Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och av vissa andra lagar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/20721/2023
Svarstiden gick ut: 15.9.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I denna proposition föreslås det att lagen om utkomstskydd för arbetslösa, lagen om arbetslöshetskassor och lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner ändras. De föreslagna ändringarna avses gälla arbetsvillkoret för löntagare, jämkningen av arbetslöshetsförmåner och begynnelsetidpunkten för rätten till arbetslöshetsförmåner samt barnförhöjningarna som betalas i samband med arbetslöshetsförmåner.
Bakgrund
I avsnitt 4.3, Social trygghet som uppmuntrar till arbete, i regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering fastställs att den sociala tryggheten ska reformeras så att systemet blir enklare och i högre grad uppmuntrar till arbete. Som en del av denna helhet ska enligt regeringsprogrammet den så kallade periodiseringen av semesterersättning återinföras och antalet självriskdagar när det gäller utkomstskydd för arbetslösa ska återgå till att vara sju i stället för fem. Arbetslösa ska uppmuntras till heltidsarbete genom att det skyddade beloppet som hänför sig till utkomstskyddet för arbetslösa slopas. Dessutom ska barnförhöjningarna som betalas i samband med arbetslöshetsförmåner avskaffas.
Arbetsvillkoret för löntagare föreslås bli ändrat så, att arbetsvillkoret och därigenom rätten till arbetslöshetsdagpenningen bestäms utifrån den försäkringspliktiga stabila inkomst som en löntagare har intjänat av lönearbete i stället för det antal arbetstimmar per kalendervecka och det lönevillkor som används nu. Ändringen av arbetsvillkoret för löntagare förutsätter ändringar i bestämmelserna om hur den inkomstrelaterade dagpenningen bestäms. Dessutom förlängs tiden som hänför sig till arbetsvillkoret för löntagare från nuvarande 26 kalenderveckor till 12 arbetsvillkorsmånader.
Remissinstanserna ombeds beakta att de förslag som gäller arbetsvillkorets inkomstbaserade karaktär har varit på remiss med samma innehåll den 21 juni till 12 augusti 2022. Material från denna remissbehandling finns härhttps://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=996105bb-cca4-4248-a287-b159d4c8154f.
Jämfört med den ovannämnda remissbehandlingen har inkomstgränserna i fråga om arbetsvillkoret (5 kap. 4 § 1 mom. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa) uppdaterats i propositionen, och paragrafen om undantag från arbetsvillkorets inkomstbaserade karaktär (5 kap. 4 b § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa) ändrats.
Arbetsvillkoret för löntagare föreslås bli ändrat så, att arbetsvillkoret och därigenom rätten till arbetslöshetsdagpenningen bestäms utifrån den försäkringspliktiga stabila inkomst som en löntagare har intjänat av lönearbete i stället för det antal arbetstimmar per kalendervecka och det lönevillkor som används nu. Ändringen av arbetsvillkoret för löntagare förutsätter ändringar i bestämmelserna om hur den inkomstrelaterade dagpenningen bestäms. Dessutom förlängs tiden som hänför sig till arbetsvillkoret för löntagare från nuvarande 26 kalenderveckor till 12 arbetsvillkorsmånader.
Remissinstanserna ombeds beakta att de förslag som gäller arbetsvillkorets inkomstbaserade karaktär har varit på remiss med samma innehåll den 21 juni till 12 augusti 2022. Material från denna remissbehandling finns härhttps://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=996105bb-cca4-4248-a287-b159d4c8154f.
Jämfört med den ovannämnda remissbehandlingen har inkomstgränserna i fråga om arbetsvillkoret (5 kap. 4 § 1 mom. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa) uppdaterats i propositionen, och paragrafen om undantag från arbetsvillkorets inkomstbaserade karaktär (5 kap. 4 b § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa) ändrats.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att i enlighet med riktlinjerna i avsnitt 4.3, Social trygghet som uppmuntrar till arbete, i regeringsprogrammet för statsminister Orpo förenkla systemet med utkomstskydd för arbetslösa och öka sysselsättningen genom att förbättra incitamenten för sysselsättning. Genom de ändringar som föreslås i denna proposition är målet att utgifterna för arbetslöshetsförmåner ska minska med cirka 500 miljoner euro, vilket kommer att stärka de offentliga finanserna med cirka 250 miljoner euro netto. Målet är också att stärka de offentliga finanserna genom sysselsättningseffekten. Den eftersträvade sysselsättningseffekten av de ändringar som föreslås i denna proposition är cirka 20 000 personer, vilket bedöms stärka de offentliga finanserna med cirka 550 miljoner euro.
Förutom att stärka den offentliga ekonomin och sysselsättningen är målet med utvecklingen av arbetsvillkoret för löntagare att arbetsvillkoret bättre än i nuläget ska beakta förändringarna på arbetsmarknaden och digitaliseringens möjligheter. Målet är att bättre beakta de möjligheter som det nationella inkomstregistret erbjuder så att man i utredningar av rätt till dagpenning och i beviljandet av dagpenningsförmåner får de nödvändiga inkomstuppgifterna i första hand från inkomstregistret, samt att de föreslagna förändringarna ska förbättra inkomstregistrets användbarhet i verkställandet av arbetslöshetsskyddet.
Ett mål med förslaget är också att förtydliga och förenkla grunderna för fastställandet av arbetslöshetsdagpenningen. Avsikten är att bestämningsgrunderna ska vara förståeliga för den som ansöker om förmånen och att den inkomstrelaterade dagpenningen bättre ska motsvara sökandens stabila inkomstnivå.
De förmåner som gäller slopande av det skyddade beloppet vid jämkning av arbetslöshetsförmåner och slopande av barnförhöjningarna ökar utkomstskyddets linjäritet och likheten mellan förmånen och arbetslöshetsförmånen och andra förmåner som tryggar utkomsten. Detta beror på att det till exempel i de förmåner som betalas med stöd av sjukförsäkringslagen inte ingår barnförhöjningar eller nämnda skyddade belopp. Till denna del kan propositionen anses ligga i linje med regeringsprogrammets mål för reformen av den sociala tryggheten och det så kallade allmänna stödet.
Förutom att stärka den offentliga ekonomin och sysselsättningen är målet med utvecklingen av arbetsvillkoret för löntagare att arbetsvillkoret bättre än i nuläget ska beakta förändringarna på arbetsmarknaden och digitaliseringens möjligheter. Målet är att bättre beakta de möjligheter som det nationella inkomstregistret erbjuder så att man i utredningar av rätt till dagpenning och i beviljandet av dagpenningsförmåner får de nödvändiga inkomstuppgifterna i första hand från inkomstregistret, samt att de föreslagna förändringarna ska förbättra inkomstregistrets användbarhet i verkställandet av arbetslöshetsskyddet.
Ett mål med förslaget är också att förtydliga och förenkla grunderna för fastställandet av arbetslöshetsdagpenningen. Avsikten är att bestämningsgrunderna ska vara förståeliga för den som ansöker om förmånen och att den inkomstrelaterade dagpenningen bättre ska motsvara sökandens stabila inkomstnivå.
De förmåner som gäller slopande av det skyddade beloppet vid jämkning av arbetslöshetsförmåner och slopande av barnförhöjningarna ökar utkomstskyddets linjäritet och likheten mellan förmånen och arbetslöshetsförmånen och andra förmåner som tryggar utkomsten. Detta beror på att det till exempel i de förmåner som betalas med stöd av sjukförsäkringslagen inte ingår barnförhöjningar eller nämnda skyddade belopp. Till denna del kan propositionen anses ligga i linje med regeringsprogrammets mål för reformen av den sociala tryggheten och det så kallade allmänna stödet.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtanden kan lämnas in till den 15 september 2023 kl. 16.00. Remisstiden är kortare än normalt beroende på beredningstidsplanen för budgetlagarna.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena som lämnas in är offentliga och publiceras i denna tjänst (utlåtande.fi.fi) samt på projektets webbplats i statsrådets projektportal.
De utlåtanden som lämnas kommer att beaktas vid finslipningen av regeringspropositionen.
Utlåtandena ska i första hand lämnas in via tjänsten utlåtande.fi.
Utlåtandet kan också sändas per e-post till social- och hälsovårdsministeriets registratorskontor på [email protected]. Ange ärendenummer VN/20721/2023 och projektkod STM048:00/2023 i följebrevet.
Utlåtandet kan också skickas per post till adressen: Social- och hälsovårdsministeriet, PB 33, 00023 STATSRÅDET
De ministerier som använder ärendehanteringssystemet VAHVA ombeds dock lämna sitt utlåtande i ärendet direkt i VAHVA.
OBS! Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post om mottagaren svarar via tjänsten utlåtande.fi.
De utlåtanden som lämnas kommer att beaktas vid finslipningen av regeringspropositionen.
Utlåtandena ska i första hand lämnas in via tjänsten utlåtande.fi.
Utlåtandet kan också sändas per e-post till social- och hälsovårdsministeriets registratorskontor på [email protected]. Ange ärendenummer VN/20721/2023 och projektkod STM048:00/2023 i följebrevet.
