Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö arviomuistiosta poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden henkilötietojen käsittelystä keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän avulla
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/24616/2022
Vastausaika on päättynyt: 13.2.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtiovarainministeriö pyytää ystävällisesti lausuntoa arviomuistiosta poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden henkilötietojen käsittelystä keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän avulla
Hanke VM116:00/2022
Hanke VM116:00/2022
Tausta
Valtiovarainministeriössä käynnistettiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa (jäljempänä rahanpesulaki) säädettyyn tehostettuun tuntemisvelvollisuuteen liittyvä hanke arviomuistion laatimiseksi merkittävää julkista tehtävää hoitavista henkilöistä ylläpidettävän kansallisen rekisterin perustamisesta. Hanke on rahoitettu harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelmasta 2020-2023.
Tavoitteet
Arviomuistiossa kuvataan ja arvioidaan sellaisten tietojenkäsittelyn nykytilaa, joiden perusteella rahanpesulain mukaiset ilmoitusvelvolliset pystyvät toteamaan asiakkaan tai asiakkaan tosiasiallisen edunsaajan poliittisesti vaikutusvaltaiseksi henkilöksi tai tällaisen henkilön perheenjäseneksi tai yhtiökumppaniksi. Erityisesti arvioinnissa on otettu huomioon henkilötietojen käsittely tietosuojasääntelyn ja kansallisen sääntelyliikkumavaran kannalta. Arviomuistiossa kuvataan mahdollisia toteuttamisvaihtoehtoja ja niiden keskeisiä vaikutuksia henkilötietojensuojaan henkilötietojen keräämisen ja tallentamisen kannalta. Myös mahdollisia vaihtoehtoja rekisterinpitäjäksi on punnittu.
Poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä, heidän perheenjäseniä ja yhtiökumppaneita koskevan keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän tavoitteena on parantaa rahanpesulain mukaisten ilmoitusvelvollisten välttämättömien asiakkaan tuntemiseen tarvittavien tietojen saatavuutta, kattavuutta, luotettavuutta ja ajantasaisuutta. Tavoitteen saavuttamiseksi on arvioitu erilaisia vaihtoehtoja kerätä tietoja siten, että tiedot olisivat myös rahanpesulain mukaisen ilmoitusvelvollisen saatavilla luotettavalla tavalla keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän kautta. Tietojen oikeellisuuden varmistamiseksi on arvioitu sekä lakisääteisen ilmoitusvelvollisuuden asettamista eri tahoille tai vaihtoehtoisesti tietojen keräämistä jo olemassa olevista tietokannoista. Myös tietopyynnöistä perittävien maksujen kohtuullisuutta on arvioitu.
Poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä, heidän perheenjäseniä ja yhtiökumppaneita koskevan keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän tavoitteena on parantaa rahanpesulain mukaisten ilmoitusvelvollisten välttämättömien asiakkaan tuntemiseen tarvittavien tietojen saatavuutta, kattavuutta, luotettavuutta ja ajantasaisuutta. Tavoitteen saavuttamiseksi on arvioitu erilaisia vaihtoehtoja kerätä tietoja siten, että tiedot olisivat myös rahanpesulain mukaisen ilmoitusvelvollisen saatavilla luotettavalla tavalla keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän kautta. Tietojen oikeellisuuden varmistamiseksi on arvioitu sekä lakisääteisen ilmoitusvelvollisuuden asettamista eri tahoille tai vaihtoehtoisesti tietojen keräämistä jo olemassa olevista tietokannoista. Myös tietopyynnöistä perittävien maksujen kohtuullisuutta on arvioitu.
Linkit
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-460-8 - Linkki julkaistuun arviomuistioon poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden henkilötietojen käsittelystä keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän avulla
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-464-6 - Länk till publicerad bedömningspromemoria om behandling av personuppgifter om personer i politiskt utsatt ställning med hjälp av ett centraliserat nationellt informationssystem
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 13.2.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija, Ida-Ellen Kaski, [email protected], puh. +358 295 530 040
Finanssineuvos, yksikön päällikkö Jaana Vehmaskoski, [email protected], puh. +358 295 530267
Finanssineuvos, yksikön päällikkö Jaana Vehmaskoski, [email protected], puh. +358 295 530267
Jakelu:
Alma Media | ||
Baltic Marine Environment Protection Commission | ||
Bisnode D&B Finland Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eduskunta | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
European Forest Institute | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Frame Contemporary Art Finland | ||
Galleristit Ry | ||
International Organization for Migration | ||
Isännöintiliitto ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttajaliitto | ||
LexisNexis/ FinnOnline Services | ||
Lotteriinspektionen | ||
Metsähallitus | ||
Nordic Development Fund | ||
Nordic Environment Finance Corporation | ||
Nordic Investment Bank | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustuskiinteistöt | ||
Puolustusministeriö | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asiakastieto Oy | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto - Finlands Fastighetsmäklareförbund ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Taiteilijaseura | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Tunnistetieto Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taloushallintoliitto ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Trapets Surveillance & Compliance | ||
Tulli | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työtuomioistuin | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
UN Global Pulse Finland | ||
UNICEF Office of Innovation | ||
United Nations Office for Project Services | ||
United Nations University World Institute for Development Economics Research | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Veikkaus Oy | ||
Veikkaus Oy | ||
Verohallinto | ||
Ålands lagting | ||
Ålands landskapsregering |