | ||
SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosialidemokraattiset Nuoret ry | ||
Sosialidemokraattiset Opiskelijat - Sonk Ry, Socialdemokratiska Studerande - Sonk rf | ||
Sotkamon kunta | ||
Street Art Dance Essentials - SADE ry | ||
Sulkavan kunta | ||
Suoma Sámi Nuorat rs | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry | ||
Suomen CISV-liitto-CISV förbundet i Finland ry | ||
Suomen Demokratian Pioneerien Liitto - Pinskut ry | ||
Suomen evankelisluterilainen kansanlähetys r.y | ||
Suomen Evankelisluterilainen Opiskelija- ja Koululaislähetys ry | ||
Suomen Keskustanuoret ry | ||
Suomen Kristillinen Ylioppilasliitto ry/Finlands Kristliga Studentförbund rf | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto ry | ||
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry | ||
Suomen Metsästäjäliitto - Finlands Jägarförbund ry | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen nuorisokeskusyhdistys ry | ||
Suomen Nuorisopurjehtijat ry | ||
Suomen Nuorisoseurat ry | ||
Suomen Nuorisosirkusliitto ry | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry | ||
Suomen Nuorten Miesten Kristillisten Yhdistysten Liitto ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry | ||
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry | ||
Suomen Parkour ry | ||
Suomen Partiolaiset ry | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Rullalautaliitto ry | ||
Suomen Setlementtiliitto ry | ||
Suomen Vapaakirkon Nuoret ry | ||
Suomen YK-nuoret - Finlands FN-ungdom - UN Youth of Finland ry | ||
Suomen Ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry | ||
Suomi-Seura ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svensk Ungdom rf | ||
Svenska Studerandes Intresseförening rf | ||
Sylva ry | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Taksvärkki ry | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teatteri yhdistys Vahvat Tunteet ry | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Ungmartha rf | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtion nuorisoneuvosto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varusmiesliitto ry | ||
Vasemmistonuoret ry | ||
Vasemmisto-opiskelijat ry | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesaisten Keskusliitto ry | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Asiasanat
nuorisolaki
nuori
nuorisotyö
nuorisoalan järjestö
nuorisokeskus
nuorisopolitiikka
ung
ungdomsarbete
nuoriso
nuoret
harrastamisen Suomen malli
ungdomslagen
ungdomspolitik
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
riksomfattande organisationer på ungdomsområdet
ungdomscentral