Selvitys järjestöjen varainhankinnan avustamisesta ja tukemisesta valtionavustustoiminnassa
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/20209/2021
Svarstiden gick ut: 7.2.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Organisationsarbetsgruppen i projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten har utrett hur man inom statsunderstödsverksamheten kan bistå och stödja organisationers medelsanskaffning. Arbetsgruppen har gjort en utredning där den granskar metoder som gäller statsunderstöd till organisationer och bedömer konsekvenserna av dessa. Också tryggandet av organisationernas autonomi och säkerställandet av deras verksamhetsbetingelser granskas.
Utredningen baserar sig på arbetsgruppens analys. Gruppen har använt olika informationskällor och metoder för insamling av material, bland annat workshoppar. Finansministeriet begär utlåtanden om utredningen. Dessa kommer att beaktas när arbetsgruppen bereder sina slutsatser och färdigställer utredningen.
Avsikten är att utredningen ska publiceras under vintern. Målet är att ta fram ny information till stöd för statsbidragsmyndigheterna.
Utredningen baserar sig på arbetsgruppens analys. Gruppen har använt olika informationskällor och metoder för insamling av material, bland annat workshoppar. Finansministeriet begär utlåtanden om utredningen. Dessa kommer att beaktas när arbetsgruppen bereder sina slutsatser och färdigställer utredningen.
Avsikten är att utredningen ska publiceras under vintern. Målet är att ta fram ny information till stöd för statsbidragsmyndigheterna.
Bakgrund
Organisationsarbetsgruppens utredning är ett svar på uppdraget enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering (2019, s. 210) att utreda möjligheten att stödja utvecklandet av icke-statliga organisationers medelsanskaffning i syfte att stärka det civila samhällets resurser. Finansieringsmodellen för de funktioner som finansieras med avkastningen av penningspelsverksamheten ska ses över. Enligt den samförståndspromemoria som gäller detta ska statsunderstödsprojektet sammanställa förslag till utveckling av modellerna för medelsanskaffning. I samförståndspromemorian hänvisas det också till organisationernas autonomi. Arbetsgruppen har till sin utredning fogat ett sammandrag av tryggandet av organisationernas autonomi och säkerställandet av deras verksamhetsbetingelser inom statsunderstödsverksamheten. Sammandraget baserar sig på sammanställningen av information.
Våren 2021 publicerade finansministeriet en rapport från den organisationssektion som var verksam inom statsunderstödsprojektet. I rapporten föreslogs det att praxis för statsunderstöd som gäller organisationers ekonomi ska förenhetligas i den mån det är möjligt. Den utredning som nu är på remiss är förutom en analys av möjligheterna att bistå och stödja organisationers medelsanskaffning i statsunderstödsverksamheten också ett uppdaterat förslag till utveckling och förenhetligande av praxis för statsunderstöd till organisationer till den del frågan blev öppen i den rapport som det hänvisas till ovan.
Våren 2021 publicerade finansministeriet en rapport från den organisationssektion som var verksam inom statsunderstödsprojektet. I rapporten föreslogs det att praxis för statsunderstöd som gäller organisationers ekonomi ska förenhetligas i den mån det är möjligt. Den utredning som nu är på remiss är förutom en analys av möjligheterna att bistå och stödja organisationers medelsanskaffning i statsunderstödsverksamheten också ett uppdaterat förslag till utveckling och förenhetligande av praxis för statsunderstöd till organisationer till den del frågan blev öppen i den rapport som det hänvisas till ovan.
Målsättningar
Utredningen ger svar på följande frågor:
1. Kan man bistå och stödja organisationers medelsanskaffning och/eller etablering och utveckling av medelsanskaffningen med behovsprövade statsunderstöd?
2. Vilka konkreta metoder kan man tillämpa för att bistå och stödja organisationers medelsanskaffning, och vilka konsekvenser har dessa metoder?
3. Vilka villkor och begränsningar som gäller användningen av statsunderstöd till organisationer kan ändras för att organisationernas soliditet ska stärkas och deras finansiella ställning underlättas i syfte att förbättra organisationernas verksamhetsbetingelser?
Organisationsarbetsgruppen avgränsade utredningen med hjälp av sin kartläggning. Avgränsningen baserar sig på statsunderstödsprojektets mål och uppgifter. Därför granskas i utredningen inte sådana sätt att bistå eller stödja utvecklingen av organisationernas medelsanskaffning som faller utanför statsunderstödsverksamheten.
1. Kan man bistå och stödja organisationers medelsanskaffning och/eller etablering och utveckling av medelsanskaffningen med behovsprövade statsunderstöd?
2. Vilka konkreta metoder kan man tillämpa för att bistå och stödja organisationers medelsanskaffning, och vilka konsekvenser har dessa metoder?
3. Vilka villkor och begränsningar som gäller användningen av statsunderstöd till organisationer kan ändras för att organisationernas soliditet ska stärkas och deras finansiella ställning underlättas i syfte att förbättra organisationernas verksamhetsbetingelser?
Organisationsarbetsgruppen avgränsade utredningen med hjälp av sin kartläggning. Avgränsningen baserar sig på statsunderstödsprojektets mål och uppgifter. Därför granskas i utredningen inte sådana sätt att bistå eller stödja utvecklingen av organisationernas medelsanskaffning som faller utanför statsunderstödsverksamheten.
Länkar:
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM100:00/2021 - Järjestöjen valtionavustustoimintaa kehittävä työryhmä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163145 - Järjestöjä koskevat valtionavustuskäytännöt (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:27)
Bilagor:
Järjestöjen varainhankinnan avustaminen ja tukeminen -raporttiluonnos (lausuntopyyntöversio).pdf - Järjestöjen varainhankinnan avustaminen ja tukeminen valtionavustustoiminnassa -raporttiluonnos
Tidtabell
Begäran om utlåtande publicerades tisdagen den 3 januari 2023. Vi ber er lämna in ert utlåtande senast tisdagen den 7 februari 2023. Remisstiden är fem veckor.
Svarsanvisningar för mottagare
Finansministeriet begär utlåtanden om utredningen. Det går också att ge allmän respons på utvecklingen av statsunderstödsverkamheten.
Utlåtanden kan lämnas antingen av sammanslutningar eller av enskilda personer. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. Man behöver inte svara på varje fråga för att lämna in ett utlåtande. Den som lämnar utlåtandet avgör själv vilka frågor utlåtandet ska fokusera på. Utlåtandet kan lämnas på finska eller på svenska.
För att kunna lämna in ett utlåtande i utlåtande.fi måste du registrera dig och logga in i tjänsten. Anvisningar för utlåtandetjänsten finns under fliken Anvisningar.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Begäran om utlåtande får fritt delas vidare. Utlåtandena är offentliga och publiceras förutom i tjänsten utlåtande.fi också på webbsidan för organisationsarbetsgruppens beredningsarbete, där även gruppens mötesprotokoll publiceras.
Utlåtanden kan lämnas antingen av sammanslutningar eller av enskilda personer. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. Man behöver inte svara på varje fråga för att lämna in ett utlåtande. Den som lämnar utlåtandet avgör själv vilka frågor utlåtandet ska fokusera på. Utlåtandet kan lämnas på finska eller på svenska.
För att kunna lämna in ett utlåtande i utlåtande.fi måste du registrera dig och logga in i tjänsten. Anvisningar för utlåtandetjänsten finns under fliken Anvisningar.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Begäran om utlåtande får fritt delas vidare. Utlåtandena är offentliga och publiceras förutom i tjänsten utlåtande.fi också på webbsidan för organisationsarbetsgruppens beredningsarbete, där även gruppens mötesprotokoll publiceras.
Beredare
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 0295 160 197
mikko.lehtonen(a)gov.fi
Sammansättningen av den sektion som berett utredningen
ordförande Niklas Wilhelmsson, konsultativ tjänsteman, justitieministeriet
vice ordförande Tuula Lybeck, projektchef, finansministeriet
Artsi Alanne, specialsakkunnig, inrikesministeriet
Hanna Heinonen, direktör, Social- och hälsoorganisationernas understödscentral
Anu Häkli, specialsakkunnig, miljöministeriet
Tiina Kajakoski, inspektör, utrikesministeriet
Eeva-Liisa Koltta-Sarkkanen, handelsråd, arbets- och näringsministeriet
Caj Lövegren, ledande sakkunnig, statsrådets kansli
Petri Saarukka, specialsakkunnig, försvarsministeriet
Emma Taipale, konsultativ tjänsteman, undervisnings- och kulturministeriet
Tuija Laukkanen, specialsakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet
Sara Vänttinen, specialsakkunnig, kommunikationsministeriet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Maria Wakeham-Hartonen, specialsakkunnig, justitieministeriet
Sini Lahdenperä, projektchef, justitieministeriet
Sari Aalto-Matturi, verksamhetsledare, MIELI Psykisk Hälsa Finland rf
Esa Aunola, vice ordförande, Kansalaisareena ry
Viveca Hargmark, ordförande, Förbundsarenan rf
Helena Nevalainen, sakkunnig, Suomalaiset kehitysjärjestöt - Finnish Development NGOs Fingo ry
Elina Helmanen, medlem, delegationen för etniska relationer
Juuso Luomala, ekonomi- och förvaltningschef, Ungdomssektorns takorganisation i Finland Allians rf
Minna Mäenpää, avelschef, Finlands Hippos rf
Perttu Pajukoski, controller, Finlands Olympiska Kommitté rf
Elina Pajula, sekreterare, maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunta (landskapens delegation för nätverksorganisationer)
Lea Ryynänen-Karjalainen, verksamhetsledare, vetenskapliga samfundens delegation
Maria Silvennoinen, verksamhetsledare, Suomen Jazzliitto ry
finansministeriet
tfn 0295 160 197
mikko.lehtonen(a)gov.fi
Sammansättningen av den sektion som berett utredningen
ordförande Niklas Wilhelmsson, konsultativ tjänsteman, justitieministeriet
vice ordförande Tuula Lybeck, projektchef, finansministeriet
Artsi Alanne, specialsakkunnig, inrikesministeriet
Hanna Heinonen, direktör, Social- och hälsoorganisationernas understödscentral
Anu Häkli, specialsakkunnig, miljöministeriet
Tiina Kajakoski, inspektör, utrikesministeriet
Eeva-Liisa Koltta-Sarkkanen, handelsråd, arbets- och näringsministeriet
Caj Lövegren, ledande sakkunnig, statsrådets kansli
Petri Saarukka, specialsakkunnig, försvarsministeriet
Emma Taipale, konsultativ tjänsteman, undervisnings- och kulturministeriet
Tuija Laukkanen, specialsakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet
Sara Vänttinen, specialsakkunnig, kommunikationsministeriet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Maria Wakeham-Hartonen, specialsakkunnig, justitieministeriet
Sini Lahdenperä, projektchef, justitieministeriet
Sari Aalto-Matturi, verksamhetsledare, MIELI Psykisk Hälsa Finland rf
Esa Aunola, vice ordförande, Kansalaisareena ry
Viveca Hargmark, ordförande, Förbundsarenan rf
Helena Nevalainen, sakkunnig, Suomalaiset kehitysjärjestöt - Finnish Development NGOs Fingo ry
Elina Helmanen, medlem, delegationen för etniska relationer
Juuso Luomala, ekonomi- och förvaltningschef, Ungdomssektorns takorganisation i Finland Allians rf
Minna Mäenpää, avelschef, Finlands Hippos rf
Perttu Pajukoski, controller, Finlands Olympiska Kommitté rf
Elina Pajula, sekreterare, maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunta (landskapens delegation för nätverksorganisationer)
Lea Ryynänen-Karjalainen, verksamhetsledare, vetenskapliga samfundens delegation
Maria Silvennoinen, verksamhetsledare, Suomen Jazzliitto ry
Sändlista:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon liitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta | ||
EUSA-rahastot | ||
Förbundsarenan rf | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kriminaalihuollon tukisäätiö | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunta | ||
Museovirasto | ||
Natur och miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palosuojelurahasto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Fingo ry | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen Hippos ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen olympiakomitea ry | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen sydänliitto ry | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tieteellisten seurain valtuuskunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Vastuullinen lahjoittaminen ry | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
järjestöt
valtionavustus
valtionavustukset
Varainhankinta