Utlåtandet kan också skickas per post till adressen: Social- och hälsovårdsministeriet, PB 33, 00023 STATSRÅDET
De ministerier som använder ärendehanteringssystemet VAHVA ombeds dock lämna sitt utlåtande i ärendet direkt i VAHVA.
OBS! Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post om mottagaren svarar via tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information om begäran om utlåtande ges av:
Marjaana Maisonlahti, regeringsråd, tfn 0295 163 288, [email protected]
Joni Rehunen, specialsakkunnig, tfn 0295 163 435, [email protected]
Timo Meling, regeringsråd, tfn 0295 049 084, [email protected] (ändringar i 2 och 2 a kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa)
Marjaana Maisonlahti, regeringsråd, tfn 0295 163 288, [email protected]
Joni Rehunen, specialsakkunnig, tfn 0295 163 435, [email protected]
Timo Meling, regeringsråd, tfn 0295 049 084, [email protected] (ändringar i 2 och 2 a kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa)
Sändlista:
Akava | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Espoon kuntakokeilu | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Alavus | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Isojoki | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Karijoki | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Kauhajoki | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Kurikka | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Soini | ||
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu Teuva | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin kuntakokeilu | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu Hattula | ||
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu Hämeenlinna | ||
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu Janakkala | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Joensuu | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Kontiolahti | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Liperi | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Outokumpu | ||
Joensuun seudun kuntakokeilu Polvijärvi | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Jyväskylä | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Laukaa | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Muurame | ||
Jyväskylän seudun kuntakokeilu Äänekoski | ||
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu Jämsä | ||
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu Keuruu | ||
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu Saarijärvi | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Hyrynsalmi | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Kajaani | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Kuhmo | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Paltamo | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Ristijärvi | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Sotkamo | ||
Kainuun seudun kuntakokeilu Suomusalmi | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Halsua | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Kannus | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Kaustinen | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Kokkola | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Lestijärvi | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Perho | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Toholampi | ||
Kokkolan seudun kuntakokeilu Veteli | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Iisalmi | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Kuopio | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Lapinlahti | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Siilinjärvi | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Sonkajärvi | ||
Kuopion seudun kuntakokeilu Vieremä | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Asikkala | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Hollola | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Kärkölä | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Lahti | ||
Lahden seudun kuntakokeilu Orimattila | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Hirvensalmi | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Juva | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Kangasniemi | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Mikkeli | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Mäntyharju | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Pertunmaa | ||
Mikkelin seudun kuntakokeilu Puumala | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Hailuoto | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Ii | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Kempele | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Liminka | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Lumijoki | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Muhos | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Oulu | ||
Oulun seudun kuntakokeilu Tyrnävä | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Akaa | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Hämeenkyrö | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Ikaalinen | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Juupajoki | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Kangasala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Kihniö | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Lempäälä | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Mänttä-Vilppula | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Nokia | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Orivesi | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Parkano | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Pirkkala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Punkalaidun | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Pälkäne | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Ruovesi | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Sastamala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Tampere | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Urjala | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Valkeakoski | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Vesilahti | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Virrat | ||
Pirkanmaan kuntakokeilu Ylöjärvi | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Porin seudun kuntakokeilu Kokemäki | ||
Porin seudun kuntakokeilu Pori | ||
Porin seudun kuntakokeilu Ulvila | ||
Porvoon kuntakokeilu | ||
Raahen seudun kuntakokeilu Pyhäjoki | ||
Raahen seudun kuntakokeilu Raahe | ||
Raahen seudun kuntakokeilu Siikajoki | ||
Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu Hanko | ||
Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu Raasepori | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Kemijärvi | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Rovaniemi | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Sodankylä | ||
Rovaniemen seudun kuntakokeilu Tornio | ||
Salon seudun kuntakokeilu Koski Tl | ||
Salon seudun kuntakokeilu Marttila | ||
Salon seudun kuntakokeilu Salo | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Savonlinnan kuntakokeilu | ||
Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu Ilmajoki | ||
Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu Seinäjoki | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen yrittäjät | ||
Turun seudun kuntakokeilu Laitila | ||
Turun seudun kuntakokeilu Paimio | ||
Turun seudun kuntakokeilu Sauvo | ||
Turun seudun kuntakokeilu Turku | ||
Turun seudun kuntakokeilu Uusikaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työttömien Keskusjärjestö ry | ||
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan kuntakokeilu Kerava | ||
Vantaan ja Keravan kuntakokeilu Vantaa | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Alavieska | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Kalajoki | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Merijärvi | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Oulainen | ||
Ylivieskan seudun kuntakokeilu Ylivieska | ||
Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet |