Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23277/2021
Vastausaika on päättynyt: 8.12.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen (jäljempänä Tietolupaviranomainen)
suoritteista perittävät maksut määräytyvät valtion maksuperustelain (150/1992, jäljempänä
maksuperustelaki) mukaan.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää
asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
suoritteista perittävät maksut määräytyvät valtion maksuperustelain (150/1992, jäljempänä
maksuperustelaki) mukaan.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää
asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
Tausta
Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019, jäljempänä toisiolaki) tuli
voimaan 1.5.2019.
Sosiaali- ja terveysministeriö antoi ensimmäisen asetuksen (1500/2019) sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen (Tietolupaviranomainen) suoritteiden maksullisuudesta ajalle 1.1.2020-31.12.2020 ja toisen ajalle 1.1.2021-31.12.2021.
Nyt on kyseessä sarjassaan kolmas maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2022-31.12.2022.
voimaan 1.5.2019.
Sosiaali- ja terveysministeriö antoi ensimmäisen asetuksen (1500/2019) sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen (Tietolupaviranomainen) suoritteiden maksullisuudesta ajalle 1.1.2020-31.12.2020 ja toisen ajalle 1.1.2021-31.12.2021.
Nyt on kyseessä sarjassaan kolmas maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2022-31.12.2022.
Tavoitteet
Toisiolain tavoitteena on mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa sekä
sosiaali- ja terveysalan ohjaus-, valvonta-, tutkimus- ja tilastotarkoituksessa tallennettujen
henkilötietojen tehokas ja tietoturvallinen käsittely sekä niiden yhdistäminen
Kansaneläkelaitoksen, Digi- ja väestötietoviraston, Tilastokeskuksen ja
Eläketurvakeskuksen henkilötietoihin. Toisiolain tavoitteena on lisäksi turvata yksilön
luottamuksensuoja sekä oikeudet ja vapaudet henkilötietoja käsiteltäessä. Lain tavoitteena
on myös sujuvoittaa ja nopeuttaa olennaisesti tietojen käyttölupiin liittyvää käsittelyä ja
keventää siihen liittyvää, rinnakkaisista lupamenettelyistä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n
perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun
määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan
Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja
tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta,
toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista
sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen
korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja
suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista
perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista.
Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen
suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella
on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan
viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään
liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet
vuodelle 2022.
sosiaali- ja terveysalan ohjaus-, valvonta-, tutkimus- ja tilastotarkoituksessa tallennettujen
henkilötietojen tehokas ja tietoturvallinen käsittely sekä niiden yhdistäminen
Kansaneläkelaitoksen, Digi- ja väestötietoviraston, Tilastokeskuksen ja
Eläketurvakeskuksen henkilötietoihin. Toisiolain tavoitteena on lisäksi turvata yksilön
luottamuksensuoja sekä oikeudet ja vapaudet henkilötietoja käsiteltäessä. Lain tavoitteena
on myös sujuvoittaa ja nopeuttaa olennaisesti tietojen käyttölupiin liittyvää käsittelyä ja
keventää siihen liittyvää, rinnakkaisista lupamenettelyistä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n
perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun
määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan
Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja
tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta,
toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista
sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen
korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja
suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista
perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista.
Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen
suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella
on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan
viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään
liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet
vuodelle 2022.
Linkit
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM102:00/2021 - Hankesivut Projektsida
Liitteet:
Sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnos Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta.pdf - Asetusluonnos Utkast till förordning (på finska)
Social- och hälsovårdsministeriets förordning utkast om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata.pdf - Utkast till förordning (på svenska)
Perustelumuistioluonnos.pdf - Perustelumuistioluonnos Utkast till motiveringspromemoria
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään 8.12.2021 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voi lähettää
myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero
VN/23277/2021 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM102:00/2021. Kaikki
lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja hankerekisterissä.
Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla
osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero
VN/23277/2021 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM102:00/2021. Kaikki
lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja hankerekisterissä.
Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla
osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
Valmistelijat
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
CSC Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Eksote | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky, Essote | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FCG Finnish Consulting Group Oy | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
Findata | ||
FinnGen-hanke | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, HUS | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Sosteri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä, Soite | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä, Kymsote | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö LVM | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Nixu Oyj | ||
Nordic Healthcare Group Oy NHG | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pihlajalinna Oyj | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä, Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosnet | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Tampereen biopankki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveystalo | ||
THL biopankki | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö TEM | ||
Työterveyslaitos TTL | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Veripalvelun biopankki | ||
Åbo Akademi |