Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain ja tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/26008/2020
Vastausaika on päättynyt: 16.2.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia ja tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annettua lakia.
Esityksellä jatkettaisiin kolmen väliaikaisen säännöksen voimassaoloa kolmella vuodella:
1) välitystiedon määritelmää koskevan 3 §:n 40 kohdan osalta 21.6.2021–21.6.2024,
2) radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevan 136 §:n 5 ja 6 momentin osalta 21.6.2021–21.6.2024 ja
3) puhelinliittymien puhelinmarkkinointikieltoa koskevan 201 §:n osalta 2.7.2021–1.7.2024.
Lisäksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 3 §:n 21 kohtaan tehtäisiin tekninen muutos, jolla korjataan viittaus tavaramerkkilakiin (7/1964) viittauksella voimassa olevaan tavaramerkkilakiin (544/2019).
Esityksellä jatkettaisiin kolmen väliaikaisen säännöksen voimassaoloa kolmella vuodella:
1) välitystiedon määritelmää koskevan 3 §:n 40 kohdan osalta 21.6.2021–21.6.2024,
2) radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevan 136 §:n 5 ja 6 momentin osalta 21.6.2021–21.6.2024 ja
3) puhelinliittymien puhelinmarkkinointikieltoa koskevan 201 §:n osalta 2.7.2021–1.7.2024.
Lisäksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 3 §:n 21 kohtaan tehtäisiin tekninen muutos, jolla korjataan viittaus tavaramerkkilakiin (7/1964) viittauksella voimassa olevaan tavaramerkkilakiin (544/2019).
Tausta
Lain 136 §:ään lisättiin vuonna 2016 määräaikaisesti voimassa oleva säännös (pykälän 5 ja 6 momentti), jossa laajennettiin oikeutta käsitellä ja hyödyntää radioviestinnän anonymisoituja välitystietoja. Sääntelyn tarkoituksena on hallitusti ja kokeiluluontoisesti tehdä mahdolliseksi uudenlaista liiketoimintaa yksityisyyden suojaa vaarantamatta. Nykyisen puhelinmarkkinoinnin kiellon (tullut voimaan v. 2012) mukaan puhelinliittymää ei saa markkinoida kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä. Viestinnän luottamuksellisuutta ja puhelinmarkkinointia koskeva sääntely pohjautuu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiiviin, jonka uudistaminen on kesken EU:ssa. Tavoitteena on, että direktiivi korvattaisiin suoraan sovellettavalla asetuksella (ns. ePrivacy-asetus). Kun asetus hyväksytään, sähköisen viestinnän luottamuksellisuutta koskevat vaatimukset perustuisivat suoraan sovellettavaan EU-asetukseen ja valtaosa kansallisesta sääntelystä vaatisi muutoksia tai tulisi kumottavaksi. Asetus vaikuttaisi myös puhelinmarkkinoinnin sääntelyyn yleisellä tasolla EU:ssa, joten olisi tarkoituksenmukaista arvioida myös matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikieltoa asetuksen toimeenpanon yhteydessä.
Tavoitteet
Radioviestinnän luottamuksellisuus
Ehdotetun lakimuutoksen tavoitteena on tukea uusien palveluiden ja liiketoimintamallien kehittymistä. Lisäksi tavoitteena on, että sääntelyn keventäminen loisi Suomesta kiinnostavan ympäristön myös ulkomaisille toimijoille, jotka haluavat kokeilla ja kehittää palveluitaan. Sääntely toteutettaisiin siten, että perusoikeuksina turvatut yksityiselämän suoja ja luottamuksellisen viestin salaisuuden suoja eivät vaarannu.
Matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kielto
Ehdotetun lakimuutoksen tavoitteena on jatkaa nykyistä matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kieltoa kuluttajien suojaamiseksi häiriöllisiltä markkinointimenettelyiltä ja markkinoilla tapahtuvien häiriöiden ehkäisemiseksi.
Ehdotetun lakimuutoksen tavoitteena on tukea uusien palveluiden ja liiketoimintamallien kehittymistä. Lisäksi tavoitteena on, että sääntelyn keventäminen loisi Suomesta kiinnostavan ympäristön myös ulkomaisille toimijoille, jotka haluavat kokeilla ja kehittää palveluitaan. Sääntely toteutettaisiin siten, että perusoikeuksina turvatut yksityiselämän suoja ja luottamuksellisen viestin salaisuuden suoja eivät vaarannu.
Matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kielto
Ehdotetun lakimuutoksen tavoitteena on jatkaa nykyistä matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kieltoa kuluttajien suojaamiseksi häiriöllisiltä markkinointimenettelyiltä ja markkinoilla tapahtuvien häiriöiden ehkäisemiseksi.
Liitteet:
Aikataulu
Hallituksen esityksen luonnos on lausunnoilla 16.2.2021 asti.
Laki sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamisesta, jossa jatketaan puhelinliittymien puhelinmarkkinointikiellon osalta voimassaoloa, on tarkoitettu tulemaan voimaan 2.7.2021. Laki tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voi-maantulosäännöksen muuttamisesta, jossa jatketaan välitystiedon määritelmän ja radioviestinnän luottamuksellisuuden osalta voimassaoloa, on tarkoitettu tulemaan voimaan 21.6.2021.
Laki sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamisesta, jossa jatketaan puhelinliittymien puhelinmarkkinointikiellon osalta voimassaoloa, on tarkoitettu tulemaan voimaan 2.7.2021. Laki tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voi-maantulosäännöksen muuttamisesta, jossa jatketaan välitystiedon määritelmän ja radioviestinnän luottamuksellisuuden osalta voimassaoloa, on tarkoitettu tulemaan voimaan 21.6.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi- sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi- sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/26008/2020.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Ylitarkastaja Tomi Paavola
Ylitarkastaja Eero Salojärvi
Ylitarkastaja Eero Salojärvi
Jakelu:
Aerocopters Consulting Finland Oy | ||
AII Airspace Design Oy | ||
Arctic Drone Labs | ||
Asiakkuusmarkkinointiliitto | ||
Atlastica Oy | ||
Avartek | ||
Business Finland | ||
Business Finland | ||
Colt Technology Services | ||
Digiloi Oy | ||
Digita | ||
Digita | ||
Digital Forum | ||
DNA Oyj | ||
DNA Oyj | ||
DNA Oyj | ||
DNA Oyj | ||
EFFI | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elisa | ||
Elisa | ||
Elisa | ||
Elisa | ||
Erillisverkot | ||
FIAM | ||
Ficom | ||
Ficom | ||
Fingrid Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnet | ||
Finnet | ||
Fintraffic Lennonvarmistus Oy | ||
Fintraffic Lennonvarmistus Oy | ||
Fintraffic Lennonvarmistus Oy | ||
Fleetonomy | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Insta ILS | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi KRP | ||
Keskusrikospoliisi KRP | ||
KKV | ||
KKV | ||
KKV | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajat-Konsumenterna ry | ||
Kuntaliitto | ||
Lentola logistics | ||
MML paikkatietokeskus | ||
Nokia | ||
OM | ||
OM | ||
OM | ||
OM | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Poliisihallitus | ||
Poliisihallitus | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Pöyry | ||
Ramboll Oy | ||
Robots Expert | ||
RPAS Finland | ||
Rumble Tools Oy | ||
Securitas | ||
Seutuverkot Oy | ||
Sharper Shape | ||
Sitowise | ||
Skydata oy | ||
SM | ||
SM | ||
SM | ||
STM | ||
STM | ||
STM | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suupohjan Seutuverkot Oy | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Telia | ||
Third Space Auto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Traficom | ||
Ukkoverkot | ||
Valvira | ||
Valvira | ||
Vertical Hobby | ||
Videodrone | ||
Wing LLC | ||
Vitomittaus Oy | ||
VM | ||
VM | ||
VNK | ||
VNK | ||
VTT | ||
Ålcom |