Begäran om utlåtande om utredningen om förutsättningarna och riktlinjerna för social- och hälsovårdsorganisationernas understödsverksamhet
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1463/2025
Svarstiden går ut: 31.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om utredningen om förutsättningarna och riktlinjerna för social- och hälsovårdsorganisationernas understödsverksamhet som gjorts av utredare Mika Pyykkö. Även alla andra intresserade parter kan yttra sig i ärendet.
Bakgrund
I juni 2024 utnämnde social- och hälsovårdsminister Kaisa Juuso en utredare för att stöda beredningen av riktlinjerna för social- och hälsovårdsorganisationernas understöd (STEA-understöd). Till utredare utnämndes samh.mag. Mika Pyykkö.
Utredarens uppgifter var att
- göra upp en kort beskrivning av de faktorer som påverkat utformningen av den nuvarande understödshelheten och understödsstrategierna.
- definiera och bedöma de fenomen och helheter i fråga om vilka man realistiskt sett kan uppnå mest samhällelig nytta genom att understöda organisationsverksamhet inom social- och hälsovårdsorganisationer med skattemedel.
- utarbeta ett förslag till hur förhållandet mellan allmännyttig organisationsverksamhet och dess ställning bör definieras i förhållande till den offentliga och privata social- och hälsovården samt främjande av välfärd och hälsa i vidare bemärkelse.
- lägga fram ett förslag till ramar och strukturer för den allmännyttiga verksamhetens måluppställning, som å ena sidan möjliggör organisationernas resultatrika och effektfulla verksamhet samt å andra sidan en effektiv användning av skattemedel
- utarbeta en uppskattning av i vilken utsträckning föregripande och förebyggande verksamhet för närvarande syns i understödsverksamheten i förhållande till korrigerande verksamhet och hur föregripande och förebyggande verksamhet i fortsättningen borde betonas i förhållande till korrigerande verksamhet
- utarbeta ett förslag på utvärderingssätt som gör det möjligt att utreda om den organisation som fått understöd har kunnat beakta förändringar i verksamhetsmiljön och målgruppens behov i sin verksamhet
- föreslå med vilka medel man kan säkerställa att organisationernas resurser riktas till effektfull verksamhet istället för till administration och strukturer
- lägga fram ett förslag på hur organisationernas administrativa börda kan minskas i statsunderstödsverksamheten
- lägga fram ett förslag om utbildning eller annat stöd som erbjuds organisationerna i samband med förändringarna och som genomförs i samarbete med organisationerna
Utredarens förslag innehåller två alternativ. Syftet med alternativ A är att förnya understödssystemet så att det skapar en utgångspunkt för utveckling av allmännyttig verksamhet i social- och hälsovårdsorganisationer samt för att öka effekterna som en viktig del av helheten som främjar hälsa och välfärd. Syftet med alternativ B är att anpassa den understödda verksamheten till minskade understödsanslag.
I båda alternativen betonas ett effektbaserat synsätt.
Utredaren har förberett sitt förslag självständigt. Utredarens rapport och utlåtanderesponsen ligger som bas för den fortsatta beredningen av social- och hälsovårdsorganisationernas understöd. Den fortsatta beredningen görs som tjänstearbete av STEA. Politiska riktlinjer uppgörs senare under våren.
Utredarens uppgifter var att
- göra upp en kort beskrivning av de faktorer som påverkat utformningen av den nuvarande understödshelheten och understödsstrategierna.
- definiera och bedöma de fenomen och helheter i fråga om vilka man realistiskt sett kan uppnå mest samhällelig nytta genom att understöda organisationsverksamhet inom social- och hälsovårdsorganisationer med skattemedel.
- utarbeta ett förslag till hur förhållandet mellan allmännyttig organisationsverksamhet och dess ställning bör definieras i förhållande till den offentliga och privata social- och hälsovården samt främjande av välfärd och hälsa i vidare bemärkelse.
