Työ- ja elinkeinoministeriön lausuntopyyntö hallituksen esityksestä laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12957/2023
Vastausaika on päättynyt: 4.7.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoanne luonnokseksi hallituksen esitykseksi laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki merituulivoimasta talousvyöhykkeellä sekä muutettavaksi Suomen talousvyöhykkeestä annettua lakia ja Energiavirastosta annettua lakia.
Tausta
Esityksen taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma. Sen mukaan merituulivoiman pelisäännöt ovat tällä hetkellä puutteelliset, ja talousvyöhykkeellä lainsäädäntöpohja puuttuu. Merituulivoiman pelisääntöjä selkeytetään toteuttamalla lainsäädäntöhanke, jossa Suomen talousvyöhykkeeseen kuuluvia vesialueita koskeva lainsäädäntö, lupaprosessit sekä korvaus- ja veroasiat määritellään viipymättä sekä yhteensovitetaan aluevesillä ja maa-alueilla toteutettavien hankkeiden pelisääntöjen kanssa.
Suomen talousvyöhyke on kansainvälistä merialuetta, jonka taloudelliseen hyödyntämiseen Suomen valtiolla on oikeus. Uuden lain mukaan valtioneuvosto voisi valita talousvyöhykkeeltä merituulivoimakäyttöön soveltuvia alueita ja tehdä päätöksen niiden kilpailuttamisesta. Alueiden kilpailutukset järjestäisi Energiavirasto. Kilpailutuksen voittaja valittaisiin sekä tarjotun hinnan että laadullisten tekijöiden perusteella. Kilpailutuksen voittaja saisi yksinoikeuden hakea valtioneuvostolta hyödyntämislupaa tietylle alueelle. Hyödyntämislupa antaisi määräajaksi yksinoikeuden tehdä tutkimuksia kyseisellä alueella ja hyödyntää sitä merituulivoimahankkeeseen. Hyödyntämislupa ei vielä tarkoittaisi varmuutta merituulivoimahankkeen toteutumisesta, koska hankkeen toteuttaminen edellyttää myös muita lupia. Esityksellä tarkennettaisiin myös sitä, mitä kansallista lainsäädäntöä Suomen talousvyöhykkeellä sovelletaan. Lakiehdotuksilla ei muuteta merituulivoimaloiden liityntäjohtomenettelyjä aluevesillä ja mantereella.
Suomen talousvyöhyke on kansainvälistä merialuetta, jonka taloudelliseen hyödyntämiseen Suomen valtiolla on oikeus. Uuden lain mukaan valtioneuvosto voisi valita talousvyöhykkeeltä merituulivoimakäyttöön soveltuvia alueita ja tehdä päätöksen niiden kilpailuttamisesta. Alueiden kilpailutukset järjestäisi Energiavirasto. Kilpailutuksen voittaja valittaisiin sekä tarjotun hinnan että laadullisten tekijöiden perusteella. Kilpailutuksen voittaja saisi yksinoikeuden hakea valtioneuvostolta hyödyntämislupaa tietylle alueelle. Hyödyntämislupa antaisi määräajaksi yksinoikeuden tehdä tutkimuksia kyseisellä alueella ja hyödyntää sitä merituulivoimahankkeeseen. Hyödyntämislupa ei vielä tarkoittaisi varmuutta merituulivoimahankkeen toteutumisesta, koska hankkeen toteuttaminen edellyttää myös muita lupia. Esityksellä tarkennettaisiin myös sitä, mitä kansallista lainsäädäntöä Suomen talousvyöhykkeellä sovelletaan. Lakiehdotuksilla ei muuteta merituulivoimaloiden liityntäjohtomenettelyjä aluevesillä ja mantereella.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on edistää merituulivoimaa talousvyöhykkeellä, selkeyttää talousvyöhykkeen merituulivoimahankkeita koskevaa sääntelyä ja varmistaa, että oikeudet merituulivoiman hyödyntämiseen myönnetään tasapuolisella, läpinäkyvällä ja ennakoitavalla tavalla. Tavoitteena on selkeyttää sääntelyä erityisesti siltä osin, miten oikeudet merituulivoiman hyödyntämiseen myönnetään tilanteessa, jossa useampi merituulivoimahankkeiden kehittäjä on kiinnostunut samoista talousvyöhykkeen alueista. Tarkoituksena on selkeyttää talousvyöhykkeen merituulivoimahankkeiden kehityksen puitteita siten, että pelisäännöt hankkeiden luvitukselle ovat nykyistä selkeämmät. Tavoitteena on luoda menettely, joka on valtiontukisääntelyn näkökulmasta pätevä markkinatilanteen muutoksista huolimatta.
Tarkoituksena on edistää merituulivoima-alaa lisäämällä merituulivoimahankkeiden toteutumisvarmuutta. Lisäksi tarkoituksena on varmistaa, että kullekin alueelle valitaan toimija, jolla on edellytykset pitkäkestoisen ja kalliin merituulivoimahankkeen loppuunsaattamiselle. Esityksellä pyritään ohjaamaan merituulivoimahankkeiden sijoittumista alueille, jotka ovat yhteiskunnan kokonaisedun kannalta parhaita mahdollisia.
Tavoitteena on myös, että Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen merituulivoimahankkeiden sääntely ei poikkeaisi toisistaan, ellei poikkeamiselle ole perusteltua syytä.
Tarkoituksena on edistää merituulivoima-alaa lisäämällä merituulivoimahankkeiden toteutumisvarmuutta. Lisäksi tarkoituksena on varmistaa, että kullekin alueelle valitaan toimija, jolla on edellytykset pitkäkestoisen ja kalliin merituulivoimahankkeen loppuunsaattamiselle. Esityksellä pyritään ohjaamaan merituulivoimahankkeiden sijoittumista alueille, jotka ovat yhteiskunnan kokonaisedun kannalta parhaita mahdollisia.
Tavoitteena on myös, että Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen merituulivoimahankkeiden sääntely ei poikkeaisi toisistaan, ellei poikkeamiselle ole perusteltua syytä.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM033:00/2023 - Linkki hankesivulle
Liitteet:
HE talousvyöhykkeen merituulivoima_LUONNOS_23.5.2024.docx.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
HE talousvyöhykkeen merituulivoima_SV_LUONNOS 12.6.2024.pdf - Utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och till vissa lagar som har samband med den
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 4.7.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat
johtava asiantuntija Outi Vilén, puh. +358295047016, [email protected] (tavoitettavissa 23.5.–14.6.)
erityisasiantuntija Tuuli Oikarinen, puh. +358295047292, [email protected] (tavoitettavissa 23.–24.5 sekä 24.6.–3.7.)
erityisasiantuntija Olli Salo, puh. +358295047322, [email protected] (tavoitettavissa 23.5.–28.6.)
johtava asiantuntija Outi Vilén, puh. +358295047016, [email protected] (tavoitettavissa 23.5.–14.6.)
erityisasiantuntija Tuuli Oikarinen, puh. +358295047292, [email protected] (tavoitettavissa 23.–24.5 sekä 24.6.–3.7.)
erityisasiantuntija Olli Salo, puh. +358295047322, [email protected] (tavoitettavissa 23.5.–28.6.)
Jakelu:
Ahvenanmaan käräjäoikeus | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Fingrid Oyj | ||
Gasgrid Finland Oy | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin kaupungin pelastuslaitos | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
John Nurmisen säätiö | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kalatalouden Keskusliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi-Suomen merivartiosto | ||
Länsi-Uusimaan pelastuslaitos | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Markkinaoikeus | ||
Merivoimien esikunta | ||
Metsähallitus | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Pääesikunta | ||
Rajajokikomissio | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan liitto | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Kalankasvattajaliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen tuulivoimayhdistys Ry | ||
Suomen Varustamot Ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomenlahden merivartiosto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen pelastuslaitos | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
Energiavirasto
energia
uusiutuva energia
kilpailutus
Tuulivoima