Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskuksesta annetun lain 3 a §:n muuttamiseksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23379/2023
Vastausaika on päättynyt: 9.4.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää ystävällisesti lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla täydennetään asetusta (EU) 2018/1724 tietoja, menettelyjä sekä neuvonta- ja ongelmanratkaisupalveluja saataville tarjoavan yhteisen digitaalisen palveluväylän perustamisesta ja asetuksen (EU) N:o 1024/2012 muuttamisesta (jäljempänä ”SDG-asetus”).
Esitetyt täydennykset tehtäisiin muuttamalla lakia elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskuksesta (20.11.2009/897) lain 1.1.2025 lähtien voimassa olevassa muodossa.
Hanke: TEM059:00/2023
Esitetyt täydennykset tehtäisiin muuttamalla lakia elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskuksesta (20.11.2009/897) lain 1.1.2025 lähtien voimassa olevassa muodossa.
Hanke: TEM059:00/2023
Tausta
SDG-asetus on tullut voimaan portaittain, ja viimeisenä vaiheena on yhden kerran teknisen järjestelmän, eli OOTS-järjestelmän, käyttöönotto loppuvuodesta 2024. Se mahdollistaa sähköiseen asiointiin linkittyvän todistusmateriaalin vaihdon rajat ylittävästi määrätyillä aloilla.
SDG-asetus ei itsessään edellytä kansallista täydentävää lainsäädäntöä, mutta asetuksen täytäntöönpanon valmistelun yhteydessä on ilmennyt tarve oikeustilaa selkeyttävälle kansalliselle lainsäädännölle. Ensinnäkin esitetään säädettäväksi, että Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) kehittämis- ja hallintokeskus (jäljempänä ”KEHA-keskus”) toimii asetuksen 28 artiklan mukaisena kansallisena koordinaattorina. Lisäksi esitetään, että KEHA-keskus toimii digitaalisen palveluväylän tietojenvaihtoon liittyvän kansallisen teknisen järjestelmän rekisterinpitäjänä. Esitetyllä muutoksella ei olisi vaikutusta siihen, että todistusmateriaalia vaihtavat toimivaltaiset viranomaiset olisivat yhä rekisterinpitäjiä omien menettelyidensä ja rekisteriensä osalta. Kyseessä olisi oikeustilaa selkeyttävä muutos.
SDG-asetus ei itsessään edellytä kansallista täydentävää lainsäädäntöä, mutta asetuksen täytäntöönpanon valmistelun yhteydessä on ilmennyt tarve oikeustilaa selkeyttävälle kansalliselle lainsäädännölle. Ensinnäkin esitetään säädettäväksi, että Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) kehittämis- ja hallintokeskus (jäljempänä ”KEHA-keskus”) toimii asetuksen 28 artiklan mukaisena kansallisena koordinaattorina. Lisäksi esitetään, että KEHA-keskus toimii digitaalisen palveluväylän tietojenvaihtoon liittyvän kansallisen teknisen järjestelmän rekisterinpitäjänä. Esitetyllä muutoksella ei olisi vaikutusta siihen, että todistusmateriaalia vaihtavat toimivaltaiset viranomaiset olisivat yhä rekisterinpitäjiä omien menettelyidensä ja rekisteriensä osalta. Kyseessä olisi oikeustilaa selkeyttävä muutos.
Tavoitteet
SDG-asetuksen mukaan kansalaisille ja yrityksille suunnatut komission, EU:n virastojen ja jäsenmaiden tarjoamat sisämarkkinoiden verkkopalvelut kootaan digitaalisen palveluväylän, Single Digital Gateway, alle yhteen sähköiseen portaaliin eli verkkopalveluun, joka omien toimintojensa lisäksi tarjoaa pääsyn useisiin muihin verkkopalveluihin. SDG-asetus on omiaan edistämään sisämarkkinoiden toimintaa helpottamalla yritysten sekä kansalaisten rajat ylittävää toimintaa ja asiointia.
Nyt esitetyillä kansallisilla muutoksilla pyritään toisaalta varmistamaan perustuslain 2 §:n 3 momentin lailla säätämisen vaatimuksen toteutuminen KEHA-keskuksen tehtävien osalta, ja toisaalta selkeyttämään viranomaisten keskinäisiä vastuita ja rekisterinpitovastuun kohdentumista kansallisen teknisen järjestelmän yhteydessä todistusmateriaalia siirrettäessä.
Nyt esitetyillä kansallisilla muutoksilla pyritään toisaalta varmistamaan perustuslain 2 §:n 3 momentin lailla säätämisen vaatimuksen toteutuminen KEHA-keskuksen tehtävien osalta, ja toisaalta selkeyttämään viranomaisten keskinäisiä vastuita ja rekisterinpitovastuun kohdentumista kansallisen teknisen järjestelmän yhteydessä todistusmateriaalia siirrettäessä.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään maanantaina 8.4.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Johtava asiantuntija Nadine Hellberg-Lindqvist, [email protected], puh. +358 29 504 7023
Erityisasiantuntija Niina Etelävuori, [email protected], puh. +358 295 047 022
Erityisasiantuntija Niina Etelävuori, [email protected], puh. +358 295 047 022
Jakelu:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Business Finland Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan kuluttajakeskus | ||
Fimea | ||
Fine Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Finnvera | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus STUK | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tulli | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Vero | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands arbetskrafts- och studieservicemyndighet |