Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om kommissionens förslag till direktiv om informationsutbyte om minimibeskattning
Diarienummer för begäran om utlåtande: EU/1007/2024
Svarstiden gick ut: 13.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Europeiska kommissionen lade den 28 oktober 2024 fram ett förslag till direktiv om ändring av direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbete i fråga om beskattning (DAC9).
Finansministeriet ber om ert utlåtande om direktivförslaget.
Finansministeriet ber om ert utlåtande om direktivförslaget.
Bakgrund
DAC9-förslaget har ett nära samband med direktivet om minimiskatt (direktivet om säkerställande av en global minimiskattenivå för multinationella koncerner och storskaliga nationella koncerner inom unionen (EU) 2022/2523)), som syftar till att säkerställa en global minimiskattenivå för multinationella koncerner och stora inhemska koncerner i EU.
Målsättningar
Syftet med direktivförslaget är att underlätta koncernernas anmälningsskyldigheter enligt direktivet om minimiskatt. Enligt kommissionen ska varje koncernenhet INOM en koncern som omfattas av tillämpningsområdet för minimiskatten utan DAC9-förslaget lämna in en egen anmälan om kompletteringsskatt i placeringsstaten, direktivförslaget gör det möjligt för koncerner att lämna in endast en anmälan om kompletterande skatt centraliserat inom EU. Detta skulle enligt kommissionen avsevärt förenkla anmälningsskyldigheten och minska den administrativa bördan för multinationella koncerner.
Enligt kommissionen möjliggör förslaget informationsutbyte mellan skattemyndigheterna för att uppnå målen och tar i bruk ett standardformulär som utarbetats i OECD:s och G20:s Inclusive Framework-sammansättning och med hjälp av vilket koncerner rapporterar uppgifter om minimibeskattningen. Genom att använda standardformuläret säkerställs det också att multinationella företag och stora inhemska koncerner lämnar samma uppgifter i samma form, vilket underlättar fullgörandet av deras deklarationsskyldigheter samt för skattemyndigheternas del bedömningen av beskattningsuppgifter och utbytet av dem. Enligt förslaget kan kommissionen också vid behov uppdatera blanketten i enlighet med eventuella senare OECD-anvisningar.
Direktivförslaget avses träda i kraft senast den 31 december 2025.
Enligt kommissionen möjliggör förslaget informationsutbyte mellan skattemyndigheterna för att uppnå målen och tar i bruk ett standardformulär som utarbetats i OECD:s och G20:s Inclusive Framework-sammansättning och med hjälp av vilket koncerner rapporterar uppgifter om minimibeskattningen. Genom att använda standardformuläret säkerställs det också att multinationella företag och stora inhemska koncerner lämnar samma uppgifter i samma form, vilket underlättar fullgörandet av deras deklarationsskyldigheter samt för skattemyndigheternas del bedömningen av beskattningsuppgifter och utbytet av dem. Enligt förslaget kan kommissionen också vid behov uppdatera blanketten i enlighet med eventuella senare OECD-anvisningar.
Direktivförslaget avses träda i kraft senast den 31 december 2025.
Bilagor:
Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 201116EU on administrative cooperation in the field of taxation.pdf - DAC9 direktiiviehdotus
ANNEX.pdf - Direktiiviehdotuksen liite
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 13 november 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 13 november 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Specialsakkunnig Miina Lehtonen, tfn. +358 295 530 273, miina.lehtonen(at)gov.fi
Konsultativ tjänsteman Jaana Mikkola, tfn. +358 295 530 665, jaana.mikkola(at)gov.fi
Konsultativ tjänsteman Jaana Mikkola, tfn. +358 295 530 665, jaana.mikkola(at)gov.fi
Sändlista:
Apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
Dosentti Marianne Malmgrén | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Finanssiala ry | ||
Finnwatch ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Oikeusministeriö | ||
Professori Juha Lindgren | ||
Professori Marjaana Helminen | ||
Professori Reijo Knuutinen | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry |