Enkät om konsekvenserna för olika aktörer av det nationella genomförandet av EU:s direktiv om onlinesändningar (2019/789)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/21121/2024
Svarstiden gick ut: 29.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Undervisnings- och kulturministeriet och kommunikationsministeriet ber olika aktörer och aktörer besvara en enkät vars syfte är att samla in information om konsekvenserna av det nationella genomförandet av direktivet om onlinesändningar (2019/789)* ur olika aktörers synvinkel.
*Europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/789 av den 17 april 2019 om fastställande av bestämmelser för utövandet av upphovsrätt och närstående rättigheter tillämpliga på vissa av sändarföretagens onlinesändningar och vidaresändningar av radio- och tvprogram och om ändring av rådets direktiv 93/83/eeg (direktivet om onlinesändningar)
*Europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/789 av den 17 april 2019 om fastställande av bestämmelser för utövandet av upphovsrätt och närstående rättigheter tillämpliga på vissa av sändarföretagens onlinesändningar och vidaresändningar av radio- och tvprogram och om ändring av rådets direktiv 93/83/eeg (direktivet om onlinesändningar)
Bakgrund
Upphovsrättslagens bestämmelser om vidaresändning av radio- och televisionsutsändningar (25 h §) och direkt överföring av radio- och televisionsprogram (25 m §) trädde i kraft den 3 april 2023. Genom lagändringen togs bestämmelserna i EU:s direktiv om onlinesändningar in i Finlands lagstiftning. I riksdagens svar på ändringen av upphovsrättslagen (RP 43/2022 rd, RP 313/2022 rd, RSv 312/2022 rd) ingick ett uttalande enligt vilket”Riksdagen förutsätter att statsrådet bedömer hur väl upphovsrättslagen fungerar och vilka konsekvenser den har för olika aktörer. I bedömningen ska man dessutom beakta vägandet av konsekvenserna för de grundläggande fri- och rättigheterna i förhållande till tolknings- och tillämpningspraxis och definitionsbehoven i fråga om bestämmelserna, särskilt med tanke på ursprunglig sändning och vidaresändning. Man bör åtgärda de missförhållanden som eventuellt upptäckts vid bedömningen genom att bereda nödvändiga ändringar i lagstiftningen inom ramen för EU-rätten och det nationella handlingsutrymmet.”
Kulturutskottet har i sitt betänkande (KuUB 22/2022 rd) lyft fram behovet av att bedöma konsekvenserna av den nationella lagstiftningen i det föreslagna direktivet om onlinesändningar ur alla de olika aktörers synvinkel som berörs av regleringen:
"Utskottet anser det vara ytterst viktigt att undervisnings- och kulturministeriet utöver det utredningsbehov om vidaresändning och ursprunglig sändning som konstaterats ovan i detta betänkande så snart som möjligt bedömer konsekvenserna av den föreslagna nationella regleringen enligt direktivet om onlinesändningar ur perspektiven för alla parter som berörs av regleringen. I detta arbete är det ytterst viktigt med ett smidigt samarbete mellan olika ministerier, såsom undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet samt arbets- och näringsministeriet. (Utskottets förslag till uttalande 1)
Utredningen ska producera evidensbaserad information utifrån vilken regleringens konsekvenser för olika parters perspektiv och balansen mellan olika aktörer kan bedömas och slutsatser dras om behovet att ändra lagstiftningen så att den på bästa möjliga sätt tjänar helheten av produktion och sändning av program med beaktande av olika parter. Det är viktigt att notera att produktion och sändning av radio- och televisionsprogram bildar en helhet där olika parter behöver varandra. En försämring av verksamhetsmöjligheterna redan för en part innebär också en försämring för de övriga parterna och i slutändan för den nationella programproduktionen."
Kulturutskottet har i sitt betänkande (KuUB 22/2022 rd) lyft fram behovet av att bedöma konsekvenserna av den nationella lagstiftningen i det föreslagna direktivet om onlinesändningar ur alla de olika aktörers synvinkel som berörs av regleringen:
"Utskottet anser det vara ytterst viktigt att undervisnings- och kulturministeriet utöver det utredningsbehov om vidaresändning och ursprunglig sändning som konstaterats ovan i detta betänkande så snart som möjligt bedömer konsekvenserna av den föreslagna nationella regleringen enligt direktivet om onlinesändningar ur perspektiven för alla parter som berörs av regleringen. I detta arbete är det ytterst viktigt med ett smidigt samarbete mellan olika ministerier, såsom undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet samt arbets- och näringsministeriet. (Utskottets förslag till uttalande 1)
Utredningen ska producera evidensbaserad information utifrån vilken regleringens konsekvenser för olika parters perspektiv och balansen mellan olika aktörer kan bedömas och slutsatser dras om behovet att ändra lagstiftningen så att den på bästa möjliga sätt tjänar helheten av produktion och sändning av program med beaktande av olika parter. Det är viktigt att notera att produktion och sändning av radio- och televisionsprogram bildar en helhet där olika parter behöver varandra. En försämring av verksamhetsmöjligheterna redan för en part innebär också en försämring för de övriga parterna och i slutändan för den nationella programproduktionen."
Målsättningar
Syftet med enkäten är att samla in intressentgruppernas synpunkter och evidensbaserad information i synnerhet om konsekvenserna av bestämmelsen om vidaresändning i 25 h § i upphovsrättslagen, när bestämmelsen har varit i kraft ett år. Syftet med enkäten är att få ytterligare information om huruvida 25 h § i upphovsrättslagen har främjat ett fungerande förvärv av rättigheter och upphovsmännens rätt till skälig ersättning och om regleringen har medfört risker för inhemska televisionsbolags ursprungliga utsändning i antennnät, kabelnät och andra nät där televisionsbolagen har förvärvat alla behövliga rättigheter på ett heltäckande sätt i hela Finland. Syftet med enkäten är också att bedöma de eventuella konsekvenserna av lagändringen för hushållen och andra konsumenter. Ett ytterligare mål är att producera information till stöd för konsekvensbedömningen. Svaren och motiveringarna till dem (t.ex. relevant statistik, material som åskådliggör motiveringarna till svaren eller annan information) ska hållas kortfattade.
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 29 augusti 2024 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara en begäran om utlåtande som publicerats i lausuntopalvelu.fi-tjänsten. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post och behöver inte undertecknas. Om remissinstansen har berett utlåtandet för en separat handling (t.ex. för internt godkännande), behöver handlingen inte fogas till utlåtandet, utan svaren på blanketten för begäran om utlåtande är också då tillräckliga. För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i lausuntopalvelu.fi-tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på lausuntopalvelu.fi-tjänstens webbplats anvisningar - > anvisningar. Mer information om användningen av lausuntopalvelu.fi-tjänsten kan begäras från upprätthållandet av tjänsten på adressen [email protected]. Även aktörer utanför sändlistan kan lämna utlåtande om de så önskar.
Beredare
Ytterligare information ges av:
Aura Lehtonen, regeringssekreterare, [email protected], tfn 0295 330 340
Aura Lehtonen, regeringssekreterare, [email protected], tfn 0295 330 340
Sändlista:
Audiovisual Producers Finland — APFI ry | ||
Avate Audiovisuaalisen alan tekijät ry | ||
Digita Oy | ||
DNA Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elisa Oyj | ||
FiCom ry | ||
Finnet ry | ||
Gramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistöliitto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kopiosto ry | ||
Kuluttajaliitto | ||
Luovan työn tekijät ja yrittäjät, Luovat ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Medialiitto ry | ||
MTV Oy | ||
Musiikkituottajat — IFPI Finland ry | ||
RadioMedia ry | ||
Sanoma Media Finland Oy | ||
Suomen antenni- ja teleurakoitsijaliitto ry | ||
Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry | ||
Suomen Journalistiliitto | ||
Suomen Musiikintekijät | ||
Suomen Muusikkojen Liitto ry | ||
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry | ||
Suomen Näyttelijäliitto ry | ||
Suomen Säveltäjät ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry | ||
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ry | ||
Telia Finland Oyj | ||
Traficom | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Yleisradio |
Ämnesord
tekijänoikeus
verkkolähetysdirektiivi
alkuperäinen lähettäminen
edelleen lähettäminen