Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/20721/2023
Vastausaika on päättynyt: 15.9.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia, työttömyyskassalakia ja lakia työttömyysetuuksien rahoituksesta. Muutokset koskisivat palkansaajan työssäoloehtoa, työttömyysetuuden sovittelua ja työttömyysetuusoikeuden alkamisen ajankohtaa sekä työttömyysetuuksiin maksettavia lapsikorotuksia.
Tausta
Hallitusohjelman osiossa 4.3, Työhön kannustava sosiaaliturva, linjataan sosiaaliturvan uudistamisesta siten, että järjestelmä on yksinkertaisempi ja työhön kannustavampi. Hallitusohjelman mukaan osana tätä kokonaisuutta niin kutsuttu lomakorvausten jaksotus palautetaan ja että työttömyysturvan omavastuupäivät palautetaan viidestä seitsemään. Työttömiä kannustetaan kokopäivätyöhön poistamalla työttömyysturvan suojaosat. Lisäksi työttömyysetuuksiin maksettavat lapsikorotukset poistetaan.
Palkansaajan työssäoloehtoa ehdotetaan muutettavaksi siten, että palkansaajan työssäoloehdon ja siten työttömyyspäivärahaoikeuden kertymisen perusteeksi tulisi nykyisen kalenteriviikkokohtaisen työtuntimäärän ja palkkaedellytyksen sijasta palkansaajalle palkkatyöstä maksettu vakuutuksenalainen vakiintunut tulo. Ansiopäivärahan määräytymistä koskeviin säännöksiin tehtäisiin palkansaajan työssäoloehdon muuttamisesta seuraavat muutokset. Lisäksi palkansaajan työssäoloehto pidennettäisiin nykyisestä 26 kalenteriviikosta 12 työssäoloehtokuukauteen.
Lausunnonantajia pyydetään huomioimaan, että työssäoloehdon tuloperusteisuutta koskevat ehdotukset ovat olleet pääpiirteittäin saman sisältöisenä lausuntokierroksella 21.6. – 12.8.2022. Tämän lausuntokierroksen materiaalit löytyvät osoitteesta https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=996105bb-cca4-4248-a287-b159d4c8154f.
Edellä mainittuun lausuntokierrokseen verrattuna esitykseen on päivitetty työssäoloehtoa kerryttävät tulorajat (TTL 5 luku 4 § 1 mom.) ja muutettu pykälää, joka koskee poikkeuksia työssäoloehdon maksuperusteiseen kertymiseen (TTL 5 luku 4 b §).
Palkansaajan työssäoloehtoa ehdotetaan muutettavaksi siten, että palkansaajan työssäoloehdon ja siten työttömyyspäivärahaoikeuden kertymisen perusteeksi tulisi nykyisen kalenteriviikkokohtaisen työtuntimäärän ja palkkaedellytyksen sijasta palkansaajalle palkkatyöstä maksettu vakuutuksenalainen vakiintunut tulo. Ansiopäivärahan määräytymistä koskeviin säännöksiin tehtäisiin palkansaajan työssäoloehdon muuttamisesta seuraavat muutokset. Lisäksi palkansaajan työssäoloehto pidennettäisiin nykyisestä 26 kalenteriviikosta 12 työssäoloehtokuukauteen.
Lausunnonantajia pyydetään huomioimaan, että työssäoloehdon tuloperusteisuutta koskevat ehdotukset ovat olleet pääpiirteittäin saman sisältöisenä lausuntokierroksella 21.6. – 12.8.2022. Tämän lausuntokierroksen materiaalit löytyvät osoitteesta https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=996105bb-cca4-4248-a287-b159d4c8154f.
Edellä mainittuun lausuntokierrokseen verrattuna esitykseen on päivitetty työssäoloehtoa kerryttävät tulorajat (TTL 5 luku 4 § 1 mom.) ja muutettu pykälää, joka koskee poikkeuksia työssäoloehdon maksuperusteiseen kertymiseen (TTL 5 luku 4 b §).
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman osion 4.3, Työhön kannustava sosiaaliturva, linjausten mukaisesti yksinkertaistaa työttömyysturvajärjestelmää ja lisätä työllisyyttä parantamalla työllistymiseen liittyviä kannustimia. Tässä esityksessä ehdotetuilla muutoksilla työttömyysetuusmenon tavoitellaan vähentyvän noin 500 miljoonalla eurolla, mikä vahvistaisi julkista taloutta nettomääräisesti noin 250 miljoonalla eurolla. Julkisen talouden tavoitellaan vahvistuvan myös työllisyysvaikutuksen kautta. Tässä esityksessä ehdotettujen muutosten tavoiteltu työllisyysvaikutus on noin 20 000 henkilöä, minkä arvioidaan vahvistavan julkista taloutta noin 550 miljoonalla eurolla.
