Social- och hälsovårdsministeriets förordning om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23277/2021
Svarstiden gick ut: 8.12.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
De avgifter som Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (nedan
Tillståndsmyndigheten) tar ut för sina prestationer bestäms enligt lagen om grunderna för
avgifter till staten (150/1992).
Enligt 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten ska
bestämmelser om de närmare grunderna för avgifterna utfärdas genom förordning av det
behöriga ministeriet.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens
avgiftsbelagda prestationer.
Tillståndsmyndigheten) tar ut för sina prestationer bestäms enligt lagen om grunderna för
avgifter till staten (150/1992).
Enligt 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten ska
bestämmelser om de närmare grunderna för avgifterna utfärdas genom förordning av det
behöriga ministeriet.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens
avgiftsbelagda prestationer.
Bakgrund
Lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
(552/2019, nedan lagen om sekundär användning) trädde i kraft den 1 maj 2019.
Den 20 december 2019 utfärdade social- och hälsovårdsministeriet den första förordningen (1500/2019) om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata för tiden 1.1.2020–31.12.2020 och den andra för tiden 1.1.2021–31.12.2021.
Den aktuella förordningen är den tredje i ordningen och fastställer Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för tiden 1.1.2022-31.12.2022.
(552/2019, nedan lagen om sekundär användning) trädde i kraft den 1 maj 2019.
Den 20 december 2019 utfärdade social- och hälsovårdsministeriet den första förordningen (1500/2019) om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata för tiden 1.1.2020–31.12.2020 och den andra för tiden 1.1.2021–31.12.2021.
Den aktuella förordningen är den tredje i ordningen och fastställer Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer för tiden 1.1.2022-31.12.2022.
Målsättningar
Syftet med lagen om sekundär användning är att möjliggöra en effektiv och
informationssäker behandling av personuppgifter som har registrerats i social- och
hälsovårdsverksamhet och för styrnings-, tillsyns-, forsknings- och statistikändamål inom
social- och hälsovården samt en samkörning av dessa personuppgifter med
personuppgifterna hos Folkpensionsanstalten, Myndigheten för digitalisering och
befolkningsdata, Statistikcentralen och Pensionsskyddscentralen. Lagens syfte är dessutom
att trygga skyddet för individens tillitsskydd samt rättigheter och friheter vid behandlingen av
personuppgifter. Vidare är syftet med lagen att göra behandlingen av tillstånd för
användning av uppgifter avsevärt smidigare och snabbare och att lätta på den administrativa
börda som orsakats av parallella tillståndsförfaranden.
Tillståndsmyndigheten eller någon annan myndighet som beviljat tillstånd får med stöd av 49
§ i lagen om sekundär användning ta ut en avgift för ett dataanvändningstillstånd och för ett
beslut som gäller en begäran om information. Om grunderna för fastställande av avgifter
föreskrivs i lagen om grunder för avgifter till staten. Enligt 50 § i lagen om sekundär
användning får Tillståndsmyndigheten ta ut ersättning för urval, tillhandahållande,
samkörning, förbehandling, pseudonymisering och anonymisering av uppgifter enligt ett
dataanvändningstillstånd eller ett beslut som gäller en begäran om information som avses i
lagen om sekundär användning samt för användning av en informationssäker driftmiljö.
Enligt 50 § finns bestämmelser om grunderna för bestämmande av ersättningar till
Tillståndsmyndigheten i lagen om grunderna för avgifter till staten.
I lagen om grunderna för avgifter till staten föreskrivs det om de allmänna grunderna för när
statliga myndigheters prestationer ska vara avgiftsbelagda och för storleken av de avgifter
som tas ut för prestationerna samt om övriga grunder för avgifterna. I 6 § föreskrivs det om
avgifter för offentligrättsliga prestationer. Med offentligrättslig prestation avses enligt lagens
3 § en sådan prestation av en statlig myndighet vars efterfrågan grundar sig på lag eller
förordning och som myndigheten har faktisk ensamrätt att utföra.
