Lausuntopyyntö luonnoksesta asetukseksi vapaaehtoisista covid-19-rokotuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 3 §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/36310/2023
Vastausaika on päättynyt: 9.2.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa liitteenä olevasta luonnoksesta vapaaehtoisista covid-19-rokotuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 3 §:n muuttamisesta.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa 20.6.2023 Vahva ja välittävä Suomi s. 107 kohdassa 6.2 Reilumman kilpailun Suomi todetaan, että selvitetään ne lainsäädännön kohdat, jotka nykyisellään rajoittavat apteekkien toiminnan laajenemista esimerkiksi rokotuksiin tai muihin matalan kynnyksen terveyspalveluihin. Apteekkien henkilöstön osaamista pyritään hyödyntämään entistä enemmän osana sosiaali- ja terveydenhoitoa.
Suuret joukkorokotukset, kuten koronarokotteiden sekä vuosittaisten kausi-influenssarokotteiden antaminen, vaativat suuria panostuksia terveydenhuollon toimijoilta. Rokotteita antavien terveydenhuollon ammattilaisten määrä on rajallinen niin julkisessa kuin yksityisessä terveydenhuollossa ja esimerkiksi sairaanhoitajien siirtäminen massarokotuksiin heikentää henkilöstötilannetta muualla terveydenhuollossa. Resurssipula rokotuksissa on näkynyt esimerkiksi syksyllä 2023, kun influenssa- ja koronarokotukset ruuhkautuivat.
Pandemian aikana rokotuksen pistoksena antamaan oikeutettuja ammattiryhmiä lisättiin, eikä tämän havaittu johtaneen rokotusturvallisuuden heikkenemiseen. Rokotusten tehokkaan toteutumisen ja riittävän henkilöstöresurssin varmistamiseksi jatkossakin rokotuksen antamaan oikeutettuja ammattiryhmiä voidaan edelleen hallitusti lisätä, kunhan samalla varmistetaan henkilöstön riittävä rokotusosaamisen koulutus ja potilasturvallisuus.
Suuret joukkorokotukset, kuten koronarokotteiden sekä vuosittaisten kausi-influenssarokotteiden antaminen, vaativat suuria panostuksia terveydenhuollon toimijoilta. Rokotteita antavien terveydenhuollon ammattilaisten määrä on rajallinen niin julkisessa kuin yksityisessä terveydenhuollossa ja esimerkiksi sairaanhoitajien siirtäminen massarokotuksiin heikentää henkilöstötilannetta muualla terveydenhuollossa. Resurssipula rokotuksissa on näkynyt esimerkiksi syksyllä 2023, kun influenssa- ja koronarokotukset ruuhkautuivat.
Pandemian aikana rokotuksen pistoksena antamaan oikeutettuja ammattiryhmiä lisättiin, eikä tämän havaittu johtaneen rokotusturvallisuuden heikkenemiseen. Rokotusten tehokkaan toteutumisen ja riittävän henkilöstöresurssin varmistamiseksi jatkossakin rokotuksen antamaan oikeutettuja ammattiryhmiä voidaan edelleen hallitusti lisätä, kunhan samalla varmistetaan henkilöstön riittävä rokotusosaamisen koulutus ja potilasturvallisuus.
Tavoitteet
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että farmaseutti ja proviisori olisivat oikeutettuja antamaan rokotuksia pistoksina säädetyin edellytyksin. Lisäksi muutettaisiin edellytyksiä, joilla laboratoriohoitaja, sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut lähihoitaja ja lähihoitajan tutkintoa edeltäneen koulutuksen suorittanut perushoitaja saisivat rokottaa. Jatkossa kyseisen ammattiryhmän edustaja saisi antaa rokotuksen 18 vuotta täyttäneille tai sitä vanhemmille. Ammattiryhmän edustajan tulisi toimia rokotukseen oikeutetun ammattihenkilön johdon ja valvonnan alaisena, kun aikaisemmin on edellytetty välitöntä johtoa ja valvontaa.
Pykälän ensimmäistä momenttia muutettaisiin siten, että hammaslääkäriltä ei edellytettäisi pykälässä erikseen asianmukaista rokotuskoulutusta. Lääkäri ja hammaslääkäri saisivat jatkossa antaa rokotuksia samoin perustein.
Mahdollistamalla edellä mainittujen ammattiryhmien toimiminen rokottajina turvattaisiin osaltaan rokotusten etenemistä mahdollisimman tehokkaasti.
Pykälän ensimmäistä momenttia muutettaisiin siten, että hammaslääkäriltä ei edellytettäisi pykälässä erikseen asianmukaista rokotuskoulutusta. Lääkäri ja hammaslääkäri saisivat jatkossa antaa rokotuksia samoin perustein.
Mahdollistamalla edellä mainittujen ammattiryhmien toimiminen rokottajina turvattaisiin osaltaan rokotusten etenemistä mahdollisimman tehokkaasti.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 9.2.2024 klo 16:15 mennessä Lausuntopalvelu.fi -sivustolla.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi -palvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnossa tulee mainita diaarinumero (VN/36310/2023). Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi -sivustolla.
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa.
Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi -sivustolla.
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa.
Valmistelijat
Lisätietoja:
Osastopäällikkö Taneli Puumalainen, [email protected], +358295163280
Lakimies Saara Karttunen, [email protected], +358295163008
Osastopäällikkö Taneli Puumalainen, [email protected], +358295163280
Lakimies Saara Karttunen, [email protected], +358295163008
Jakelu:
Apteekkariliitto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Fimea | ||
Helsingin hyvinvointialue | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lounais-suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
OKM | ||
OM | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Proviisoriyhdistys | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Suomen Bioanalyytikkoliitto ry | ||
Suomen Farmasialiitto | ||
Suomen infektiolääkärit ry | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen yleislääkärit ry | ||
Super | ||
Tehy | ||
THL | ||
TTL | ||
Valvira | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |