Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain muuttamisesta ja turvallisuusselvityslain 19 §:n muuttamisesta turvauhkiin varautumiseksi
Vastausaika on päättynyt: 24.6.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelystä annetun lain (jäljempänä kemikaaliturvallisuuslain) soveltamisalaa kattamaan myös toimintojen suojaaminen turvauhilta. Kemikaaliturvallisuuslaissa säädettäisiin turvauhkiin varautumisen ja turvallisuusjärjestelyjen yleiset perusteet kaikkia toiminnanharjoittajia velvoittavasti. Turvauhkiin varautumista koskeviin säännöksiin ehdotetaan riskiperusteista lähestymistapaa varautumistoimien laajuuteen ja tarpeellisuuteen suhteutettuna. Kemikaaliturvallisuuslakiin lisättäisiin uutena velvoitteena toiminnanharjoittajalle tieto- ja automaatiojärjestelmien suojaamista koskeva säännös, joka olisi tarkoituksenmukaista ottaa lakiin myös nykyisen soveltamisalan eli onnettomuusvaaroihin varautumisen puitteissa. Lisäksi ehdotetaan muutosta perusmuotoista henkilöturvallisuusselvitystä koskevaan turvallisuusselvityslain 19 §:ään.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.9.2023.
Tausta
Voimassa olevassa kemikaaliturvallisuutta koskevassa sääntelyssä lähtökohtana on kemikaaliturvallisuuden parantaminen estämällä tahattomia onnettomuuksia. Onnettomuuksien estämiseksi säädetyt toimenpiteet tukevat myös turvauhkiin varautumista. Nämä eivät kuitenkaan yksin ole riittäviä. Tahattomasta onnettomuudesta ja tahallisesta teosta aiheutuvat seuraukset, kuten henkilö-, ympäristö- ja omaisuusvahingot, voivat olla samanlaisia, vaikka tarpeellisten varautumistoimien osalta on eroavaisuutta. Onnettomuusvaaroihin varautuminen ei tästä syystä yksin riittävässä määrin suojaa kemikaalikohteita tahallisilta teoilta.
Turvallisuus- ja toimintaympäristö on muuttunut viime aikoina. Yhteiskunnan digitalisoituminen muuttaa jo sellaisenaan toimintaympäristöä ja sääntelytarvetta, sillä se on osin helpottanut ja nopeuttanut tiedonsiirtoa ja toimintatapoja, mutta samalla asettanut paljon myös turvauhkakriittistä tietoa helpommin saavutettavaksi. Rikolliseen toimintaan ja terrorismiin liittyvä vaara vaatii osin aiemmasta poikkeavaa varautumista. Vakavien turvauhkien toteutumisen mahdollisuutta ei voida Suomessakaan poissulkea.
Tavoitteet
Esityksen ensisijaisena tavoitteena on turvallisuustason parantaminen kemikaaliturvallisuuslain soveltamisalaan kuuluvissa kohteissa. Samalla edistettäisiin koko yhteiskunnan yleistä turvallisuutta. Esityksessä tavoitteena on suojata tärkeitä oikeushyviä merkittäviltäkin loukkauksilta. Tavoitteena on kehittää kemikaali- ja räjähdekohteiden turvallisuustasoa sisällyttämällä niiden suojaustoimenpiteisiin myös turvauhkiin varautumisen kannalta olennaisia tekijöitä säätämällä teknologianeutraalit vähimmäisvaatimukset turvauhkiin varautumiseksi.
Kuten muidenkin vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden sekä turvallisuusjärjestelyiden osalta, tulee turvauhkiin varautumisen yleisten periaatteiden olla kaikkia toimijoita velvoittavasti laissa. Lähtökohtana turvallisuuden varmistamisessa kaikilla sen osa-alueilla on toiminnanharjoittajan oma vastuu. Lisäksi tulee säätää toimivaltaisista viranomaisista ja riittävistä viranomaisten toimivaltuuksista. Ratkaisut toiminnanharjoittajien velvoitteiden ja viranomaisten uusien valvontatehtävien osalta tulee hakea riskiarviointiin perustuen siten, että ne ovat kohtuullisia, mutta silti tarpeeksi vaikuttavia. Riskiperusteisuuteen vaikuttaa pääasiassa toiminnan laajuus ja käytettävien kemikaalien ominaisuudet.
Ehdotettava sääntely perustuisi kansalliseen tarpeeseen.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM063:00/2018 - Linkki TEM:n hankesivulle
Liitteet:
Aikataulu
Ruotsinkielinen lausuntomateriaali täydennetään Lausuntopalveluun mahdollisimman pian, ja sille varataan vastaava lausuntoaika, kuin suomenkieliselle esitysluonnokselle. / Det svenskspråkiga utlåtandematerialet kompletteras i Utlåtande.fi så snart som möjligt, och för utlåtandematerialet reserveras motsvarande remisstid som för det finskspråkiga utkastet till proposition.
Vastausohjeet vastaanottajille
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Sähköpostiosoite on muotoa [email protected].
Jakelu:
Ahvenanmaan maakuntahallitus / Ålands landskapsregering | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssialan Keskusliitto | ||
Helsingin pelastuslaitos | ||
Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Jokilaaksojen pelastuslaitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun pelastuslaitos | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos | ||
Kaupan Liitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lämmitysenergia Yhdistys ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulu-Koillismaan pelastuslaitos | ||
Palvelualojen Työnantajat PALTA ry | ||
Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon pelastuslaitos | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitos | ||
Päivittäistavarakauppayhdistys | ||
Pääesikunta | ||
Ruokavirasto | ||
SAK ry | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STEK ry | ||
STTK ry | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Palopäällystöliitto ry | ||
Suomen Sairaalatekniikan Yhdistys ry | ||
Suomen Standardisoimisliitto SFS ry | ||
Suomen varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Teknisen Kaupan liitto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tulli | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Turvallisuuskomitea | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen pelastuslaitos | ||
VTT | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
vaaralliset aineet
turvallisuusselvitys