Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om bedömningspromemorian om behandling av personuppgifter om personer i politiskt utsatt ställning med hjälp av ett centraliserat nationellt informationssystem
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/24616/2022
Svarstiden gick ut: 13.2.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet önskar utlåtanden om bedömningspromemorian som handlar om att personuppgifter om personer som befinner sig i politiskt utsatt ställning ska behandlas med hjälp av ett centraliserat nationellt informationssystem.
Projekt VM116:00/2022
Projekt VM116:00/2022
Bakgrund
Vid finansministeriet inleddes ett projekt för att utarbeta en bedömningspromemoria om inrättandet av ett nationellt register över personer som sköter betydande offentliga uppdrag. Projektet hänför sig till bestämmelserna i lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism (nedan penningtvättslagen) om en skärpt kundkontroll. Projektet har finansierats ur åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet 2020–2023.
Målsättningar
Bedömningspromemorian innehåller en beskrivning och en bedömning av nuläget vid behandlingen av sådana uppgifter utifrån vilka en person med rapporteringsskyldighet enligt penningtvättslagen kan konstatera att en kund eller en kunds verkliga förmånstagare sköter ett betydande offentligt uppdrag eller är en sådan persons familjemedlem eller en som är känd som medarbetare till en sådan person. I bedömningen har man särskilt beaktat behandlingen av personuppgifter med tanke på dataskyddsbestämmelserna och det nationella handlingsutrymmet. I bedömningspromemorian beskrivs flera möjliga genomförandealternativ och de viktigaste konsekvenserna som de olika alternativen har för skyddet av personuppgifter med tanke på insamling och lagring av personuppgifter. Olika möjliga alternativ till personuppgiftsansvarig har också övervägts.
Målet med det centraliserade nationella informationssystemet över personer i politiskt utsatt ställning, deras familjemedlemmar och medarbetare är att de uppgifter som enligt rapporteringsskyldigheten i penningtvättslagen är nödvändiga för kundkontrollen ska vara bättre tillgängliga, mer omfattande, tillförlitliga och uppdaterade. För att målet ska uppnås har det gjorts en bedömning av olika alternativ för att samla uppgifter så att de rapporteringsskyldiga har tillgång till uppgifterna på ett tillförlitligt sätt via det centraliserade nationella informationssystemet. För att kunna säkerställa uppgifternas riktighet, har man bedömt ett alternativ som går ut på att olika aktörer åläggs en lagstadgad rapporteringsskyldighet eller att man hämtar uppgifter från andra databaser. Det har även gjorts en bedömning av om de avgifter som tas ut för begäran om information är skäliga.
Målet med det centraliserade nationella informationssystemet över personer i politiskt utsatt ställning, deras familjemedlemmar och medarbetare är att de uppgifter som enligt rapporteringsskyldigheten i penningtvättslagen är nödvändiga för kundkontrollen ska vara bättre tillgängliga, mer omfattande, tillförlitliga och uppdaterade. För att målet ska uppnås har det gjorts en bedömning av olika alternativ för att samla uppgifter så att de rapporteringsskyldiga har tillgång till uppgifterna på ett tillförlitligt sätt via det centraliserade nationella informationssystemet. För att kunna säkerställa uppgifternas riktighet, har man bedömt ett alternativ som går ut på att olika aktörer åläggs en lagstadgad rapporteringsskyldighet eller att man hämtar uppgifter från andra databaser. Det har även gjorts en bedömning av om de avgifter som tas ut för begäran om information är skäliga.
Länkar:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-460-8 - Linkki julkaistuun arviomuistioon poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden henkilötietojen käsittelystä keskitetyn kansallisen tietojärjestelmän avulla
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-464-6 - Länk till publicerad bedömningspromemoria om behandling av personuppgifter om personer i politiskt utsatt ställning med hjälp av ett centraliserat nationellt informationssystem
Tidtabell
Vi ber er lämna utlåtandet senast den 13 februari 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
Beredare
Specialsakkunnig, Ida-Ellen Kaski, [email protected], tfn. +358 295 530 040
Finansråd, enhetschef Jaana Vehmaskoski, [email protected], tfn. +358 295 530267
Finansråd, enhetschef Jaana Vehmaskoski, [email protected], tfn. +358 295 530267
Sändlista:
Alma Media | ||
Baltic Marine Environment Protection Commission | ||
Bisnode D&B Finland Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eduskunta | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
European Forest Institute | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Frame Contemporary Art Finland | ||
Galleristit Ry | ||
International Organization for Migration | ||
Isännöintiliitto ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttajaliitto | ||
LexisNexis/ FinnOnline Services | ||
Lotteriinspektionen | ||
Metsähallitus | ||
Nordic Development Fund | ||
Nordic Environment Finance Corporation | ||
Nordic Investment Bank | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustuskiinteistöt | ||
Puolustusministeriö | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asiakastieto Oy | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto - Finlands Fastighetsmäklareförbund ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Taiteilijaseura | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Tunnistetieto Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taloushallintoliitto ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Trapets Surveillance & Compliance | ||
Tulli | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työtuomioistuin | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
UN Global Pulse Finland | ||
UNICEF Office of Innovation | ||
United Nations Office for Project Services | ||
United Nations University World Institute for Development Economics Research | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Veikkaus Oy | ||
Veikkaus Oy | ||
Verohallinto | ||
Ålands lagting | ||
Ålands landskapsregering |