Arviomuistio viranomaisia koskevista seuraamuksista tietosuojalainsäädännön rikkomisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/26120/2023
Vastausaika päättyy: 24.1.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoa arviomuistioon viranomaisia koskevista seuraamuksista tietosuojalainsäädännön rikkomisesta.
Arviomuistiossa selvitetään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen sekä tietosuojalain ja rikosasioiden tietosuojalain mukaisen seuraamusjärjestelmän toimivuutta viranomaistoimintaa koskevan soveltamiskäytännön valossa. Arviointi kohdistuu pääosin tietosuojalain ja rikosasioiden tietosuojalain rikosoikeudellisiin rangaistussäännöksiin. Arviointi kattaa lisäksi tietosuojavaltuutetun viranomaisiin kohdistamia toimenpiteitä. Arviomuistiossa tarkastellaan myös hallinnollisten seuraamusmaksujen soveltamisalan laajentamiseen viranomaisiin liittyviä valtiosääntöoikeudellisia ja oikeusjärjestelmän johdonmukaisuutta koskevia kysymyksiä.
Arviomuistiossa selvitetään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen sekä tietosuojalain ja rikosasioiden tietosuojalain mukaisen seuraamusjärjestelmän toimivuutta viranomaistoimintaa koskevan soveltamiskäytännön valossa. Arviointi kohdistuu pääosin tietosuojalain ja rikosasioiden tietosuojalain rikosoikeudellisiin rangaistussäännöksiin. Arviointi kattaa lisäksi tietosuojavaltuutetun viranomaisiin kohdistamia toimenpiteitä. Arviomuistiossa tarkastellaan myös hallinnollisten seuraamusmaksujen soveltamisalan laajentamiseen viranomaisiin liittyviä valtiosääntöoikeudellisia ja oikeusjärjestelmän johdonmukaisuutta koskevia kysymyksiä.
Tausta
Pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaan ”hallitus toteuttaa kansallisen tietosuojalainsäädännön kokonaisuudistuksen. […] Kokonaisuudistuksen yhteydessä säädetään hallinnolliset sakot tietosuoja-loukkauksista koskemaan julkista ja yksityistä sektoria yhtäläisesti.”
Voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaan tietosuojasääntelyn rikkomisesta voidaan määrätä hallinnollisia seuraamusmaksuja vain yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisalalla yksityisille toimijoille. Hallinnolliset seuraamusmaksut perustuvat suoraan sovellettavaan yleiseen tietosuoja-asetukseen, mutta asetus jättää kansalliseen harkintaan seuraamusmaksujen ulottamisen viranomaisiin. Rikosasioiden tietosuojadirektiivi jättää kansalliseen harkintaan sen, sovelletaanko direktiivissä tarkoitettuihin toimivaltaisiin viranomaisiin rikosoikeudellista vai hallinnollista seuraamusjärjestelmää.
Arviomuistiossa arvioidaan tietosuojalain mukaisen seuraamusjärjestelmän soveltamista ja toimivuutta, jota edellytettiin esimerkiksi valtioneuvoston periaatepäätöksessä LVM/2021/44. Lisäksi tietosuojalain säätämisen yhteydessä eduskunnan hallintovaliokunta ja lakivaliokunta pitivät tarpeellisena seurata tietosuojalakia koskevassa hallituksen esityksessä HE 9/2018 vp ehdotetun seuraamusmaksujärjestelmän toimivuutta.
Voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaan tietosuojasääntelyn rikkomisesta voidaan määrätä hallinnollisia seuraamusmaksuja vain yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisalalla yksityisille toimijoille. Hallinnolliset seuraamusmaksut perustuvat suoraan sovellettavaan yleiseen tietosuoja-asetukseen, mutta asetus jättää kansalliseen harkintaan seuraamusmaksujen ulottamisen viranomaisiin. Rikosasioiden tietosuojadirektiivi jättää kansalliseen harkintaan sen, sovelletaanko direktiivissä tarkoitettuihin toimivaltaisiin viranomaisiin rikosoikeudellista vai hallinnollista seuraamusjärjestelmää.
Arviomuistiossa arvioidaan tietosuojalain mukaisen seuraamusjärjestelmän soveltamista ja toimivuutta, jota edellytettiin esimerkiksi valtioneuvoston periaatepäätöksessä LVM/2021/44. Lisäksi tietosuojalain säätämisen yhteydessä eduskunnan hallintovaliokunta ja lakivaliokunta pitivät tarpeellisena seurata tietosuojalakia koskevassa hallituksen esityksessä HE 9/2018 vp ehdotetun seuraamusmaksujärjestelmän toimivuutta.
Tavoitteet
Arvioinnin tavoitteena on selvittää seuraamusjärjestelmän toimivuutta. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa valtiosääntöoikeudellisia edellytyksiä, jotka olisi huomioitava siinä tapauksessa, että hallinnollisia seuraamusmaksuja koskevaa järjestelmää haluttaisiin kehittää siten, että seuraamusmaksu voitaisiin määrätä myös viranomaiselle.
Linkit
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-217-2 - Arviomuistio tietosuojalainsäädännön viranomaisia koskevista seuraamuksista
Liitteet:
Sammanfattning.pdf - Bedömningspromemoria om påföljder för myndigheter för brott mot dataskyddslagstiftningen - Sammanfattning
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään 24.1.2025.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Vaihtoehtoisesti lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse oikeusministeriön kirjaamoon, osoitteeseen kirjaamo.om(at)gov.fi. Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/26120/2023. Viranomaisten, joilla on käytössä VAHVA-asianhallintajärjestelmä, tulee viedä lausuntonsa lisäksi VAHVAan.
Kaikki lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä ja valtioneuvoston hankeikkunassa. Mikäli lausuntonne kuitenkin sisältää salassa pidettävää tietoa, lähetättehän kyseiset tiedot erikseen oikeusministeriön kirjaamoon. Salassa pidettävien tietojen toimittamisen yhteydessä tulee ilmoittaa tietojen salassapitoperuste.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan antaa lausuntonsa. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä ja valtioneuvoston hankeikkunassa. Mikäli lausuntonne kuitenkin sisältää salassa pidettävää tietoa, lähetättehän kyseiset tiedot erikseen oikeusministeriön kirjaamoon. Salassa pidettävien tietojen toimittamisen yhteydessä tulee ilmoittaa tietojen salassapitoperuste.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan antaa lausuntonsa. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja:
Lainsäädäntöneuvos Virpi Koivu, p. 02951 50071
Erityisasiantuntija Silja Kantonen, p. 02951 50081
Lainsäädäntöneuvos Virpi Koivu, p. 02951 50071
Erityisasiantuntija Silja Kantonen, p. 02951 50081
Jakelu:
Akava ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Datainspektionen | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finavia Oyj | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
KEHA-keskus | ||
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen | ||
Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo | ||
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keva | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Konkurssiasiamies | ||
Korkein hallinto-oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaan ELY- keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sisäministeriö | ||
Siviilipalveluskeskus | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tapaturmavakuutuskeskus | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutetun toimisto | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtakunnanvoudin kanslia | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion eläkerahasto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtion työnantajatoiminto / VTML | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Verohallinto | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
Tietosuoja
dataskydd
rangaistukset
seuraamukset
sanktioner
påföljder
hallinnolliset seuraamusmaksut
henkilötiedot
administrativa sanktionsavgifter
personuppgifter