- lägga fram ett förslag till ramar och strukturer för den allmännyttiga verksamhetens måluppställning, som å ena sidan möjliggör organisationernas resultatrika och effektfulla verksamhet samt å andra sidan en effektiv användning av skattemedel
- utarbeta en uppskattning av i vilken utsträckning föregripande och förebyggande verksamhet för närvarande syns i understödsverksamheten i förhållande till korrigerande verksamhet och hur föregripande och förebyggande verksamhet i fortsättningen borde betonas i förhållande till korrigerande verksamhet
- utarbeta ett förslag på utvärderingssätt som gör det möjligt att utreda om den organisation som fått understöd har kunnat beakta förändringar i verksamhetsmiljön och målgruppens behov i sin verksamhet
- föreslå med vilka medel man kan säkerställa att organisationernas resurser riktas till effektfull verksamhet istället för till administration och strukturer
- lägga fram ett förslag på hur organisationernas administrativa börda kan minskas i statsunderstödsverksamheten
- lägga fram ett förslag om utbildning eller annat stöd som erbjuds organisationerna i samband med förändringarna och som genomförs i samarbete med organisationerna
Utredarens förslag innehåller två alternativ. Syftet med alternativ A är att förnya understödssystemet så att det skapar en utgångspunkt för utveckling av allmännyttig verksamhet i social- och hälsovårdsorganisationer samt för att öka effekterna som en viktig del av helheten som främjar hälsa och välfärd. Syftet med alternativ B är att anpassa den understödda verksamheten till minskade understödsanslag.
I båda alternativen betonas ett effektbaserat synsätt.
Utredaren har förberett sitt förslag självständigt. Utredarens rapport och utlåtanderesponsen ligger som bas för den fortsatta beredningen av social- och hälsovårdsorganisationernas understöd. Den fortsatta beredningen görs som tjänstearbete av STEA. Politiska riktlinjer uppgörs senare under våren.
Länkar:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8661-9 - Linkki julkaisuun
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandetiden går ut 31.1.2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtanden ombeds via Utlåtandetjänsten. För att lämna ett utlåtande ska den som svarar registrera sig och logga in till utlåtande.fi-webbsidan. Noggrannare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi-webbsidan under Anvisningar Bruksanvisningar. Vid problem med ibruktagandet av tjänsten kan man kontakta justitieministeriet på adressen [email protected]. Om utlåtandet har lämnats in via Utlåtandetjänsten, behöver man inte skicka utlåtandet till social- och hälsovårdsministeriet per e-post eller per brevpost.
Ministerier som använder VAHVA-systemet ombeds föra in sitt utlåtande i VAHVA på ärende VN/1463/2025.
Ett skriftligt utlåtande kan också skickas till social- och hälsovårdsministeriet antingen elektroniskt eller per brevpost. I följebrevet ombeds nämna ärendenumret VN/1463/2025.
E-post: [email protected]
Postadress: Social- och hälsovårdsministeriet
PL33
00023 STATSRÅDET
Ytterligare information ges av:
avdelningschef Annakaisa Iivari, [email protected]
direktör Hanna Heinonen, [email protected]
Ministerier som använder VAHVA-systemet ombeds föra in sitt utlåtande i VAHVA på ärende VN/1463/2025.
Ett skriftligt utlåtande kan också skickas till social- och hälsovårdsministeriet antingen elektroniskt eller per brevpost. I följebrevet ombeds nämna ärendenumret VN/1463/2025.
E-post: [email protected]
Postadress: Social- och hälsovårdsministeriet
PL33
00023 STATSRÅDET
Ytterligare information ges av:
avdelningschef Annakaisa Iivari, [email protected]
direktör Hanna Heinonen, [email protected]
Sändlista:
Barnavårdsföreningen | ||
Eläkeläisten etujärjestö EETU ry | ||
Ensi- ja turvakotien liitto ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
HelsinkiMissio ry | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ikäinstituutin säätiö | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
Miessakit ry | ||
Moniheli ry | ||
Muistiliitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Romano Missio ry | ||
SámiSoster ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan yhteisökeskus | ||
Sininauhaliitto ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunnan arviointi- ja avustusjaosto | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunta | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Setlementtiliitto ry | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Svenska pensionärsförbundet rf | ||
Toimihenkilöliitto Erto ry | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |