Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
HE luonnos päästökauppalain 56 a ja b §:n väliaikaisesta muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: TEM028:00/2022
Svarstiden gick ut: 21.3.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Esityksessä ehdotetaan väliaikaisesti muutettavaksi päästökauppalain 56 a ja 56 b §. Esityksellä pantaisiin täytäntöön muutettu kasvihuonekaasujen tarkkailua ja raportointia koskeva komission täytäntöönpanoasetus, jonka myötä päästökaupassa kestävyyskriteerisääntelyn soveltamista voidaan poketa vuoden 2022 osalta. Komission täytäntöönpanoasetuksen muutos edellyttää kansallisesti päästökauppalain muuttamista vuoden 2022 poikkeuksen hyödyntämiseksi.
Bakgrund
Marraskuussa 2021 komissio ilmoitti antavansa tarkkailuasetuksesta muutosehdotuksen kiireellisellä aikataululla. Muutosehdotuksen taustalla on komission ja jäsenmaiden haasteet RED II -direktiivin kestävyyskriteerisääntelyn toimeenpanossa. Kestävyyskriteerisääntelyn toimeenpanon viiveet ovat heijastuneet päästökauppaan, jonka myötä komissio ehdotti tarkkailuasetuksen muuttamista siten, että kestävyyskriteerien soveltamisesta nollapäästöisyyden ehtona voisi luopua kansallisena päätöksenä vuonna 2022 ja näin ollen vaatimusta noudatettaisiin täysimääräisesti vasta 1. tammikuuta 2023 alkaen. Muutosehdotus hyväkyttiin ilmastonmuutoskomiteassa 9.2.2022.
Kansallisesti päästökaupasta säädetään päästökauppalaissa (311/2011). Päästökaupassa bionesteiden ja biomassapolttoaineiden nollapäästöisyyden ehtona on täyttää ja osoittaa kestävyyskriteerit kestävyyslain (393/2013) edellytysten mukaisesti. Tarkkailuasetuksen mahdollistama poikkeus vuoden 2022 osalta edellyttää muutosta päästökauppalakiin.
Kansallisesti päästökaupasta säädetään päästökauppalaissa (311/2011). Päästökaupassa bionesteiden ja biomassapolttoaineiden nollapäästöisyyden ehtona on täyttää ja osoittaa kestävyyskriteerit kestävyyslain (393/2013) edellytysten mukaisesti. Tarkkailuasetuksen mahdollistama poikkeus vuoden 2022 osalta edellyttää muutosta päästökauppalakiin.
Målsättningar
Esityksen tavoite on varmistaa yhtäläiset toimintaedellytykset ja yhdenmukainen sääntely EU:n laajuisessa päästökaupassa.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan 21.3.2022 mennessä.
Valmistelijat
Sändlista:
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus | ||
Energiavirasto | ||
Kemianteollisuus | ||
Luonnonsuojeluliitto | ||
Metsäteollisuus | ||
Oikeusministeriö | ||
Suomen sähkökäyttäjät ry | ||
Teknologiateollisuus | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
päästökauppa