Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö komission minimiverotuksen tietojenvaihtoa koskevasta direktiiviehdotuksesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: EU/1007/2024
Vastausaika on päättynyt: 13.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Euroopan komissio antoi 28.10.2024 ehdotuksen direktiiviksi hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla annetun direktiivin 2011/16/EU muuttamisesta (DAC9).
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne direktiiviehdotuksesta.
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne direktiiviehdotuksesta.
Tausta
DAC9-ehdotus liittyy läheisesti minimiverodirektiiviin (direktiivi monikansallisten konsernien ja suurten kotimaisten konsernien maailmanlaajuisen vähimmäisverotason varmistamisesta unionissa (EU) 2022/2523), jonka tavoitteena on varmistaa monikansallisten konsernien ja suurten kotimaisten konsernien maailmanlaajuinen vähimmäisverotaso EU:ssa.
Tavoitteet
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on helpottaa konsernien minimiverodirektiivin mukaisia ilmoitusvelvollisuuksia. Komission mukaan ilman DAC9-ehdotusta jokaisen minimiverotuksen soveltamisalaan kuuluvan konsernin konserniyksikön olisi annettava sijaintivaltiossaan oma täydennysveron tietoilmoitus; direktiiviehdotus mahdollistaisi sen, että konsernit voisivat antaa vain yhden täydennysveron tietoilmoituksen keskitetysti EU:n alueella. Tämä yksinkertaistaisi komission mukaan merkittävästi ilmoitusvelvollisuutta sekä vähentäisi monikansallisille konserneille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
Komission mukaan tavoitteiden toteuttamiseksi ehdotuksella mahdollistettaisiin veroviranomaisten välinen tietojenvaihto sekä otettaisiin käyttöön OECD:n ja G20:n maiden Inclusive Framework-kokoonpanossa laadittu vakiolomake, jonka avulla konsernit raportoisivat minimiverotukseen liittyvistä tiedoista. Vakiolomakkeen käyttämisellä varmistettaisiin myös, että monikansalliset yritykset ja suuret kotimaiset konsernit antaisivat samat tiedot samassa muodossa, mikä helpottaisi niiden ilmoitusvelvollisuuksien täyttämistä sekä veroviranomaisten osalta verotustietojen arviointia sekä niiden vaihtamista. Ehdotuksen mukaan komissio voisi myös päivittää lomaketta tarvittaessa mahdollisen myöhemmän OECD-ohjeistuksen mukaisesti.
Direktiiviehdotus on tarkoitus saattaa voimaan 31.12.2025 mennessä.
Komission mukaan tavoitteiden toteuttamiseksi ehdotuksella mahdollistettaisiin veroviranomaisten välinen tietojenvaihto sekä otettaisiin käyttöön OECD:n ja G20:n maiden Inclusive Framework-kokoonpanossa laadittu vakiolomake, jonka avulla konsernit raportoisivat minimiverotukseen liittyvistä tiedoista. Vakiolomakkeen käyttämisellä varmistettaisiin myös, että monikansalliset yritykset ja suuret kotimaiset konsernit antaisivat samat tiedot samassa muodossa, mikä helpottaisi niiden ilmoitusvelvollisuuksien täyttämistä sekä veroviranomaisten osalta verotustietojen arviointia sekä niiden vaihtamista. Ehdotuksen mukaan komissio voisi myös päivittää lomaketta tarvittaessa mahdollisen myöhemmän OECD-ohjeistuksen mukaisesti.
Direktiiviehdotus on tarkoitus saattaa voimaan 31.12.2025 mennessä.
Liitteet:
Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 201116EU on administrative cooperation in the field of taxation.pdf - DAC9 direktiiviehdotus
ANNEX.pdf - Direktiiviehdotuksen liite
Aikataulu
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 13.11.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 13.11.2024. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Miina Lehtonen, puh. +358 295 530 273, miina.lehtonen(at)gov.fi
Neuvotteleva virkamies Jaana Mikkola, puh. +358 295 530 665, jaana.mikkola(at)gov.fi
Neuvotteleva virkamies Jaana Mikkola, puh. +358 295 530 665, jaana.mikkola(at)gov.fi
Jakelu:
Apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
Dosentti Marianne Malmgrén | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Finanssiala ry | ||
Finnwatch ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Oikeusministeriö | ||
Professori Juha Lindgren | ||
Professori Marjaana Helminen | ||
Professori Reijo Knuutinen | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry |