Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - Lausuntopyyntö luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024)

Lausuntopyyntö luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024)

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12457/2021

Vastausaika on päättynyt: 9.9.2024

Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa kuvataan kokonaisturvallisuuden toimintamalli, jossa yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista huolehditaan viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten yhteistoimintana. 

Hallitus antoi istunnossaan keväällä 2021 Turvallisuuskomitealle tehtäväksi Yhteiskunnan turvallisuusstrategian päivittämisen. Strategian uudistustyö todetaan myös hallitusohjelmassa "Vahva ja välittävä Suomi - Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma". Työtä on valmisteltu laaja-alaisessa kirjoittajaryhmässä Turvallisuuskomitean sihteeristön johdolla. Valmisteluprosessiin on liittynyt lukuisa määrä julkishallinnon, elinkeinoelämän, järjestöjen ja akateemisen yhteisön kuulemistilaisuuksia sekä haastatteluja ja seminaareja. Turvallisuuskomitea on seurannut ja ohjannut työn valmistelua.
Tausta
Kokonaisturvallisuuden periaatteet päivitetään Yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa (YTS2024) viidettä kertaa. Ensimmäinen Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategia valmistui vuonna 2003. Siinä kuvattiin yhteiskunnan varautumisen uhkamallit, ministeriöiden strategiset tehtävät ja kriisijohtamisen perusteet. Vuoden 2006 strategiassa kiinnitettiin huomiota häiriötilanteiden hallintaan ja varautumisen tueksi esitettiin matriisi erityistilanteisiin varautumista varten. Vuonna 2010 strategian nimi muutettiin Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi. Muutos vastasi yleiseen yhteiskuntakehitykseen, jossa turvallisuustoiminta ulottui uusille alueille, palveluihin ja toimintoihin. Samalla järjestöt otettiin huomioon osana varautumisjärjestelmää. Vuoden 2017 strategia oli käytännöllinen kuvaus yhteisistä ja yleisistä varautumisen periaatteista. Tuossa strategiassa kokonaisturvallisuus kuvattiin ensisijaisesti yhteistoimintamalliksi, jossa toimijat jakavat ja analysoivat turvallisuutta koskevaa tietoa sekä suunnittelevat, harjoittelevat ja toimivat yhdessä. Samalla aiemmasta valtiokeskeisestä kirjoittamistavasta siirryttiin koko yhteiskuntaa kuvaavaan malliin.

Edeltäjänsä tapaan nyt valmistunut strategia kuvaa kokonaisturvallisuuden koko yhteiskunnan asiana. Uutena kokonaisuutena varautumisen lisäksi käsitellään kykyä vastata häiriötilanteisiin ja kriiseihin, eli vastetta. Elintärkeiden toimintojen ja turvallisuustoimijoiden sijasta painotetaan enemmän itse toimintaa. Turvallisuusympäristön muutos, Suomen Nato-jäsenyys sekä kriiseistä saadut opit puoltavat kehitysaskelta. Koronapandemia koetteli suomalaista kokonaisturvallisuusmallia. Tuosta pitkäkestoisesta ja poikkeusoloja vaatineesta kriisistä saatiin useita tärkeitä havaintoja ja oppeja järjestelmämme kehittämiseksi. Muut vakavat häiriötilanteet, kuten kaasuputken vaurioituminen, välineellistetty maahantulo ja energiamarkkinoiden heilahtelut ovat nostaneet esiin monia kehittämisehdotuksia. Myös Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan kerätyt opit huomioidaan parantamistyössä. Valtioneuvostossa on käynnistetty lukuisia hankkeita, joilla tehtyihin havaintoihin vastataan.

Suomen Nato-jäsenyyden ja turvallisuustilanteen muutoksen myötä suomalainen kokonaisturvallisuuden toimintamalli kerää osakseen laajaa kiinnostusta myös kansainvälisesti. Suomi pyrkii myös itse edistämään varautumisajattelua osana eurooppalaisia toimintamalleja. Strategiassa malli onkin pyritty kuvaamaan siten, että se on myös kansainvälisesti ymmärrettävissä ilman syvällistä perehtymistä Suomen lainsäädäntöön tai yhteiskuntarakenteisiin. Myös Euroopan unionin ja Naton merkitystä kokonaisturvallisuudelle pyritään avaamaan.

Strategian kirjoittamistyössä on tukeuduttu Valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittiseen selontekoon ja puolustusselontekoon. Yhdenmukaisuus kokonaisturvallisuuden kannalta keskeisten asiakirjojen, kuten Kansallisen riskiarvion kanssa on pyritty varmistamaan. Uusien kokonaisuuksien laadinnassa on hyödynnetty muun muassa eurooppalaista kriisinhallintastandardia (SFS-EN ISO 22361:2022) sekä Naton kriisivastejärjestelmän käsikirjaa.
Olennainen osa strategian toimeenpanoa on sen toteutumisen seuranta. Suomessa kokonaisturvallisuuden raportointi toteutetaan vuosittain Yhteiskunnan turvallisuusraportilla sekä säännöllisesti julkaistavilla muilla katsauksilla. Niiden kautta valtiojohto ja muut keskeiset toimijat pidetään tietoisena suomalaisen yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden tilasta.
Tavoitteet
Lausuntokierroksen tarkoituksena on kerätä kokonaisturvallisuuden toimijoilta mahdollisimman laaja-alaisesti näkemyksiä strategialuonnoksen kehittämiseksi ja viimeistelemiseksi.

Yhteiskunnan turvallisuusstrategia on tarkoitus  hyväksyä valtioneuvoston periaatepäätöksenä loppuvuodesta 2024.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot tulee antaa viimeistään maanantaina 9.9.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 9.9.2024. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.

Ministeriöitä ja muita VAHVA-käyttäjiä pyydetään viemään lausuntonsa lisäksi VAHVAan asialle VN/12457/2021.

Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.

Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].

Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat:
Pääsihteeri Petteri Korvala p.0295140700
Yleissihteeri Christian Perheentupa p. 0295140702
Yhteydenotot sähköpostitse: [email protected]

 
Jakelu:
Eduskunnan kanslia    
Eduskunnan oikeusasiamies    
Elinkeinoelämän keskusliitto ry    
Etelä-Karjala hyvinvointialue    
Etelä-Karjalan liitto    
Etelä-Pohjanmaa hyvinvointialue    
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus    
Etelä-Pohjanmaan liitto    
Etelä-Savo hyvinvointialue    
Etelä-Savon ELY-keskus    
Etelä-Savon maakuntaliitto    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
Helsingin kaupunki    
Huoltovarmuuskeskus    
Huoltovarmuusneuvosto    
HUS-yhtymä    
Hämeen ELY-keskus    
Hämeen liitto    
Itä-Suomen aluehallintovirasto    
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue    
Kaakkois-Suomen ELY-keskus    
Kainuun ELY-keskus    
Kainuun hyvinvointialue    
Kainuun liitto    
Kansaneläkelaitos    
Kanta-Hämeen hyvinvointialue    
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Keski-Pohjanmaan liitto    
Keski-Suomen ELY-keskus    
Keski-Suomen hyvinvointialue    
Keski-Suomen liitto    
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue    
Korkein hallinto-oikeus    
Korkein oikeus    
Kymenlaakson hyvinvointialue    
Kymenlaakson liitto    
Lapin aluehallintovirasto    
Lapin ELY-keskus    
Lapin hyvinvointialue    
Lapin liitto    
Liikenne- ja viestintäministeriö    
Lounais-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue    
Maa- ja metsatalousministeriö    
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry    
Maanpuolustuskoulutusyhdistys    
Naisjärjestöjen keskusliitto    
Oikeusministeriö    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Ortodoksinen kirkko    
Pirkanmaan ELY-keskus    
Pirkanmaan liitto    
Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjanmaan liitto    
Pohjois-Karjalan ELY-keskus    
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto    
Pohjois-Pohjanmaa hyvinvointialue    
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjois-Pohjanmaan liitto    
Pohjois-Savon ELY-keskus    
Pohjois-Savon hyvinvointialue    
Pohjois-Savon liitto    
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto    
Poliisihallitus    
Puolustusministeriö    
Päijät-Hämeen hyvinvointialue    
Päijät-Hämeen liitto    
Pääesikunta    
Rajavartiolaitos    
Satakunnan ELY-keskus    
Satakunnan hyvinvointialue    
Satakuntaliitto    
Sisäministeriö    
Sisäministeriön pelastusosasto    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
Suojelupoliisi    
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry    
Suomen evankelis-luterilainen kirkko    
Suomen Kuntaliitto ry    
Suomen Pankki    
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK ry    
Suomen Punainen Risti    
Tasavallan presidentin kanslia    
Tulli    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Ulkoministeriö    
Uudenmaan ELY-keskus    
Uudenmaan liitto    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtioneuvoston kanslian EU-asioiden osasto    
Valtioneuvoston kanslian viestintäosasto    
Valtioneuvoston oikeuskansleri    
Valtiovarainministeriö    
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue    
Varsinais-Suomen ELY-keskus    
Varsinais-Suomen hyvinvointialue    
Varsinais-Suomen liitto    
Ympäristöministeriö    
Asiasanat

kokonaisturvallisuus

Yhteiskunnan turvallisuusstrategia

Turvallisuuskomitea

TURVALLISUUS

varautuminen

beredskap

vaste

övergripande säkerhet

Säkerhetsstrategi för samhället

Säkerhetskommittén

SÄKERHET

svar