Julkisen talouden ja työllisyyden vahvistumisen lisäksi palkansaajan työssäoloehdon kehittämisen tavoitteena on, että työssäoloehdossa otettaisiin nykyistä paremmin huomioon työmarkkinoiden muutos ja digitalisaation mahdollisuudet. Tavoitteena on huomioida kansallisen tulotietorekisterin tarjoamat mahdollisuudet siten, että päivärahaoikeutta tutkittaessa ja päivärahaetuuksia myönnettäessä tarvittavat tulotiedot saataisiin ensisijaisesti tulorekisteristä, ja että esitetyt muutokset parantaisivat tulotietorekisterin hyödynnettävyyttä työttömyysturvan toimeenpanossa.
Esityksen tavoitteena on myös selkeyttää ja yksinkertaistaa työttömyyspäivärahan määräytymisperusteita. Tarkoituksena on, että määräytymisperusteet ovat etuuden hakijalle ymmärrettävät ja että ansiopäiväraha vastaisi nykyistä paremmin hakijan vakiintunutta tulotasoa.
Työttömyysetuuden sovittelun suojaosan poistamista ja etuuden lapsikorotusten poistamista koskevat etuudet lisäisivät työttömyysturvan lineaarisuutta ja etuuden samankaltaisuutta työttömyysetuuden ja muiden toimeentuloa turvaavien etuuksien välillä. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi sairaus-vakuutuslain perusteella maksettaviin etuuksiin ei sisälly lapsikorotuksia tai mainittuja suojaosia. Tältä osin esitystä voidaan pitää yhdensuuntaisena hallitusohjelmaan sisältyvien sosiaaliturvan uudistamista ja niin kutsuttua yleistukea koskevien tavoitteiden kanssa.
Julkisen talouden ja työllisyyden vahvistumisen lisäksi palkansaajan työssäoloehdon kehittämisen tavoitteena on, että työssäoloehdossa otettaisiin nykyistä paremmin huomioon työmarkkinoiden muutos ja digitalisaation mahdollisuudet. Tavoitteena on huomioida kansallisen tulotietorekisterin tarjoamat mahdollisuudet siten, että päivärahaoikeutta tutkittaessa ja päivärahaetuuksia myönnettäessä tarvittavat tulotiedot saataisiin ensisijaisesti tulorekisteristä, ja että esitetyt muutokset parantaisivat tulotietorekisterin hyödynnettävyyttä työttömyysturvan toimeenpanossa.
Esityksen tavoitteena on myös selkeyttää ja yksinkertaistaa työttömyyspäivärahan määräytymisperusteita. Tarkoituksena on, että määräytymisperusteet ovat etuuden hakijalle ymmärrettävät ja että ansiopäiväraha vastaisi nykyistä paremmin hakijan vakiintunutta tulotasoa.
Työttömyysetuuden sovittelun suojaosan poistamista ja etuuden lapsikorotusten poistamista koskevat etuudet lisäisivät työttömyysturvan lineaarisuutta ja etuuden samankaltaisuutta työttömyysetuuden ja muiden toimeentuloa turvaavien etuuksien välillä. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi sairaus-vakuutuslain perusteella maksettaviin etuuksiin ei sisälly lapsikorotuksia tai mainittuja suojaosia. Tältä osin esitystä voidaan pitää yhdensuuntaisena hallitusohjelmaan sisältyvien sosiaaliturvan uudistamista ja niin kutsuttua yleistukea koskevien tavoitteiden kanssa.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 15.9.2023 klo 16 mennessä. Lausuntoaika on tavanomaista lyhyempi johtuen budjettilakien valmisteluaikataulusta.
Vastausohjeet vastaanottajille
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan tässä palvelussa (lausuntopalvelu.fi) sekä hankkeen internet-sivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Annetut lausunnot otetaan huomioon hallituksen esityksen jatkovalmistelussa.
Lausunnot pyydetään jättämään mieluiten lausuntopalvelu.fi-palvelun kautta.
Lausunnon voi myös jättää sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon ([email protected]). Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/20721/2023 ja hanketunniste STM048:00/2023.
Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen: Sosiaali- ja terveysministeriö, PL 33, 00023 VALTIONEUVOSTO
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa.
