Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av mentalvårdslagen (1116/1990) (rättsmedlen vid läkemedelsbehandling mot patientens vilja)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/813/2021
Svarstiden gick ut: 22.7.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av mentalvårdslagen (1116/1990). I mentalvårdslagen finns bestämmelser om både ordnande av mentalvårdstjänster och vård oberoende av patientens vilja.
Bakgrund
Finland fick ett beslut från Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (Europadomstolen) 2012 i fallet X mot Finland (nr 34806/04). I domen ansåg Europadomstolen att rätten till frihet enligt artikel 5 och rätten till privatliv enligt artikel 8 i Europakonventionen (Europakonventionen) hade kränkts. Den senare kränkningen gällde medicinering som patienten hade fått mot sin vilja. I anslutning till detta konstaterade Europadomstolen att det saknas tillräckliga rättssäkerhetsgarantier.
Också vid de nationella domstolarna har man behandlat fall som gäller läkemedelsbehandling som getts mot patientens vilja. Åbo hovrätt ansåg i sin dom i april 2022 (S 21/1053) att det anmärknings- och klagomålsförfarande som preciserats efter domen i målet X v. Finland gav ett tillräckligt rättsskydd. I maj 2022 ansåg Vasa hovrätt (S 21/871) att käranden inte hade tillgång till effektiva rättsmedel, eftersom det efter domen i målet X v. Finland inte har föreskrivits om nya rättsmedel.
Europarådets genomförandeavdelning meddelade i juni 2021 att den anser att domen i målet X mot Finland fortfarande inte har verkställts fullt ut. Verkställigheten av domen överfördes till ministerkommittén för förstärkt övervakning och den behandlades i ministerkommittén i december 2021. I sin resolution uppmanar ministerkommittén Finland att skyndsamt vidta lagstiftningsåtgärder för att slutföra verkställigheten av domen.
Regeringspropositionen bidrar också till genomförandet av det som skrivits in i statsminister Marins regeringsprogram, enligt vilket lagstiftningen stärker självbestämmanderätten för dem som använder social- och hälsovårdstjänster (punkt 3.6.1).
Också vid de nationella domstolarna har man behandlat fall som gäller läkemedelsbehandling som getts mot patientens vilja. Åbo hovrätt ansåg i sin dom i april 2022 (S 21/1053) att det anmärknings- och klagomålsförfarande som preciserats efter domen i målet X v. Finland gav ett tillräckligt rättsskydd. I maj 2022 ansåg Vasa hovrätt (S 21/871) att käranden inte hade tillgång till effektiva rättsmedel, eftersom det efter domen i målet X v. Finland inte har föreskrivits om nya rättsmedel.
Europarådets genomförandeavdelning meddelade i juni 2021 att den anser att domen i målet X mot Finland fortfarande inte har verkställts fullt ut. Verkställigheten av domen överfördes till ministerkommittén för förstärkt övervakning och den behandlades i ministerkommittén i december 2021. I sin resolution uppmanar ministerkommittén Finland att skyndsamt vidta lagstiftningsåtgärder för att slutföra verkställigheten av domen.
Regeringspropositionen bidrar också till genomförandet av det som skrivits in i statsminister Marins regeringsprogram, enligt vilket lagstiftningen stärker självbestämmanderätten för dem som använder social- och hälsovårdstjänster (punkt 3.6.1).
Målsättningar
Syftet med propositionen är att förbättra rättsskyddet för patienter som får psykiatrisk vård oberoende av sin vilja genom att det krävs ett skriftligt beslut om regelbunden psykiatrisk läkemedelsbehandling som tas in mot patientens vilja när patienten motsätter sig läkemedelsbehandlingen eller när det inte kan klarläggas av patientens vilja.
Patienten ska i fortsättningen ha möjlighet att överklaga detta beslut hos förvaltningsdomstolen. Ett beslut om läkemedelsbehandling får dock verkställas omedelbart trots att ändring har sökts, så att behörig läkemedelsbehandling som ges patienten på medicinska grunder kan tryggas.
Målet är att det rådande rättsläget ska motsvara Europadomstolens centrala människorättskonventioner. Ändringen behövs också för att säkerställa en enhetlig statlig rättspraxis. Olika domstolars avgöranden som skiljer sig från varandra i fall med motsvarande fakta kan inte anses vara ändamålsenliga med tanke på tillgodoseendet av patienternas rättsskydd.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023. Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2023.
Patienten ska i fortsättningen ha möjlighet att överklaga detta beslut hos förvaltningsdomstolen. Ett beslut om läkemedelsbehandling får dock verkställas omedelbart trots att ändring har sökts, så att behörig läkemedelsbehandling som ges patienten på medicinska grunder kan tryggas.
