Selvitys järjestöjen varainhankinnan avustamisesta ja tukemisesta valtionavustustoiminnassa
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/20209/2021
Vastausaika on päättynyt: 7.2.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihankkeessa toimiva järjestötyöryhmä on selvittänyt, miten järjestöjen varainhankintaa voitaisiin avustaa ja tukea valtionavustustoiminnassa. Työryhmä on laatinut selvityksen, jossa tarkastellaan järjestöille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyviä keinoja ja arvioidaan niiden vaikutuksia. Selvityksessä tarkastellaan myös järjestöjen autonomian turvaamista ja toimintaedellytysten varmistamista.
Selvitys perustuu työryhmän toteuttamaan analyysiin. Tiedonhankinnassa on käytetty erilaisia tiedonlähteitä ja aineistonkeruumenetelmiä, kuten työpajoja. Valtiovarainministeriö pyytää selvityksestä lausuntoja, jotka otetaan huomioon, kun työryhmä valmistelee päätelmiään ja viimeistelee selvitystään.
Selvitys on tarkoitus julkaista talven aikana ja sen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa valtionapuviranomaisten toimeenpanoa varten.
Selvitys perustuu työryhmän toteuttamaan analyysiin. Tiedonhankinnassa on käytetty erilaisia tiedonlähteitä ja aineistonkeruumenetelmiä, kuten työpajoja. Valtiovarainministeriö pyytää selvityksestä lausuntoja, jotka otetaan huomioon, kun työryhmä valmistelee päätelmiään ja viimeistelee selvitystään.
Selvitys on tarkoitus julkaista talven aikana ja sen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa valtionapuviranomaisten toimeenpanoa varten.
Tausta
Järjestötyöryhmän selvitys vastaa osaltaan pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmassa (2019, 199) annettuun tehtävään selvittää mahdollisuutta tukea kansalaisjärjestöjen varainhankinnan kehittämistä kansalaisyhteiskunnan resurssien vahvistamiseksi. Rahapelitoiminnan tuotoilla rahoitettavien toimintojen rahoitusmallia uudistetaan. Sitä koskevassa yhteisymmärrysmuistiossa täydennetään, että varainhankintamallien kehittämisestä kootaan ehdotukset valtionavustushankkeessa. Yhteisymmärrysmuistiossa viitataan myös järjestöjen autonomiaan. Työryhmä on liittänyt selvitykseen tietojen koontiin perustuvan yhteenvedon järjestöjen autonomian turvaamisesta ja toimintaedellytysten varmistamisesta valtionavustustoiminnassa.
Valtiovarainministeriö julkaisi valtionavustushankkeessa toimineen järjestöjaoston raportin keväällä 2021. Raportissa ehdotettiin, että järjestöjen taloutta koskevia valtionavustuskäytäntöjä yhdenmukaistettaisiin mahdollisuuksien mukaan. Sen lisäksi, että nyt lausunnolla olevassa selvityksessä tarkastellaan järjestöjen varainhankinnan avustamista ja tukemista valtionavustustoiminnassa, se on päivitetty ehdotus järjestöille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi siltä osin kuin asia jäi avoimeksi edellä viitatussa raportissa.
Valtiovarainministeriö julkaisi valtionavustushankkeessa toimineen järjestöjaoston raportin keväällä 2021. Raportissa ehdotettiin, että järjestöjen taloutta koskevia valtionavustuskäytäntöjä yhdenmukaistettaisiin mahdollisuuksien mukaan. Sen lisäksi, että nyt lausunnolla olevassa selvityksessä tarkastellaan järjestöjen varainhankinnan avustamista ja tukemista valtionavustustoiminnassa, se on päivitetty ehdotus järjestöille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi siltä osin kuin asia jäi avoimeksi edellä viitatussa raportissa.
Tavoitteet
Selvityksessä vastataan seuraaviin kysymyksiin:
1. Voitaisiinko järjestöjen varainhankintaa ja/tai varainhankinnan käynnistämistä ja kehittämistä avustaa ja tukea harkinnanvaraisilla valtionavustuksilla?
2. Minkälaisilla konkreettisilla keinoilla järjestöjen varainhankintaa voitaisiin avustaa ja tukea ja minkälaisia vaikutuksia keinoilla olisi?