I lagens 7 § föreskrivs det om priset på övriga prestationer. Enligt paragrafens 1 mom.
bestäms priserna på andra myndighetsprestationer än de som nämns i 6 § enligt
företagsekonomiska grunder.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer
för 2022.
informationssäker behandling av personuppgifter som har registrerats i social- och
hälsovårdsverksamhet och för styrnings-, tillsyns-, forsknings- och statistikändamål inom
social- och hälsovården samt en samkörning av dessa personuppgifter med
personuppgifterna hos Folkpensionsanstalten, Myndigheten för digitalisering och
befolkningsdata, Statistikcentralen och Pensionsskyddscentralen. Lagens syfte är dessutom
att trygga skyddet för individens tillitsskydd samt rättigheter och friheter vid behandlingen av
personuppgifter. Vidare är syftet med lagen att göra behandlingen av tillstånd för
användning av uppgifter avsevärt smidigare och snabbare och att lätta på den administrativa
börda som orsakats av parallella tillståndsförfaranden.
Tillståndsmyndigheten eller någon annan myndighet som beviljat tillstånd får med stöd av 49
§ i lagen om sekundär användning ta ut en avgift för ett dataanvändningstillstånd och för ett
beslut som gäller en begäran om information. Om grunderna för fastställande av avgifter
föreskrivs i lagen om grunder för avgifter till staten. Enligt 50 § i lagen om sekundär
användning får Tillståndsmyndigheten ta ut ersättning för urval, tillhandahållande,
samkörning, förbehandling, pseudonymisering och anonymisering av uppgifter enligt ett
dataanvändningstillstånd eller ett beslut som gäller en begäran om information som avses i
lagen om sekundär användning samt för användning av en informationssäker driftmiljö.
Enligt 50 § finns bestämmelser om grunderna för bestämmande av ersättningar till
Tillståndsmyndigheten i lagen om grunderna för avgifter till staten.
I lagen om grunderna för avgifter till staten föreskrivs det om de allmänna grunderna för när
statliga myndigheters prestationer ska vara avgiftsbelagda och för storleken av de avgifter
som tas ut för prestationerna samt om övriga grunder för avgifterna. I 6 § föreskrivs det om
avgifter för offentligrättsliga prestationer. Med offentligrättslig prestation avses enligt lagens
3 § en sådan prestation av en statlig myndighet vars efterfrågan grundar sig på lag eller
förordning och som myndigheten har faktisk ensamrätt att utföra.
I lagens 7 § föreskrivs det om priset på övriga prestationer. Enligt paragrafens 1 mom.
bestäms priserna på andra myndighetsprestationer än de som nämns i 6 § enligt
företagsekonomiska grunder.
I den föreslagna förordningen fastställs Tillståndsmyndighetens avgiftsbelagda prestationer
för 2022.
Länkar:
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM102:00/2021 - Hankesivut Projektsida
Bilagor:
Sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnos Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta.pdf - Asetusluonnos Utkast till förordning (på finska)
Social- och hälsovårdsministeriets förordning utkast om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata.pdf - Utkast till förordning (på svenska)
Perustelumuistioluonnos.pdf - Perustelumuistioluonnos Utkast till motiveringspromemoria
Tidtabell
Vi ber er lämna era remissyttranden senast den 8 december 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna era remissvar i första hand via tjänsten utlåtande.fi. Det går också att sända
svar per e-post till adressen [email protected] . Nämn diarienumret VN/23277/2021
och identifieringskoden för lagberedningsprojektet STM102:00/2021 i meddelandet. Alla
remissyttranden är offentliga, och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i
projektregistret. Remissen finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på
adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
svar per e-post till adressen [email protected] . Nämn diarienumret VN/23277/2021
och identifieringskoden för lagberedningsprojektet STM102:00/2021 i meddelandet. Alla
remissyttranden är offentliga, och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i
projektregistret. Remissen finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på
adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Beredare
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
CSC Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Eksote | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky, Essote | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FCG Finnish Consulting Group Oy | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
Findata | ||
FinnGen-hanke | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, HUS | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Sosteri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä, Soite | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä, Kymsote | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö LVM | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Nixu Oyj | ||
Nordic Healthcare Group Oy NHG | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pihlajalinna Oyj | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä, Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosnet | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Tampereen biopankki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveystalo | ||
THL biopankki | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö TEM | ||
Työterveyslaitos TTL | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Veripalvelun biopankki | ||
Åbo Akademi |