Kommenttipyyntö luonnoksesta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeisten käsitteiden sanastoksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7937/2020
Vastausaika on päättynyt: 19.3.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää kommenttejanne Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeisten käsitteiden sanastoluonnoksesta.
Sanastoa voitte kommentoida organisaation tai yksittäisen henkilön nimissä. Tavoitteena on saada sidosryhmien asiantuntijapalautetta. Saatuja kommentteja hyödynnetään sanaston viimeistelyssä. Niillä voi vaikuttaa niin suomen-, ruotsin- ja englanninkielisiin termeihin kuin määritelmiin ja huomautuksiin.
Pyydämme jaottelemaan kutakin käsitettä koskevat kommnetit kyseisen käsitteen numeron alle, sillä se mahdollistaa annetun palautteen käsittelyn rakenteisessa muodossa.
Sanastoa voitte kommentoida organisaation tai yksittäisen henkilön nimissä. Tavoitteena on saada sidosryhmien asiantuntijapalautetta. Saatuja kommentteja hyödynnetään sanaston viimeistelyssä. Niillä voi vaikuttaa niin suomen-, ruotsin- ja englanninkielisiin termeihin kuin määritelmiin ja huomautuksiin.
Pyydämme jaottelemaan kutakin käsitettä koskevat kommnetit kyseisen käsitteen numeron alle, sillä se mahdollistaa annetun palautteen käsittelyn rakenteisessa muodossa.
Tausta
Kun sosiaali- ja terveydenhuoltoa uudistetaan, syntyy myös uusia käsitteitä ja tarve sopia termeistä, joilla näihin käsitteisiin viitataan. Uudet käsitteet on tarpeen määritellä, jotta voitaisiin varmistaa yhteisymmärrys käsitteiden sisällöstä ja voitaisiin suosittaa käytettäväksi käsitesisältöjä mahdollisimman hyvin kuvaavia termejä sekä antaa näiden vastineita eri kielillä.
Sanastotyön ensimmäinen projekti käynnistettiin vuonna 2017, mutta se keskeytyi keväällä 2018. Keväällä 2020 kutsuttiin koolle uusi työryhmä jatkamaan sanastotyö loppuun. Työryhmän työstämässä sanastoluonnoksessa on 44 keskeistä käsitettä, jotka on esitetty termeinä ja käsitekaavioina.
Sanastoa on valmisteltu yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa. Sanastotyön rahoituksesta on vastannut sosiaali- ja terveysministeriö.
Sanastotyön ensimmäinen projekti käynnistettiin vuonna 2017, mutta se keskeytyi keväällä 2018. Keväällä 2020 kutsuttiin koolle uusi työryhmä jatkamaan sanastotyö loppuun. Työryhmän työstämässä sanastoluonnoksessa on 44 keskeistä käsitettä, jotka on esitetty termeinä ja käsitekaavioina.
Sanastoa on valmisteltu yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa. Sanastotyön rahoituksesta on vastannut sosiaali- ja terveysministeriö.
Linkit
http://www.tsk.fi/tiedostot/luonnokset/Sote-uudistamisen_keskeiset_kasitteet_2020-12-15_kommentoitavaksi.pdf - Sanastoluonnos Sanastokeskuksen palvelimella, Utkast till ordlista på Terminologicentralens server
Liitteet:
Sote-uudistamisen_keskeiset_kasitteet_2020-12-15_kommentoitavaksi.pdf - Sanastoluonnos, Utkast till ordlista
Aikataulu
Kommentit sanastoluonnokseen pyydetään toimittamaan 19.3.2021 klo 16.00 mennessä.
Annetut lausunnot ovat julkisia. Kaikki voivat antaa kommentin.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/7937/2020
Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Annetut lausunnot ovat julkisia. Kaikki voivat antaa kommentin.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/7937/2020
Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Vastausohjeet vastaanottajille
Sanastossa käsitteet on esitetty sekä numeroituina termitietueina että käsitejärjestelmiä kuvaavina kaavioina. Termitietueet ja käsitekaaviot on tarkoitettu toisiaan tukeviksi esitysmuodoiksi, joista molemmista pyydetään kommentteja. Sanaston rakenteesta ja sanastossa käytettävistä merkinnöistä on annettu tarkempaa tietoa sanastoluonnoksen alussa.
Termitietueessa esitellään termit, joita käsitteestä suositetaan käytettäväksi sekä mahdolliset termit, joita käytetään, mutta joita ei haluta suosittaa. Tämän lisäksi annetaan määritelmä, joka kuvaa käsitteen sisällön. Määritelmän tarkoituksena on yksilöidä käsite ja erottaa se lähikäsitteistä. Määritelmän lisäksi annetaan usein yksi tai useampia huomautuksia, joissa annetaan lisätietoa käsitteestä, kuten esimerkkejä tai tietoa termien käytöstä.
Käsitekaaviot havainnollistavat käsitteiden välisiä suhteita ja auttavat hahmottamaan käsitteiden muodostamia kokonaisuuksia. Kaavioihin on otettu mukaan ensisijainen suositettava suomenkielinen termi ja käsitteen määritelmä ilman muita termitietueessa esitettyjä tietoja. Käsitekaavioiden kohdalla olisi arvokasta kuulla, mikäli kaaviosta puuttuu tärkeitä käsitteitä tai mikäli käsitteiden väliset suhteet on esitetty väärin tai harhaanjohtavasti.
Kaikenlaiset sanastoa koskevat kommentit ovat tervetulleita. Kommentointi voi sisältää kannanottoja sekä sanastoon kokonaisuutena että yksittäisiin termitietueisiin. Pyydämme konkreettisia parannusehdotuksia niistä sanaston kohdista, joista olette eri mieltä.
Termitietueessa esitellään termit, joita käsitteestä suositetaan käytettäväksi sekä mahdolliset termit, joita käytetään, mutta joita ei haluta suosittaa. Tämän lisäksi annetaan määritelmä, joka kuvaa käsitteen sisällön. Määritelmän tarkoituksena on yksilöidä käsite ja erottaa se lähikäsitteistä. Määritelmän lisäksi annetaan usein yksi tai useampia huomautuksia, joissa annetaan lisätietoa käsitteestä, kuten esimerkkejä tai tietoa termien käytöstä.
Käsitekaaviot havainnollistavat käsitteiden välisiä suhteita ja auttavat hahmottamaan käsitteiden muodostamia kokonaisuuksia. Kaavioihin on otettu mukaan ensisijainen suositettava suomenkielinen termi ja käsitteen määritelmä ilman muita termitietueessa esitettyjä tietoja. Käsitekaavioiden kohdalla olisi arvokasta kuulla, mikäli kaaviosta puuttuu tärkeitä käsitteitä tai mikäli käsitteiden väliset suhteet on esitetty väärin tai harhaanjohtavasti.
Kaikenlaiset sanastoa koskevat kommentit ovat tervetulleita. Kommentointi voi sisältää kannanottoja sekä sanastoon kokonaisuutena että yksittäisiin termitietueisiin. Pyydämme konkreettisia parannusehdotuksia niistä sanaston kohdista, joista olette eri mieltä.
Valmistelijat
Viestinnän kehittämispäällikkö Satu-Mari Tolonen, THL, p. 0295247922, [email protected]
Lausuntopalvelun teknisissä kysymyksissä Sonja Jantunen, STM, p. 0295163366, [email protected]
Lausuntopalvelun teknisissä kysymyksissä Sonja Jantunen, STM, p. 0295163366, [email protected]
Jakelu:
Eksote - Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri Essote | ||
Etelä-Suomen AVI | ||
HALI ry | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin pelastuslaitos | ||
Hämeen liitto | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosteri | ||
Itä-Suomen AVI | ||
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Jokilaaksojen pelastuslaitos | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun pelastuslaitos | ||
Kainuun sote | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Soite | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri Kymsote | ||
Lapin AVI | ||
Lapin liitto | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lounais-Suomen AVI | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulu-Koillismaan pelastuslaitos | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon pelastuslaitos | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri KYS | ||
Pohjois-Suomen AVI | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitos | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri PHHYKY | ||
Ruotsin kielen lautakunta | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Satakuntaliitto | ||
sisäministeriö | ||
Soste | ||
THL | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen pelastuslaitos | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri TYKS |
Asiasanat
sanastotyö
sanastot
sote-uudistus
terminologiarbete
ordlistor
social- och hälsovårdsreformen