3. Mitä järjestöille myönnettävien valtionavustusten käyttöä koskevia ehtoja ja rajoituksia voitaisiin muuttaa, jotta järjestöjen vakavaraisuutta vahvistettaisiin ja niiden rahoitusasemaa helpotettaisiin järjestöjen toimintamahdollisuuksien lisäämiseksi?
Järjestötyöryhmä rajasi selvityksen laajuutta kartoituksensa avulla. Rajaus perustuu valtionavustushankkeen tavoitteisiin ja tehtäviin. Siksi tässä selvityksessä ei tarkastella valtionavustustoiminnan ulkopuolisia keinoja avustaa tai tukea järjestöjen varainhankinnan kehittämistä.
1. Voitaisiinko järjestöjen varainhankintaa ja/tai varainhankinnan käynnistämistä ja kehittämistä avustaa ja tukea harkinnanvaraisilla valtionavustuksilla?
2. Minkälaisilla konkreettisilla keinoilla järjestöjen varainhankintaa voitaisiin avustaa ja tukea ja minkälaisia vaikutuksia keinoilla olisi?
3. Mitä järjestöille myönnettävien valtionavustusten käyttöä koskevia ehtoja ja rajoituksia voitaisiin muuttaa, jotta järjestöjen vakavaraisuutta vahvistettaisiin ja niiden rahoitusasemaa helpotettaisiin järjestöjen toimintamahdollisuuksien lisäämiseksi?
Järjestötyöryhmä rajasi selvityksen laajuutta kartoituksensa avulla. Rajaus perustuu valtionavustushankkeen tavoitteisiin ja tehtäviin. Siksi tässä selvityksessä ei tarkastella valtionavustustoiminnan ulkopuolisia keinoja avustaa tai tukea järjestöjen varainhankinnan kehittämistä.
Linkit
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM100:00/2021 - Järjestöjen valtionavustustoimintaa kehittävä työryhmä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163145 - Järjestöjä koskevat valtionavustuskäytännöt (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:27)
Liitteet:
Järjestöjen varainhankinnan avustaminen ja tukeminen -raporttiluonnos (lausuntopyyntöversio).pdf - Järjestöjen varainhankinnan avustaminen ja tukeminen valtionavustustoiminnassa -raporttiluonnos
Aikataulu
Lausuntopyyntö on julkaistu tiistaina 3. tammikuuta 2023. Selvitystä koskeva lausunto pyydetään antamaan viimeistään tiistaina 7. helmikuuta 2023. Lausuntoaika on viisi viikkoa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja selvityksestä. Lausunnonantaja voi antaa myös yleistä palautetta valtionavustustoiminnan kehittämisestä.
Lausunnon voi antaa joko yhteisö tai yksityishenkilö. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se keskittyy lausunnossaan. Lausunnon voi antaa joko suomeksi tai ruotsiksi.
Lausuntopalvelun käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista. Lausuntopalvelun käyttöohjeet on julkaistu lausuntopalvelun Ohjeet-välilehdellä.
Lausuntopyyntö toimitetaan jakelussa mainituille organisaatioille. Lausuntopyyntöä voi jakaa vapaasti edelleen. Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi järjestötyöryhmän valmistelua koskevalla sivulla, jossa on luettavissa myös työryhmän kokouspöytäkirjat.
Lausunnon voi antaa joko yhteisö tai yksityishenkilö. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se keskittyy lausunnossaan. Lausunnon voi antaa joko suomeksi tai ruotsiksi.
Lausuntopalvelun käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista. Lausuntopalvelun käyttöohjeet on julkaistu lausuntopalvelun Ohjeet-välilehdellä.
Lausuntopyyntö toimitetaan jakelussa mainituille organisaatioille. Lausuntopyyntöä voi jakaa vapaasti edelleen. Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi järjestötyöryhmän valmistelua koskevalla sivulla, jossa on luettavissa myös työryhmän kokouspöytäkirjat.
Valmistelijat
Mikko Lehtonen, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Selvityksen valmistelleen jaoston kokoonpano
Neuvotteleva virkamies Niklas Wilhelmsson, oikeusministeriö, puheenjohtaja
Hankejohtaja Tuula Lybeck, valtiovarainministeriö, varapuheenjohtaja
Erityisasiantuntija Artsi Alanne, sisäministeriö
Johtaja Hanna Heinonen, Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA
Erityisasiantuntija Anu Häkli, ympäristöministeriö
Tarkastaja Tiina Kajakoski, ulkoministeriö
Kaupallinen neuvos Eeva-Liisa Koltta-Sarkkanen, työ- ja elinkeinoministeriö
Johtava asiantuntija Caj Lövegren, valtioneuvoston kanslia
Erityisasiantuntija Petri Saarukka, puolustusministeriö
Neuvotteleva virkamies Emma Taipale, opetus- ja kulttuuriministeriö
Erityisasiantuntija Tuija Laukkanen, maa- ja metsätalousministeriö
Erityisasiantuntija Sara Vänttinen, liikenne- ja viestintäministeriö
Erityisasiantuntija Marita Virtanen, valtiovarainministeriö
Erityisasiantuntija Maria Wakeham-Hartonen, oikeusministeriö
Hankepäällikkö Sini Lahdenperä, oikeusministeriö
Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Mieli Suomen mielenterveys ry
Varapuheenjohtaja Esa Aunola, Kansalaisareena ry
Puheenjohtaja Viveca Hargmark, Förbundsarenan rf
Asiantuntija Helena Nevalainen, Suomalaiset kehitysjärjestöt Fingo ry
Jäsen Elina Helmanen, Etnisten suhteiden neuvottelukunta
Talous- ja hallintopäällikkö Juuso Luomala, Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry
Jalostusjohtaja Minna Mäenpää, Suomen Hippos ry
Controller Perttu Pajukoski, Suomen Olympiakomitea ry
Sihteeri Elina Pajula, maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunta
Toiminnanjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen, Tieteellisten seurain valtuuskunta
Toiminnanjohtaja Maria Silvennoinen, Suomen Jazzliitto ry
valtiovarainministeriö
puh. 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Selvityksen valmistelleen jaoston kokoonpano
Neuvotteleva virkamies Niklas Wilhelmsson, oikeusministeriö, puheenjohtaja
Hankejohtaja Tuula Lybeck, valtiovarainministeriö, varapuheenjohtaja
Erityisasiantuntija Artsi Alanne, sisäministeriö
Johtaja Hanna Heinonen, Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA
Erityisasiantuntija Anu Häkli, ympäristöministeriö
Tarkastaja Tiina Kajakoski, ulkoministeriö
Kaupallinen neuvos Eeva-Liisa Koltta-Sarkkanen, työ- ja elinkeinoministeriö
Johtava asiantuntija Caj Lövegren, valtioneuvoston kanslia
Erityisasiantuntija Petri Saarukka, puolustusministeriö
Neuvotteleva virkamies Emma Taipale, opetus- ja kulttuuriministeriö
Erityisasiantuntija Tuija Laukkanen, maa- ja metsätalousministeriö
Erityisasiantuntija Sara Vänttinen, liikenne- ja viestintäministeriö
Erityisasiantuntija Marita Virtanen, valtiovarainministeriö
Erityisasiantuntija Maria Wakeham-Hartonen, oikeusministeriö
Hankepäällikkö Sini Lahdenperä, oikeusministeriö
Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Mieli Suomen mielenterveys ry
Varapuheenjohtaja Esa Aunola, Kansalaisareena ry
Puheenjohtaja Viveca Hargmark, Förbundsarenan rf
Asiantuntija Helena Nevalainen, Suomalaiset kehitysjärjestöt Fingo ry
Jäsen Elina Helmanen, Etnisten suhteiden neuvottelukunta
Talous- ja hallintopäällikkö Juuso Luomala, Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry
Jalostusjohtaja Minna Mäenpää, Suomen Hippos ry
Controller Perttu Pajukoski, Suomen Olympiakomitea ry
Sihteeri Elina Pajula, maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunta
Toiminnanjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen, Tieteellisten seurain valtuuskunta
Toiminnanjohtaja Maria Silvennoinen, Suomen Jazzliitto ry
Jakelu:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon liitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta | ||
EUSA-rahastot | ||
Förbundsarenan rf | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kriminaalihuollon tukisäätiö | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunta | ||
Museovirasto | ||
Natur och miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palosuojelurahasto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Fingo ry | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen Hippos ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen olympiakomitea ry | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen sydänliitto ry | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tieteellisten seurain valtuuskunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Vastuullinen lahjoittaminen ry | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
järjestöt
valtionavustus
valtionavustukset
Varainhankinta