Arbets- och näringsministeriets begäran om utlåtande om regeringens proposition med förslag till lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och till vissa lagar som har samband med den
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12957/2023
Svarstiden gick ut: 4.7.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och till vissa lagar som har samband med den. I propositionen föreslås det att det stiftas en ny lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen samt att lagen om Finlands ekonomiska zon och lagen om Energimyndigheten ändras.
Bakgrund
Bakgrunden till propositionen är regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. Enligt programmet är spelreglerna för den havsbaserade vindkraften för närvarande oklara och det saknas en lagstiftningsram för detta inom den ekonomiska zonen. Spelreglerna för den havsbaserade vindkraften förtydligas genom ett lagstiftningsprojekt där man omgående fastställer den lagstiftning som ska tillämpas på vattenområdena inom Finlands ekonomiska zon och tillståndsprocesserna samt anger ersättnings- och skatteåtgärderna och samordnar detta med spelreglerna för sådana projekt som genomförs i territorialvatten och på markområden.
Finlands ekonomiska zon är ett internationellt havsområde som finska staten har rätt att utnyttja ekonomiskt. Enligt den nya lag som föreslås ska statsrådet i den ekonomiska zonen få välja ut områden som lämpar sig för havsbaserad vindkraft och fatta beslut om konkurrensutsättning av dem. Det föreslås att Energimyndigheten ska organisera konkurrensutsättningen av områdena. Vinnaren av en konkurrensutsättning väljs enligt förslaget på basis av såväl anbudets pris som kvalitativa faktorer. Vinnaren av konkurrensutsättningen ges ensamrätt att hos statsrådet ansöka om tillstånd att utnyttja ett visst område. Utnyttjandetillståndet ger ensamrätt att under en viss tid utföra undersökningar inom området i fråga och utnyttja området för projekt som gäller havsbaserad vindkraft. Utnyttjandetillstånd innebär ännu inte visshet om att ett havsbaserat vindkraftsprojekt får genomföras, eftersom genomförandet av projektet också förutsätter andra tillstånd. Genom propositionen preciseras också vilken nationell lagstiftning som ska tillämpas på Finlands ekonomiska zon. Syftet med lagförslagen är inte att ändra förfarandena för havsvindkraftverkens anslutningsledningar i territorialvatten eller på fastlandet.
Finlands ekonomiska zon är ett internationellt havsområde som finska staten har rätt att utnyttja ekonomiskt. Enligt den nya lag som föreslås ska statsrådet i den ekonomiska zonen få välja ut områden som lämpar sig för havsbaserad vindkraft och fatta beslut om konkurrensutsättning av dem. Det föreslås att Energimyndigheten ska organisera konkurrensutsättningen av områdena. Vinnaren av en konkurrensutsättning väljs enligt förslaget på basis av såväl anbudets pris som kvalitativa faktorer. Vinnaren av konkurrensutsättningen ges ensamrätt att hos statsrådet ansöka om tillstånd att utnyttja ett visst område. Utnyttjandetillståndet ger ensamrätt att under en viss tid utföra undersökningar inom området i fråga och utnyttja området för projekt som gäller havsbaserad vindkraft. Utnyttjandetillstånd innebär ännu inte visshet om att ett havsbaserat vindkraftsprojekt får genomföras, eftersom genomförandet av projektet också förutsätter andra tillstånd. Genom propositionen preciseras också vilken nationell lagstiftning som ska tillämpas på Finlands ekonomiska zon. Syftet med lagförslagen är inte att ändra förfarandena för havsvindkraftverkens anslutningsledningar i territorialvatten eller på fastlandet.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att främja havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen, förtydliga bestämmelserna om projekt för havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och säkerställa att rättigheter att utnyttja havsbaserad vindkraft beviljas på ett jämlikt, transparent och förutsägbart sätt. Syftet är att förtydliga bestämmelserna särskilt i fråga om hur rättigheterna att utnyttja havsbaserad vindkraft beviljas i en situation där flera utvecklare av havsbaserade vindkraftsprojekt är intresserade av samma områden inom den ekonomiska zonen. Avsikten är att förtydliga ramarna för utvecklingen av havsbaserade vindkraftsprojekt i den ekonomiska zonen så att spelreglerna för beviljande av tillstånd för projekt är tydligare än för närvarande. Målet är att skapa ett förfarande som är fungerande med tanke på reglerna om statligt stöd även om marknadsläget förändras.
Avsikten är att främja havsbaserad vindkraft genom att öka säkerheten att projekt inom branschen genomförs. Avsikten är dessutom att säkerställa att det för de olika områdena utses aktörer som har förutsättningar att slutföra ett långvarigt och dyrt havsbaserat vindkraftsprojekt. Genom propositionen eftersträvar man att styra placeringen av havsbaserade vindkraftsprojekt till områden som är optimala med tanke på samhällets helhetsintresse.
Ett syfte är också att bestämmelserna om projekt för havsbaserad vindkraft inom Finlands territorialvatten respektive den ekonomiska zonen inte ska avvika från varandra, om det inte finns något motiverat skäl till detta.
Avsikten är att främja havsbaserad vindkraft genom att öka säkerheten att projekt inom branschen genomförs. Avsikten är dessutom att säkerställa att det för de olika områdena utses aktörer som har förutsättningar att slutföra ett långvarigt och dyrt havsbaserat vindkraftsprojekt. Genom propositionen eftersträvar man att styra placeringen av havsbaserade vindkraftsprojekt till områden som är optimala med tanke på samhällets helhetsintresse.
Ett syfte är också att bestämmelserna om projekt för havsbaserad vindkraft inom Finlands territorialvatten respektive den ekonomiska zonen inte ska avvika från varandra, om det inte finns något motiverat skäl till detta.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM033:00/2023 - Linkki hankesivulle
Bilagor:
HE talousvyöhykkeen merituulivoima_LUONNOS_23.5.2024.docx.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
HE talousvyöhykkeen merituulivoima_SV_LUONNOS 12.6.2024.pdf - Utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och till vissa lagar som har samband med den
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 4 juli 2024. Tills vidare saknas en del av den svenskspråkiga versionen av regeringspropositionen. Slutdelen av den svenskspråkiga versionen läggs till utlåtande.fi-tjänsten uppskattningsvis senast den 7 juni.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i första hand i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar >Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, ber vi er sända utlåtandet per e-post till arbets- och näringsministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN/8915/2024 som referens för utlåtandet.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Alla utlåtanden som lämnas är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar >Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, ber vi er sända utlåtandet per e-post till arbets- och näringsministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN/8915/2024 som referens för utlåtandet.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Alla utlåtanden som lämnas är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information:
Outi Vilén, ledande sakkunnig, tfn +358 295 047 016, [email protected] (anträffbar 23.5.–14.6.)
Tuuli Oikarinen, specialsakkunnig, tfn +358 295 047 292, [email protected] (anträffbar 23.–24.5 och 24.6.–3.7.)
Olli Salo, specialsakkunnig, tfn +358 295 047 322, [email protected] (anträffbar 23.5.–28.6.)
Outi Vilén, ledande sakkunnig, tfn +358 295 047 016, [email protected] (anträffbar 23.5.–14.6.)
Tuuli Oikarinen, specialsakkunnig, tfn +358 295 047 292, [email protected] (anträffbar 23.–24.5 och 24.6.–3.7.)
Olli Salo, specialsakkunnig, tfn +358 295 047 322, [email protected] (anträffbar 23.5.–28.6.)
Sändlista:
Ahvenanmaan käräjäoikeus | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Fingrid Oyj | ||
Gasgrid Finland Oy | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin kaupungin pelastuslaitos | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
John Nurmisen säätiö | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kalatalouden Keskusliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi-Suomen merivartiosto | ||
Länsi-Uusimaan pelastuslaitos | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Markkinaoikeus | ||
Merivoimien esikunta | ||
Metsähallitus | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Pääesikunta | ||
Rajajokikomissio | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan liitto | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Kalankasvattajaliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen tuulivoimayhdistys Ry | ||
Suomen Varustamot Ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomenlahden merivartiosto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen pelastuslaitos | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
Energiavirasto
energia
uusiutuva energia
kilpailutus
Tuulivoima