Målet är att det rådande rättsläget ska motsvara Europadomstolens centrala människorättskonventioner. Ändringen behövs också för att säkerställa en enhetlig statlig rättspraxis. Olika domstolars avgöranden som skiljer sig från varandra i fall med motsvarande fakta kan inte anses vara ändamålsenliga med tanke på tillgodoseendet av patienternas rättsskydd.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023. Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2023.
Bilagor:
HE luonnos mielenterveyslain muuttamisesta (tahdon vastaisen lääkityksen oikeussuojakeinot) 10.6.2022.pdf - Utkast till regeringsproposition (på finska)
RP Huvudsakliga innehåll och paragrafer 03062022.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer
Tidtabell
Vänligen sänd ert utlåtande senast den 22 juli 2022.
I sammandraget av utlåtandena beaktas endast de utlåtanden som inkommit inom utsatt tid.
I sammandraget av utlåtandena beaktas endast de utlåtanden som inkommit inom utsatt tid.
Svarsanvisningar för mottagare
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena är offentliga och publiceras i tjänsten och på projektets webbplats.
Vi ber er bifoga ett kortfattat sammandrag (högst en halv sida) i ert utlåtande som tas in som sådant i sammandraget.
Utlåtandena beaktas vid den slutliga beredningen av propositionen.
Utlåtandena ska i första hand lämnas in via tjänsten lausuntopalvelu.fi.
Vid behov kan utlåtandet sändas elektroniskt till adressen: [email protected] eller per post till adressen: Social- och hälsovårdsministeriet, PB 33, 00023 STATSRÅDET.
I följebrevet ska anges ärendenumret V/813/2021 och STM005:00/2021.
OBS! Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post, om den svarande svarar via utlåtandetjänsten.
Utlåtandena är offentliga och publiceras i tjänsten och på projektets webbplats.
Vi ber er bifoga ett kortfattat sammandrag (högst en halv sida) i ert utlåtande som tas in som sådant i sammandraget.
Utlåtandena beaktas vid den slutliga beredningen av propositionen.
Utlåtandena ska i första hand lämnas in via tjänsten lausuntopalvelu.fi.
Vid behov kan utlåtandet sändas elektroniskt till adressen: [email protected] eller per post till adressen: Social- och hälsovårdsministeriet, PB 33, 00023 STATSRÅDET.
I följebrevet ska anges ärendenumret V/813/2021 och STM005:00/2021.
OBS! Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post, om den svarande svarar via utlåtandetjänsten.
Beredare
Ytterligare information om begäran om utlåtande ges av
Fram till 23.6 specialsakkunnig Maija Miettinen, tfn 358 295 163 452
24.6–17.7 direktör Jaska Siikavirta, tfn 358 295 163 394
Fr.o.m. 18.7 regeringsrådet Kirsi Ruuhonen, tfn 358 295 163 239
E-postadresser: [email protected]
Fram till 23.6 specialsakkunnig Maija Miettinen, tfn 358 295 163 452
24.6–17.7 direktör Jaska Siikavirta, tfn 358 295 163 394
Fr.o.m. 18.7 regeringsrådet Kirsi Ruuhonen, tfn 358 295 163 239
E-postadresser: [email protected]
Sändlista:
Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området - FSKC | ||
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan ympäristö- ja terveydensuojeluviranomainen | ||
A-klinikkasäätiö | ||
Aluehallintovirastot | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
DigiFinland Oy | ||
Duodecim | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin hallintooikeus | ||
Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Iso | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Koske ry | ||
Keski-Uudenman hyvinvointialue | ||
KoKoA -Koulutetut Kokemusasiantuntijat ry | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri | ||
Kårkullan kuntayhtymä | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsipohjan sairaanhoitopiiri | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkäripalveluyritykset LPY | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Mielenterveysomaisten keskusliitto –FinFami ry | ||
Mielenterveyspooli | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Muistiliitto | ||
Neuroliitto | ||
Niuvanniemen sairaala | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusmininisteriö | ||
Omaishoitajaliitto | ||
Osallisuuden Aika ry | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus Sonet Botnia | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Päihdeasiamies | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus SOCCA | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sairaanhoitopiirien johtajat ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
SILE-hanke | ||
Sininauhaliitto | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen nuorisopsykiatrinen yhdistys | ||
Suomen Potilasasiamiehet ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
Suomen Psykiatriyhdistys | ||
Suomen Psykologiliitto | ||
Suomen sairaanhoitajaliitto | ||
Suomen sosiaalioikeudellinen seura | ||
Suomen Terveydenhoitajaliitto ry | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN/ Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry | ||
Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät - TESO ry | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valtakunnallinen kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Valtakunnallinen kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhan Vaasan sairaala | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vankiterveydenhuollon yksikkö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ålands hälso- och sjukvård | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
hallintolainkäyttö
itsemääräämisoikeus
asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeus
mielenterveys
psykiatrinen hoito
lääkehoito