Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Työntekijästä johtuvat irtisanomisperusteet työnantajan työllistäessä alle 20 työntekijää
Vastausaika päättyy: 16.8.2018
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta esityksestä työntekijästä johtuviksi irtisanomisperusteiksi työnantajan työllistäessä alle 20 työntekijää.
Esitys perustuu hallituksen huhtikuussa 2018 kehysriihessä tekemään päätökseen muuttaa työsopimuslain irtisanomisperusteita koskevaa sääntelyä. Toimeksiannon mukaan kevennetään yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Hallituksen mukaan muutoksen tavoitteena on alentaa työllistämisen kynnystä.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työsopimuslakia. Työsopimuslain 7 luvun 2 §:n 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös irtisanomiskynnyksestä, jota sovellettaisiin työnantajan työllistäessä alle 20 työntekijää. Irtisanomisperusteena pidettäisiin myös momentin 1 virkkeessä säädettyä vähäisempää työvelvoitteen laiminlyöntiä tai rikkomista taikka epäasiallista käyttäytymistä silloin, kun se horjuttaa työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta tai vaikeuttaa työnantajan ja työyhteisön toimintaa. Lisäksi edellytettäisiin, että työsuhteen jatkamista ei voitaisi pitää työnantajan kannalta kohtuullisena. Työnantajan olisi tällöinkin noudatettava, mitä pykälän 2-3 momentissa säädetään kielletyistä irtisanomisperusteista ja velvollisuudesta ennen irtisanomista varoittaa työntekijää. Sen sijaan pykälän 4 momentin muun työn tarjoamisvelvollisuutta koskevaa säännöstä ei sovellettaisi työnantajan työllistäessä alle 20 työntekijää.
Tarkoituksena on, että muutos ei vaikuta irtisanomiskynnyksen korkeuteen henkilöstömäärältään isommissa yrityksissä. Tältä osin sääntely jäisi siten ennalleen.
Esitys perustuu hallituksen huhtikuussa 2018 kehysriihessä tekemään päätökseen muuttaa työsopimuslain irtisanomisperusteita koskevaa sääntelyä. Toimeksiannon mukaan kevennetään yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Hallituksen mukaan muutoksen tavoitteena on alentaa työllistämisen kynnystä.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työsopimuslakia. Työsopimuslain 7 luvun 2 §:n 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös irtisanomiskynnyksestä, jota sovellettaisiin työnantajan työllistäessä alle 20 työntekijää. Irtisanomisperusteena pidettäisiin myös momentin 1 virkkeessä säädettyä vähäisempää työvelvoitteen laiminlyöntiä tai rikkomista taikka epäasiallista käyttäytymistä silloin, kun se horjuttaa työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta tai vaikeuttaa työnantajan ja työyhteisön toimintaa. Lisäksi edellytettäisiin, että työsuhteen jatkamista ei voitaisi pitää työnantajan kannalta kohtuullisena. Työnantajan olisi tällöinkin noudatettava, mitä pykälän 2-3 momentissa säädetään kielletyistä irtisanomisperusteista ja velvollisuudesta ennen irtisanomista varoittaa työntekijää. Sen sijaan pykälän 4 momentin muun työn tarjoamisvelvollisuutta koskevaa säännöstä ei sovellettaisi työnantajan työllistäessä alle 20 työntekijää.
Tarkoituksena on, että muutos ei vaikuta irtisanomiskynnyksen korkeuteen henkilöstömäärältään isommissa yrityksissä. Tältä osin sääntely jäisi siten ennalleen.
Jakelu:
Akava ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kunnallinen työmarkkinalaitos | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Ålands landskapsregering |
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnön otsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnön otsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään torstaina 16.8.2018.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat:
hallitusneuvos Tarja Kröger ja vanhempi hallitussihteeri Nico Steiner
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]
hallitusneuvos Tarja Kröger ja vanhempi hallitussihteeri Nico Steiner
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]
Asiasanat
työsopimuslain muuttaminen