Lausuntopyyntö selvityksestä sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustustoiminnan edellytyksistä ja linjauksista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/1463/2025
Vastausaika päättyy: 31.1.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne selvityshenkilö Mika Pyykön selvityksestä sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustustoiminnan edellytyksistä ja linjauksista. Myös kaikki muut halukkaat tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Tausta
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso asetti kesäkuussa 2024 sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuksia (STEA-avustuksia) koskevien linjausten valmistelun tueksi selvityshenkilön. Selvityshenkilöksi nimettiin yhteiskuntatieteiden maisteri Mika Pyykkö.
Selvityshenkilön tehtävänä oli
- laatia tiivis kuvaus niistä tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisen avustuskokonaisuuden ja avustusstrategioiden muotoutumiseen.
- määritellä ja arvioida, mitkä ovat ne ilmiöt ja kokonaisuudet, joiden osalta sosiaali- ja terveysalan järjestötoiminnan avustamisella verovaroin on jatkossa realistisesti saavutettavissa eniten yhteiskunnallista hyötyä.
- laatia ehdotus siitä, millaiseksi yleishyödyllisen järjestötoiminnan suhde ja asema tulisi määritellä suhteessa julkiseen ja yksityiseen sosiaali- terveydenhuoltoon sekä laajemmin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
- tehdä ehdotus yleishyödyllisen toiminnan tavoiteasetannan raamista ja rakenteista, jotka mahdollistavat järjestöjen tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan sekä toisaalta tehokkaan verovarojen käytön.
- tuottaa arvio siitä, missä määrin avustustoiminnassa tällä hetkellä näkyy ja miten jatkossa tulisi painottaa järjestöjen ennakoivaa ja ehkäisevää toimintaa suhteessa korjaavaan toimintaan.
- laatia ehdotus arviointitavasta, jolla on mahdollista selvittää, onko avustettava järjestö kyennyt huomioimaan toiminnassaan toimintaympäristön ja kohderyhmän tarpeiden muutoksen.
- esittää, millaisin keinoin voitaisiin turvata järjestöjen resurssien kohdentuminen vaikuttavaan toimintaan hallinnon ja rakenteiden sijasta.
- tehdä ehdotus järjestöjen hallinnollisen taakan keventämisestä valtionavustustoiminnassa.
- laatia ehdotus muutosvaiheessa järjestöille mahdollistettavasta koulutuksesta tai muusta tuesta, joka toteutetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa.
Selvityshenkilön ehdotus sisältää kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdon A:n tarkoituksena on avustusjärjestelmän uudistaminen niin, että se luo lähtökohdat yleishyödyllisen sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toiminnan kehittämiselle ja vaikutusten lisäämiselle tärkeänä osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuutta. Vaihtoehto B:n tarkoituksena on avustettavan toiminnan sopeuttaminen avustussumman pienenemiseen.
Molemmissa vaihtoehdoissa korostetaan vaikuttavuusperusteisuutta.
Selvityshenkilö on valmistellut ehdotuksensa itsenäisesti. Selvityshenkilön raportti ja siihen saatu lausuntopalaute ovat pohjana sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia koskevalle jatkovalmistelulle, joka tapahtuu virkatyönä STEA:ssa. Poliittiset linjaukset tullaan tekemään myöhemmin keväällä.
Selvityshenkilön tehtävänä oli
- laatia tiivis kuvaus niistä tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisen avustuskokonaisuuden ja avustusstrategioiden muotoutumiseen.
- määritellä ja arvioida, mitkä ovat ne ilmiöt ja kokonaisuudet, joiden osalta sosiaali- ja terveysalan järjestötoiminnan avustamisella verovaroin on jatkossa realistisesti saavutettavissa eniten yhteiskunnallista hyötyä.
- laatia ehdotus siitä, millaiseksi yleishyödyllisen järjestötoiminnan suhde ja asema tulisi määritellä suhteessa julkiseen ja yksityiseen sosiaali- terveydenhuoltoon sekä laajemmin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
- tehdä ehdotus yleishyödyllisen toiminnan tavoiteasetannan raamista ja rakenteista, jotka mahdollistavat järjestöjen tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan sekä toisaalta tehokkaan verovarojen käytön.
- tuottaa arvio siitä, missä määrin avustustoiminnassa tällä hetkellä näkyy ja miten jatkossa tulisi painottaa järjestöjen ennakoivaa ja ehkäisevää toimintaa suhteessa korjaavaan toimintaan.
- laatia ehdotus arviointitavasta, jolla on mahdollista selvittää, onko avustettava järjestö kyennyt huomioimaan toiminnassaan toimintaympäristön ja kohderyhmän tarpeiden muutoksen.
- esittää, millaisin keinoin voitaisiin turvata järjestöjen resurssien kohdentuminen vaikuttavaan toimintaan hallinnon ja rakenteiden sijasta.
- tehdä ehdotus järjestöjen hallinnollisen taakan keventämisestä valtionavustustoiminnassa.
- laatia ehdotus muutosvaiheessa järjestöille mahdollistettavasta koulutuksesta tai muusta tuesta, joka toteutetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa.
Selvityshenkilön ehdotus sisältää kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdon A:n tarkoituksena on avustusjärjestelmän uudistaminen niin, että se luo lähtökohdat yleishyödyllisen sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toiminnan kehittämiselle ja vaikutusten lisäämiselle tärkeänä osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuutta. Vaihtoehto B:n tarkoituksena on avustettavan toiminnan sopeuttaminen avustussumman pienenemiseen.
Molemmissa vaihtoehdoissa korostetaan vaikuttavuusperusteisuutta.
Selvityshenkilö on valmistellut ehdotuksensa itsenäisesti. Selvityshenkilön raportti ja siihen saatu lausuntopalaute ovat pohjana sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia koskevalle jatkovalmistelulle, joka tapahtuu virkatyönä STEA:ssa. Poliittiset linjaukset tullaan tekemään myöhemmin keväällä.
Linkit
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8661-9 - Linkki julkaisuun
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoaika päättyy 31.1.2025.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/1463/2025
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle joko sähköisesti tai kirjepostilla. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/1463/2025.
Sähköpostiosoite: [email protected].
Postiosoite:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lisätietoja antavat:
osastopäällikkö Annakaisa Iivari, [email protected]
johtaja Hanna Heinonen, [email protected]
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/1463/2025
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle joko sähköisesti tai kirjepostilla. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/1463/2025.
Sähköpostiosoite: [email protected].
Postiosoite:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lisätietoja antavat:
osastopäällikkö Annakaisa Iivari, [email protected]
johtaja Hanna Heinonen, [email protected]
Jakelu:
Barnavårdsföreningen | ||
Eläkeläisten etujärjestö EETU ry | ||
Ensi- ja turvakotien liitto ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
HelsinkiMissio ry | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ikäinstituutin säätiö | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
Miessakit ry | ||
Moniheli ry | ||
Muistiliitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Romano Missio ry | ||
SámiSoster ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan yhteisökeskus | ||
Sininauhaliitto ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunnan arviointi- ja avustusjaosto | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunta | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Setlementtiliitto ry | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Svenska pensionärsförbundet rf | ||
Toimihenkilöliitto Erto ry | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |