Utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor och 19 § i säkerhetsutredningslagen för att stärka beredskapen mot hot mot säkerheten
Svarstiden gick ut: 24.6.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
I propositionen föreslås det att tillämpningsområdet för lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (nedan kemikalisäkerhetslagen) ändras så att tillämpningsområdet också omfattar skyddet av verksamheter mot hot mot säkerheten. I kemikaliesäkerhetslagen föreskrivs på ett sätt som förpliktar alla verksamhetsutövare om de allmänna grunderna för beredskapen inför hot mot säkerheten samt för säkerhetsarrangemangen. När det gäller bestämmelserna om beredskap inför hot mot säkerheten föreslås det ett riskbaserat förhållningssätt som står i proportion till omfattningen och behovet av beredskapsåtgärder. Till kemikaliesäkerhetslagen fogas en bestämmelse om skyddet av data- och automationssystem som innebär en ny skyldighet för verksamhetsutövarna. Det är ändamålsenligt att bestämmelsen tas in i lagen också med tanke på det nuvarande tillämpningsområdet dvs. beredskapen inför olycksrisker. Dessutom föreslås det ändringar i bestämmelserna om normal säkerhetsutredning i 19 § i säkerhetsutredningslagen.
Lagarna avses träda i kraft den 1 september 2023.
Bakgrund
Utgångspunkten i den gällande lagstiftningen om kemikaliesäkerhet är att kemikaliesäkerheten förbättras genom att oavsiktliga olyckor förebyggs. De åtgärder för att förebygga olyckor som anges i lagstiftningen stöder också beredskapen inför säkerhetshot. Åtgärderna är dock inte tillräckliga som sådana. Följderna av oavsiktliga olyckor och av avsiktliga handlingar, såsom person-, miljö och egendomsskador, kan vara av samma art trots att de nödvändiga beredskapsåtgärderna skiljer sig från varandra. Beredskapen inför olycksrisker räcker av denna anledning inte till för att i tillräcklig grad skydda kemikalieobjekten mot avsiktliga handlingar.
Säkerhets- och verksamhetsmiljön har förändrats under den senaste tiden. Digitaliseringen inom samhället som sådan ändrar redan verksamhetsmiljön och behovet av reglering, eftersom den i viss mån underlättat och försnabbat dataöverföringen och förfaringssätten men har samtidigt gjort att sådan information som är kritisk med tanke på hoten mot säkerhet i större omfattning blivit lättare tillgänglig. De faror som är förenade med brottslig verksamhet och terrorism kräver att det behövs beredskap som delvis skiljer sig från den tidigare. Möjligheten att allvarliga hot mot säkerheten realiseras kan inte uteslutas här i Finland heller.
Målsättningar
Det primära syftet med propositionen är att höja säkerhetsnivån hos sådana objekt som omfattas av kemikaliesäkerhetslagen. Samtidigt främjas den allmänna säkerheten i hela samhället. Propositionens mål är att skydda viktiga rättsliga intressen också mot betydande kränkningar. Målet är att höja säkerhetsnivån hos kemikalie- och sprängämnesobjekt genom att man i skyddsåtgärderna hos dem också inkluderar faktorer som är väsentliga med tanke på beredskapen inför säkerhetshot och utfärdar bestämmelser om teknologineutrala minimikrav med tanke på densamma.
På samma sätt som i fråga om farliga kemikalier och explosiva varor samt säkerhetsarrangemang i övrigt ska de allmänna principerna för beredskapen inför säkerhetshot vara inskrivna i lag, så att de förpliktar alla aktörer. Utgångspunkten för säkerställande av säkerheten inom samtliga delområden är verksamhetsutövarens eget ansvar. Dessutom ska bestämmelser utfärdas om behöriga myndigheter och tillräckliga befogenheter för myndigheterna. De lösningar som berör verksamhetsutövarnas skyldigheter och myndigheternas nya tillsynsuppgifter ska baseras på en riskbedömning så att de är rimliga men dessutom tillräckligt effektiva. Den huvudsakliga orsaken till att lösningarna ska baseras på risker är verksamhetens omfattning och egenskaperna hos de kemikalier som används.
Den föreslagna regleringen baserar sig på nationella behov.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM063:00/2018 - Linkki TEM:n hankesivulle
Bilagor:
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga. De utlåtanden som lämnats in genom tjänsten utlåtande.fi publiceras i den tjänsten.
Beredare
E-postadressen har formen [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus / Ålands landskapsregering | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssialan Keskusliitto | ||
Helsingin pelastuslaitos | ||
Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Jokilaaksojen pelastuslaitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun pelastuslaitos | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos | ||
Kaupan Liitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lämmitysenergia Yhdistys ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulu-Koillismaan pelastuslaitos | ||
Palvelualojen Työnantajat PALTA ry | ||
Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon pelastuslaitos | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitos | ||
Päivittäistavarakauppayhdistys | ||
Pääesikunta | ||
Ruokavirasto | ||
SAK ry | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STEK ry | ||
STTK ry | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Palopäällystöliitto ry | ||
Suomen Sairaalatekniikan Yhdistys ry | ||
Suomen Standardisoimisliitto SFS ry | ||
Suomen varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Teknisen Kaupan liitto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tulli | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Turvallisuuskomitea | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen pelastuslaitos | ||
VTT | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
vaaralliset aineet
turvallisuusselvitys