HUOM! Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse, jos vastaaja vastaa lausuntopalvelun kautta.
Annetut lausunnot otetaan huomioon hallituksen esityksen jatkovalmistelussa.
Lausunnot pyydetään jättämään mieluiten lausuntopalvelu.fi-palvelun kautta.
Lausunnon voi myös jättää sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon ([email protected]). Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/20721/2023 ja hanketunniste STM048:00/2023.
Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen: Sosiaali- ja terveysministeriö, PL 33, 00023 VALTIONEUVOSTO
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa.
HUOM! Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse, jos vastaaja vastaa lausuntopalvelun kautta.
Valmistelijat
Lisätietoa lausuntopyynnöstä antavat:
hallitusneuvos Marjaana Maisonlahti, puh. 0295 163 288, [email protected]
erityisasiantuntija Joni Rehunen, puh. 0295 163 435, [email protected]
hallitusneuvos Timo Meling, puh. 0295 049084, [email protected] (TTL 2 ja 2 a lukuja koskevat muutokset)
hallitusneuvos Marjaana Maisonlahti, puh. 0295 163 288, [email protected]
erityisasiantuntija Joni Rehunen, puh. 0295 163 435, [email protected]
hallitusneuvos Timo Meling, puh. 0295 049084, [email protected] (TTL 2 ja 2 a lukuja koskevat muutokset)
Jakelu:
Akava | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Espoon kuntakokeilu | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Alavus | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Isojoki | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Karijoki | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Kauhajoki | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Kurikka | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Soini | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Teuva | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin kuntakokeilu | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu Hattula | ||
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu Hämeenlinna | ||
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu Janakkala | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Joensuu | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Kontiolahti | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Liperi | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Outokumpu | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Polvijärvi | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Jyväskylä | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Laukaa | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Muurame | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Äänekoski | ||
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu Jämsä | ||
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu Keuruu | ||
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu Saarijärvi | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Hyrynsalmi | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Kajaani | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Kuhmo | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Paltamo | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Ristijärvi | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Sotkamo | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Suomusalmi | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Halsua | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Kannus | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Kaustinen | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Kokkola | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Lestijärvi | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Perho | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Toholampi | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Veteli | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Iisalmi | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Kuopio | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Lapinlahti | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Siilinjärvi | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Sonkajärvi | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Vieremä | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Asikkala | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Hollola | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Kärkölä | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Lahti | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Orimattila | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Hirvensalmi | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Juva | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Kangasniemi | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Mikkeli | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Mäntyharju | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Pertunmaa | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Puumala | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Hailuoto | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Ii | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Kempele | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Liminka | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Lumijoki | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Muhos | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Oulu | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Tyrnävä | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Akaa | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Hämeenkyrö | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Ikaalinen | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Juupajoki | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Kangasala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Kihniö | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Lempäälä | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Mänttä-Vilppula | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Nokia | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Orivesi | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Parkano | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Pirkkala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Punkalaidun | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Pälkäne | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Ruovesi | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Sastamala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Tampere | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Urjala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Valkeakoski | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Vesilahti | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Virrat | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Ylöjärvi | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Porin seudun kuntakokeilu Kokemäki | ||
Porin seudun kuntakokeilu Pori | ||
Porin seudun kuntakokeilu Ulvila | ||
Porvoon kuntakokeilu | ||
Raahen seudun kuntakokeilu Pyhäjoki | ||
Raahen seudun kuntakokeilu Raahe | ||
Raahen seudun kuntakokeilu Siikajoki | ||
Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu Hanko | ||
Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu Raasepori | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Kemijärvi | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Rovaniemi | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Sodankylä | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Tornio | ||
Salon seudun kuntakokeilu Koski Tl | ||
Salon seudun kuntakokeilu Marttila | ||
Salon seudun kuntakokeilu Salo | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Savonlinnan kuntakokeilu | ||
Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu Ilmajoki | ||
Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu Seinäjoki | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen yrittäjät | ||
Turun seudun kuntakokeilu Laitila | ||
Turun seudun kuntakokeilu Paimio | ||
Turun seudun kuntakokeilu Sauvo | ||
Turun seudun kuntakokeilu Turku | ||
Turun seudun kuntakokeilu Uusikaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työttömien Keskusjärjestö ry | ||
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan kuntakokeilu Kerava | ||
Vantaan ja Keravan kuntakokeilu Vantaa | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Alavieska | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Kalajoki | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Merijärvi | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Oulainen | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Ylivieska | ||
Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet |