Kysely EU:n verkkolähetysdirektiivin (2019/789) kansallisen täytäntöönpanon vaikutuksista eri toimijoiden näkökulmasta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/21121/2024
Vastausaika on päättynyt: 29.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Opetus- ja kulttuuriministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö pyytävät eri tahoja ja toimijoita vastaamaan kyselyyn, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa verkkolähetysdirektiivin (2019/789)* kansallisen täytäntöönpanon vaikutuksista eri toimijoiden näkökulmasta.
*Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/789, annettu 17 päivänä huhtikuuta 2019, lähetystoimintaa harjoittavien organisaatioiden tiettyihin verkkolähetyksiin ja televisio- ja radio-ohjelmien edelleenlähetyksiin sovellettavien tekijänoikeuden ja lähioikeuksien käyttämistä koskevien sääntöjen vahvistamisesta ja neuvoston direktiivin 93/83/ETY muuttamisesta (verkkolähetysdirektiivi)
*Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/789, annettu 17 päivänä huhtikuuta 2019, lähetystoimintaa harjoittavien organisaatioiden tiettyihin verkkolähetyksiin ja televisio- ja radio-ohjelmien edelleenlähetyksiin sovellettavien tekijänoikeuden ja lähioikeuksien käyttämistä koskevien sääntöjen vahvistamisesta ja neuvoston direktiivin 93/83/ETY muuttamisesta (verkkolähetysdirektiivi)
Tausta
Radio- ja televisiolähetysten edelleen lähettämistä (25 h §) ja radio- ja televisio-ohjelmien suoraa siirtoa (25 m §) koskevat tekijänoikeuslain säännökset tulivat voimaan 3.4.2023. Lainmuutoksella EU:n verkkolähetysdirektiivin säännökset sisällytettiin Suomen lainsäädäntöön.
Tekijänoikeuslain muutosta koskevaan eduskunnan vastaukseen (HE 43/2022 vp, HE 313/2022 vp; EV 312/2022 vp) sisältyi lausuma, jonka mukaan ”eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto arvioi tekijänoikeuslain toimivuutta ja vaikutuksia eri tahojen ja toimijoiden näkökulmista. Arvioinnissa tulee lisäksi huomioida perusoikeusvaikutusten punninta suhteessa sääntelyn tulkinta- ja soveltamiskäytäntöihin ja määrittelytarpeet erityisesti alkuperäisen ja edelleen lähettämisen suhteen. Arvioinnissa mahdollisesti havaittuihin epäkohtiin tulee puuttua valmistelemalla tarvittavat lainsäädäntömuutokset EU-oikeuden ja kansallisen liikkumavaran mahdollistamissa puitteissa.”
Sivistysvaliokunta on valiokunnan mietinnössään (SiVM 22/2022 vp) tuonut esille tarpeen arvioida ehdotetun verkkolähetysdirektiivin kansallisen sääntelyn vaikutukset kaikkien sääntelyn vaikutuspiirissä olevien eri tahojen näkökulmista:
”Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että edellä tässä mietinnössä todetun edelleen lähettämistä ja alkuperäistä lähettämistä koskevan selvittämistarpeen lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriö mahdollisimman pian arvioi ehdotetun verkkolähetysdirektiivin kansallisen sääntelyn vaikutukset kaikkien sääntelyn vaikutuspiirissä olevien eri tahojen näkökulmista. Tässä työssä eri ministeriöiden, kuten opetus- ja kulttuuriministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön, välinen saumaton yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää. (Valiokunnan lausumaehdotus 1)
Kyseisen selvityksen tulee tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa, jonka perusteella sääntelyn vaikutuksia eri tahojen näkökulmista ja tasapainosta eri tahojen kesken on mahdollista arvioida ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädännön muutostarpeista siten, että se parhaalla mahdollisella tavalla palvelee ohjelmien tuotantojen ja lähettämisen kokonaisuutta eri osapuolet huomioon ottaen. On tärkeä huomata, että radio- ja televisio-ohjelmien tuotanto ja lähettäminen muodostavat kokonaisuuden, jossa sen eri osapuolet tarvitsevat toisiaan. Yhdenkin osan toimintamahdollisuuksien heikennys on sitä myös muille osapuolille ja lopulta kansalliselle ohjelmatuotannolle.”
Tekijänoikeuslain muutosta koskevaan eduskunnan vastaukseen (HE 43/2022 vp, HE 313/2022 vp; EV 312/2022 vp) sisältyi lausuma, jonka mukaan ”eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto arvioi tekijänoikeuslain toimivuutta ja vaikutuksia eri tahojen ja toimijoiden näkökulmista. Arvioinnissa tulee lisäksi huomioida perusoikeusvaikutusten punninta suhteessa sääntelyn tulkinta- ja soveltamiskäytäntöihin ja määrittelytarpeet erityisesti alkuperäisen ja edelleen lähettämisen suhteen. Arvioinnissa mahdollisesti havaittuihin epäkohtiin tulee puuttua valmistelemalla tarvittavat lainsäädäntömuutokset EU-oikeuden ja kansallisen liikkumavaran mahdollistamissa puitteissa.”
Sivistysvaliokunta on valiokunnan mietinnössään (SiVM 22/2022 vp) tuonut esille tarpeen arvioida ehdotetun verkkolähetysdirektiivin kansallisen sääntelyn vaikutukset kaikkien sääntelyn vaikutuspiirissä olevien eri tahojen näkökulmista:
”Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että edellä tässä mietinnössä todetun edelleen lähettämistä ja alkuperäistä lähettämistä koskevan selvittämistarpeen lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriö mahdollisimman pian arvioi ehdotetun verkkolähetysdirektiivin kansallisen sääntelyn vaikutukset kaikkien sääntelyn vaikutuspiirissä olevien eri tahojen näkökulmista. Tässä työssä eri ministeriöiden, kuten opetus- ja kulttuuriministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön, välinen saumaton yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää. (Valiokunnan lausumaehdotus 1)
Kyseisen selvityksen tulee tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa, jonka perusteella sääntelyn vaikutuksia eri tahojen näkökulmista ja tasapainosta eri tahojen kesken on mahdollista arvioida ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädännön muutostarpeista siten, että se parhaalla mahdollisella tavalla palvelee ohjelmien tuotantojen ja lähettämisen kokonaisuutta eri osapuolet huomioon ottaen. On tärkeä huomata, että radio- ja televisio-ohjelmien tuotanto ja lähettäminen muodostavat kokonaisuuden, jossa sen eri osapuolet tarvitsevat toisiaan. Yhdenkin osan toimintamahdollisuuksien heikennys on sitä myös muille osapuolille ja lopulta kansalliselle ohjelmatuotannolle.”
Tavoitteet
Kyselyn tavoitteena on kerätä sidosryhmien näkemyksiä sekä näyttöön perustuvaa tietoa etenkin tekijänoikeuslain 25 h §:n edelleen lähettämistä koskevan säännöksen vaikutuksista, kun säännös on ollut voimassa vuoden ajan. Kyselyn tavoitteena on saada lisätietoa siitä, onko tekijänoikeuslain 25 h § edistänyt toimivaa oikeuksien hankkimista ja tekijöiden oikeutta kohtuullisiin korvauksiin ja onko sääntely aiheuttanut riskejä kotimaisten televisioyhtiöiden harjoittamalle alkuperäiselle lähettämiselle antenni-, kaapeli- ja muissa verkoissa, joissa televisioyhtiöt ovat hankkineet kaikki tarvittavat oikeudet kattavasti koko Suomen alueelle. Kyselyn tavoitteena on myös arvioida lain muutoksesta kotitalouksille ja muille kuluttajille mahdollisesti aiheutuneita vaikutuksia. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tietoa vaikutusten arvioinnin tueksi.
Vastaukset ja niiden perustelut (esimerkiksi asiaan liittyvät tilastot, vastausten perusteluja havainnollistava aineisto tai muu tieto) pyydetään pitämään tiiviinä.
Vastaukset ja niiden perustelut (esimerkiksi asiaan liittyvät tilastot, vastausten perusteluja havainnollistava aineisto tai muu tieto) pyydetään pitämään tiiviinä.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 29.8.2024 klo 16.15 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-palvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse eikä sitä tarvitse allekirjoittaa. Jos lausunnonantaja on valmistellut lausunnon erilliselle asiakirjalle (esimerkiksi sisäistä hyväksymistä varten), ei asiakirjaa tarvitse liittää lausuntoon, vaan vastaukset lausuntopyynnön lomakkeelle ovat tällöinkin riittäviä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-palvelun verkkosivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Lisätietoa lausuntopalvelu.fi-palvelun käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Huomaattehan, että kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-palvelun verkkosivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Lisätietoa lausuntopalvelu.fi-palvelun käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Huomaattehan, että kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa:
Hallitussihteeri Aura Lehtonen, [email protected], p. 0295 330 340
Hallitussihteeri Aura Lehtonen, [email protected], p. 0295 330 340
Jakelu:
Audiovisual Producers Finland — APFI ry | ||
Avate Audiovisuaalisen alan tekijät ry | ||
Digita Oy | ||
DNA Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elisa Oyj | ||
FiCom ry | ||
Finnet ry | ||
Gramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistöliitto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kopiosto ry | ||
Kuluttajaliitto | ||
Luovan työn tekijät ja yrittäjät, Luovat ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Medialiitto ry | ||
MTV Oy | ||
Musiikkituottajat — IFPI Finland ry | ||
RadioMedia ry | ||
Sanoma Media Finland Oy | ||
Suomen antenni- ja teleurakoitsijaliitto ry | ||
Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry | ||
Suomen Journalistiliitto | ||
Suomen Musiikintekijät | ||
Suomen Muusikkojen Liitto ry | ||
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry | ||
Suomen Näyttelijäliitto ry | ||
Suomen Säveltäjät ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry | ||
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ry | ||
Telia Finland Oyj | ||
Traficom | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Yleisradio |
Asiasanat
tekijänoikeus
verkkolähetysdirektiivi
alkuperäinen lähettäminen
edelleen lähettäminen