Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
HE luonnos päästökauppalain 56 a ja b §:n väliaikaisesta muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: TEM028:00/2022
Vastausaika on päättynyt: 21.3.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan väliaikaisesti muutettavaksi päästökauppalain 56 a ja 56 b §. Esityksellä pantaisiin täytäntöön muutettu kasvihuonekaasujen tarkkailua ja raportointia koskeva komission täytäntöönpanoasetus, jonka myötä päästökaupassa kestävyyskriteerisääntelyn soveltamista voidaan poketa vuoden 2022 osalta. Komission täytäntöönpanoasetuksen muutos edellyttää kansallisesti päästökauppalain muuttamista vuoden 2022 poikkeuksen hyödyntämiseksi.
Tausta
Marraskuussa 2021 komissio ilmoitti antavansa tarkkailuasetuksesta muutosehdotuksen kiireellisellä aikataululla. Muutosehdotuksen taustalla on komission ja jäsenmaiden haasteet RED II -direktiivin kestävyyskriteerisääntelyn toimeenpanossa. Kestävyyskriteerisääntelyn toimeenpanon viiveet ovat heijastuneet päästökauppaan, jonka myötä komissio ehdotti tarkkailuasetuksen muuttamista siten, että kestävyyskriteerien soveltamisesta nollapäästöisyyden ehtona voisi luopua kansallisena päätöksenä vuonna 2022 ja näin ollen vaatimusta noudatettaisiin täysimääräisesti vasta 1. tammikuuta 2023 alkaen. Muutosehdotus hyväkyttiin ilmastonmuutoskomiteassa 9.2.2022.
Kansallisesti päästökaupasta säädetään päästökauppalaissa (311/2011). Päästökaupassa bionesteiden ja biomassapolttoaineiden nollapäästöisyyden ehtona on täyttää ja osoittaa kestävyyskriteerit kestävyyslain (393/2013) edellytysten mukaisesti. Tarkkailuasetuksen mahdollistama poikkeus vuoden 2022 osalta edellyttää muutosta päästökauppalakiin.
Kansallisesti päästökaupasta säädetään päästökauppalaissa (311/2011). Päästökaupassa bionesteiden ja biomassapolttoaineiden nollapäästöisyyden ehtona on täyttää ja osoittaa kestävyyskriteerit kestävyyslain (393/2013) edellytysten mukaisesti. Tarkkailuasetuksen mahdollistama poikkeus vuoden 2022 osalta edellyttää muutosta päästökauppalakiin.
Tavoitteet
Esityksen tavoite on varmistaa yhtäläiset toimintaedellytykset ja yhdenmukainen sääntely EU:n laajuisessa päästökaupassa.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 21.3.2022 mennessä.
Valmistelijat
Jakelu:
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus | ||
Energiavirasto | ||
Kemianteollisuus | ||
Luonnonsuojeluliitto | ||
Metsäteollisuus | ||
Oikeusministeriö | ||
Suomen sähkökäyttäjät ry | ||
Teknologiateollisuus | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
päästökauppa