Lainsäädännön jälkiarvioinnin kehittäminen valtioneuvostossa
Vastausaika on päättynyt: 30.9.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Lainvalmistelun kehittämisen yhteistyöryhmä on oikeusministeriön asettama poikkihallinnollinen työryhmä, jonka tehtävänä on koordinoida säädösvalmistelun kehittämistyötä valtioneuvostossa.
Tausta
Jälkiarviointeja tehdään Suomessa, mutta niiden toteutusta ei koordinoida eikä seurata valtioneuvostossa. Lainsäädännön jälkiarviointia on Suomessa monen tyyppistä. Tehdyt jälkiarvioinnit perustuvat usein ministeriöiden tekemiin selvityksiin tai hallinnonalakohtaisten tilastojen seurantaan. Ministeriöt myös tilaavat jälkiarviointiselvityksiä muun muassa yliopistoilta ja tutkimuslaitoksilta. Lisäksi eräänlaisena lainsäädännön jälkiarvioinnin järjestelmänä toimii eduskunnan esittämät jälkiseurantalausumat, joissa eduskunta edellyttää hallituksen arvioivan lainsäädäntöuudistuksen vaikutuksia ja raportoivan niistä eduskunnalle. Samoin EU-säädöksissä saatetaan käyttää uudelleentarkastelulausekkeita, joissa asetetaan vaatimuksia lainsäädännön kansalliselle jälkiarvioinnille.
Jälkiarvioinnin kehittämisestä on viime vuosina laadittu aloite ja selvityksiä, joissa on pohdittu lainsäädännön jälkiarvioinnin kehittämistä Suomessa ja annettu sitä koskevia suosituksia.
- Lainsäädännön arviointineuvosto on tehnyt 19.3.2019 aloitteen valtioneuvostotasoinen lainsäädännön jälkiarviointijärjestelmän laatimisesta Suomeen. Aloitteessa esitetään, että järjestelmä määrittäisi, minkälaisista laeista laaditaan jälkiarviointi sekä yleiset periaatteet sille, miten ne laaditaan, mitkä tahot niitä tuottaisivat, miten jälkiarvioinnit rahoitetaan ja kuinka arvioiden laatua valvotaan.
Linkki lainsäädännön arviointineuvoston aloitteeseen: https://valtioneuvosto.fi/-/10616/arviointineuvoston-aloite-lainsaadannon-jalkiarviointijarjestelman-toteuttaminen-ensi-hallituskauden-ohjelmaan
- Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmä – Oskari Nokso-Koivisto, Matti Sarvimäki ja Otto Toivanen – ovat vuonna 2019 julkaistussa raportissa esittäneet, että politiikkatoimien laadukas ja luotettava jälkiarviointi otettaisiin kiinteäksi osaksi suomalaista päätöksentekojärjestelmää. Raportissa on kuvattu, miten jälkiarviointi tulisi suunnitella, jotta saatu tutkimustieto olisi luotettavaa ja laadukasta.
- Huhtikuussa 2021 julkaistiin osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimintaa toteutettu selvitys ”Lakien toimivuuden ja vaikutusten jälkiarviointi – Nykytilan kuvauksesta kehittämisehdotuksiin”. Hankkeessa selvitettiin, miten lainsäädännön toimeenpanoa, lakien vaikutuksia ja vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan. Kotimaisia käytäntöjä tarkasteltiin jälkiarviointien organisoinnin, käytettyjen arviointimetodien, arviointien laadun varmistamisen sekä arviointi- ja seurantatiedon hyödyntämisen näkökulmista. Lisäksi selvitettiin lainsäädännön jälkiarvioinnin kansainvälisiä organisoinnin ja toteuttamisen muotoja. Selvityksen laativat Frisky & Anjoy, Helsingin yliopisto ja Suomen ympäristökeskus.
Tavoitteet
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/arviointineuvoston-aloite-lainsaadannon-jalkiarviointijarjestelman-toteuttaminen-ensi-hallituskauden-ohjelmaan - Lainsäädännön arviointineuvoston aloite
https://www.aaltoei.fi/wp-content/uploads/2019/09/tpry_edistysraportti2_vaikutusarvionnit_web.pdf - Vaikutusarvioinnit osaksi päätöksentekoa – Miten varmistamme politiikassa, että teemme oikeita asioita
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163043 - Lakien toimivuuden seuranta ja jälkiarviointi: Nykytilan kuvauksesta kehittämisehdotuksiin
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/arviointineuvoston-aloite-lainsaadannon-jalkiarviointijarjestelman-toteuttaminen-ensi-hallituskauden-ohjelmaan?languageId=sv_SE - Initiativ av rådet för bedömning av lagstiftningen
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM041:00/2021 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM041:00/2021 - Statsrådets projektportal
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankeikkunassa (valtioneuvoston julkinen verkkopalvelu valtioneuvoston ja sen ministeriöiden hanketietojen julkaisuun).
Valmistelijat
puh. 0295 150 083.
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
AKAVA | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA − Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI) | ||
Finanssivalvonta | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Lainsäädännön arviointineuvosto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenteen tutkimuskeskus Verne | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus (LUKE) | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun yliopisto | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos | ||
Pellervon taloustutkimus (PTT) | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Soste ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen Setlementtiliitto | ||
Suomen ympäristökeskus (SYKE) | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska Handelshögskolan | ||
Teknologian Tutkimuskeskus VTT | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Traficom | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
lainvalmistelun kehittäminen
lainvalmistelun laatu
jälkiarviointi