Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi mielenterveyslain (1116/1990) muuttamisesta (tahdon vastaisen lääkehoidon oikeussuojakeinot)
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/813/2021
Vastausaika on päättynyt: 22.7.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi mielenterveyslain (1116/1990) muuttamisesta. Mielenterveyslaissa säädetään sekä mielenterveyspalvelujen järjestämisestä, että potilaan tahdosta riippumattomasta hoidosta.
Tausta
Suomi sai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta (EIT) vuonna 2012 langettavan päätöksen tapauksessa X v. Suomi (nro 34806/04). Tuomiossaan EIT katsoi, että Euroopan ihmisoikeussopimuksen (EIS) 5 artiklan mukaista oikeutta vapauteen ja 8 artiklan mukaista oikeutta yksityiselämään oli loukattu. Jälkimmäinen loukkaus liittyi potilaalle hänen tahtonsa vastaisesti annettuun lääkitykseen. Tähän liittyen EIT totesi riittävien oikeusturvatakeiden puuttuvan.
Myös kansallisissa tuomioistuimissa on käsitelty potilaan tahdon vastaisesti annettua lääkitystä koskevia tapauksia. Turun hovioikeus katsoi huhtikuussa 2022 antamassaan tuomiossaan (S 21/1053), että X v. Suomi –tuomion antamisen jälkeen täsmennetty muistutus- ja kantelumenettely antoi riittävän oikeussuojan. Toukokuussa 2022 Vaasan hovioikeus taas katsoi (S 21/871), ettei kantajalla ollut käytettävissä tehokkaita oikeussuojakeinoja, koska X v. Suomi -tuomion jälkeen ei ole säädetty uusista oikeussuojakeinoista.
Euroopan neuvoston täytäntöönpano-osasto ilmoitti puolestaan kesäkuussa 2021 katsovansa, ettei X v. Suomi -tuomiota ole edelleenkään pantu täytäntöön täysimääräisesti. Tuomion täytäntöönpano siirrettiin ministerikomitean tehostettuun seurantaan ja sitä käsiteltiin Euroopan neuvoston ministerikomiteassa joulukuussa 2021. Päätöslauselmassaan ministerikomitea kehottaa Suomea ryhtymään kiireellisesti lainsäädäntötoimenpiteisiin tuomion täytäntöönpanon loppuunsaattamiseksi.
Hallituksen esitys toteuttaa osaltaan myös pääministeri Marinin hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan lainsäädännöllä vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttäjien itsemääräämisoikeutta (kohta 3.6.1).
Myös kansallisissa tuomioistuimissa on käsitelty potilaan tahdon vastaisesti annettua lääkitystä koskevia tapauksia. Turun hovioikeus katsoi huhtikuussa 2022 antamassaan tuomiossaan (S 21/1053), että X v. Suomi –tuomion antamisen jälkeen täsmennetty muistutus- ja kantelumenettely antoi riittävän oikeussuojan. Toukokuussa 2022 Vaasan hovioikeus taas katsoi (S 21/871), ettei kantajalla ollut käytettävissä tehokkaita oikeussuojakeinoja, koska X v. Suomi -tuomion jälkeen ei ole säädetty uusista oikeussuojakeinoista.
Euroopan neuvoston täytäntöönpano-osasto ilmoitti puolestaan kesäkuussa 2021 katsovansa, ettei X v. Suomi -tuomiota ole edelleenkään pantu täytäntöön täysimääräisesti. Tuomion täytäntöönpano siirrettiin ministerikomitean tehostettuun seurantaan ja sitä käsiteltiin Euroopan neuvoston ministerikomiteassa joulukuussa 2021. Päätöslauselmassaan ministerikomitea kehottaa Suomea ryhtymään kiireellisesti lainsäädäntötoimenpiteisiin tuomion täytäntöönpanon loppuunsaattamiseksi.
Hallituksen esitys toteuttaa osaltaan myös pääministeri Marinin hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan lainsäädännöllä vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttäjien itsemääräämisoikeutta (kohta 3.6.1).
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on parantaa tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturvaa edellyttämällä kirjallisen päätöksen tekemistä potilaan tahdon vastaisesti annettavasta säännöllisestä psykiatrisesta lääkehoidosta silloin, kun potilas vastustaa lääkehoitoa tai kun potilaan tahdosta ei saada selvyyttä.
Potilaalla olisi jatkossa mahdollisuus valittaa tästä päätöksestä hallintotuomioistuimeen. Lääkehoitoa koskeva päätös saataisiin kuitenkin panna täytäntöön heti muutoksenhausta huolimatta, jotta potilaalle lääketieteellisen perustein annettava asianmukainen lääkehoito voidaan turvata.
Tavoitteena on saattaa vallitseva osin epäselvä oikeustila Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen edellyttämälle keskeisten ihmisoikeussopimusten mukaiselle tasolle. Muutos on tarpeen myös kansallisen oikeuskäytännön yhtenäisyyden turvaamiseksi. Eri tuomioistuinten tosiseikoiltaan vastaavissa tapauksissa antamia toisistaan poikkeavia ratkaisuja ei voida pitää potilaiden oikeusturvan toteutumisen näkökulmasta asianmukaisena.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023. Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen.
Potilaalla olisi jatkossa mahdollisuus valittaa tästä päätöksestä hallintotuomioistuimeen. Lääkehoitoa koskeva päätös saataisiin kuitenkin panna täytäntöön heti muutoksenhausta huolimatta, jotta potilaalle lääketieteellisen perustein annettava asianmukainen lääkehoito voidaan turvata.
Tavoitteena on saattaa vallitseva osin epäselvä oikeustila Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen edellyttämälle keskeisten ihmisoikeussopimusten mukaiselle tasolle. Muutos on tarpeen myös kansallisen oikeuskäytännön yhtenäisyyden turvaamiseksi. Eri tuomioistuinten tosiseikoiltaan vastaavissa tapauksissa antamia toisistaan poikkeavia ratkaisuja ei voida pitää potilaiden oikeusturvan toteutumisen näkökulmasta asianmukaisena.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023. Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen.
Liitteet:
HE luonnos mielenterveyslain muuttamisesta (tahdon vastaisen lääkityksen oikeussuojakeinot) 10.6.2022.pdf - Utkast till regeringsproposition (på finska)
RP Huvudsakliga innehåll och paragrafer 03062022.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 22.7.2022 mennessä.
Lausuntoyhteenvedossa otetaan huomioon vain määräaikaan mennessä saapuneet lausunnot.
Lausuntoyhteenvedossa otetaan huomioon vain määräaikaan mennessä saapuneet lausunnot.
Vastausohjeet vastaanottajille
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuilla.
Pyydämme sisällyttämään lausuntoonne lyhyen (enintään puolen sivun mittaisen) tiivistelmän, joka otetaan sellaisenaan lausuntoyhteenvetoon.
Annetut lausunnot otetaan huomioon hallituksen esityksen viimeistelemisessä.
Lausunnot pyydetään jättämään ensisijaisesti lausuntopalvelu.fi –palveluun.
Tarvittaessa lausunnon voi toimittaa sähköisesti osoitteeseen: [email protected] tai postitse osoitteeseen: Sosiaali- ja terveysministeriö, PL 33, 00023 VALTIONEUVOSTO.
Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/813/2021 ja STM005:00/2021.
HUOM! Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse, jos vastaaja vastaa lausuntopalvelun kautta.
Pyydämme sisällyttämään lausuntoonne lyhyen (enintään puolen sivun mittaisen) tiivistelmän, joka otetaan sellaisenaan lausuntoyhteenvetoon.
Annetut lausunnot otetaan huomioon hallituksen esityksen viimeistelemisessä.
Lausunnot pyydetään jättämään ensisijaisesti lausuntopalvelu.fi –palveluun.
Tarvittaessa lausunnon voi toimittaa sähköisesti osoitteeseen: [email protected] tai postitse osoitteeseen: Sosiaali- ja terveysministeriö, PL 33, 00023 VALTIONEUVOSTO.
Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/813/2021 ja STM005:00/2021.
HUOM! Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse, jos vastaaja vastaa lausuntopalvelun kautta.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antavat:
23.6. saakka erityisasiantuntija Maija Miettinen, puh. +358 295 163 452
24.6.-17.7. johtaja Jaska Siikavirta, puh. +358 295 163 394
18.7. alkaen hallitusneuvos Kirsi Ruuhonen, puh. +358 295 163 239
Sähköpostiosoitteet: [email protected]
23.6. saakka erityisasiantuntija Maija Miettinen, puh. +358 295 163 452
24.6.-17.7. johtaja Jaska Siikavirta, puh. +358 295 163 394
18.7. alkaen hallitusneuvos Kirsi Ruuhonen, puh. +358 295 163 239
Sähköpostiosoitteet: [email protected]
Jakelu:
Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området - FSKC | ||
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan ympäristö- ja terveydensuojeluviranomainen | ||
A-klinikkasäätiö | ||
Aluehallintovirastot | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
DigiFinland Oy | ||
Duodecim | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin hallintooikeus | ||
Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Iso | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Koske ry | ||
Keski-Uudenman hyvinvointialue | ||
KoKoA -Koulutetut Kokemusasiantuntijat ry | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri | ||
Kårkullan kuntayhtymä | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsipohjan sairaanhoitopiiri | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkäripalveluyritykset LPY | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Mielenterveysomaisten keskusliitto –FinFami ry | ||
Mielenterveyspooli | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Muistiliitto | ||
Neuroliitto | ||
Niuvanniemen sairaala | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusmininisteriö | ||
Omaishoitajaliitto | ||
Osallisuuden Aika ry | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus Sonet Botnia | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Päihdeasiamies | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus SOCCA | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sairaanhoitopiirien johtajat ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
SILE-hanke | ||
Sininauhaliitto | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen nuorisopsykiatrinen yhdistys | ||
Suomen Potilasasiamiehet ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
Suomen Psykiatriyhdistys | ||
Suomen Psykologiliitto | ||
Suomen sairaanhoitajaliitto | ||
Suomen sosiaalioikeudellinen seura | ||
Suomen Terveydenhoitajaliitto ry | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN/ Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry | ||
Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät - TESO ry | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valtakunnallinen kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Valtakunnallinen kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhan Vaasan sairaala | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vankiterveydenhuollon yksikkö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ålands hälso- och sjukvård | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
hallintolainkäyttö
itsemääräämisoikeus
asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeus
mielenterveys
psykiatrinen hoito
lääkehoito