Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 3 a § i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna och närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23379/2023
Svarstiden gick ut: 9.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber vänligen om utlåtande om utkastet till regeringens proposition som kompletterar förordning (EU) 2018/1724 om inrättande av en gemensam digital ingång för tillhandahållande av information, förfaranden samt hjälp- och problemlösningstjänster och om ändring av förordning (EU) nr 1024/2012 (nedan SDG-förordningen).
De föreslagna kompletteringarna görs genom att lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter (20.11.2009/897) ändras i den form som gäller fr.o.m. den 1 januari 2025.
Projekt: TEM059:00/2023
De föreslagna kompletteringarna görs genom att lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter (20.11.2009/897) ändras i den form som gäller fr.o.m. den 1 januari 2025.
Projekt: TEM059:00/2023
Bakgrund
SDG-förordningen har trätt i kraft stegvis, och den sista fasen är att ett tekniskt system som bygger på engångsprincipen, dvs. OOTS-systemet, tas i bruk i slutet av år 2024. Det möjliggör utbyte av bevismaterial som är länkat till elektroniska tjänster över gränserna inom vissa områden.
SDG-förordningen förutsätter inte i sig nationell kompletterande lagstiftning, men i samband med beredningen av genomförandet av förordningen har det framkommit ett behov av nationell lagstiftning som förtydligar rättsläget. För det första föreslås det att närings-, trafik- och miljöcentralernas (NTM) utvecklings- och förvaltningscenter (nedan utvecklings- och förvaltningscentret) ska vara nationell samordnare enligt artikel 28 i förordningen. Dessutom föreslås det att utvecklings- och förvaltningscentret ska vara personuppgiftsansvarig för det nationella tekniska system som hänför sig till informationsutbytet i den digitala servicekanalen. Den föreslagna ändringen inverkar inte på att de behöriga myndigheter som utbyter bevismaterial fortfarande är personuppgiftsansvariga i fråga om sina egna förfaranden och register. Det är fråga om en ändring som förtydligar rättsläget.
SDG-förordningen förutsätter inte i sig nationell kompletterande lagstiftning, men i samband med beredningen av genomförandet av förordningen har det framkommit ett behov av nationell lagstiftning som förtydligar rättsläget. För det första föreslås det att närings-, trafik- och miljöcentralernas (NTM) utvecklings- och förvaltningscenter (nedan utvecklings- och förvaltningscentret) ska vara nationell samordnare enligt artikel 28 i förordningen. Dessutom föreslås det att utvecklings- och förvaltningscentret ska vara personuppgiftsansvarig för det nationella tekniska system som hänför sig till informationsutbytet i den digitala servicekanalen. Den föreslagna ändringen inverkar inte på att de behöriga myndigheter som utbyter bevismaterial fortfarande är personuppgiftsansvariga i fråga om sina egna förfaranden och register. Det är fråga om en ändring som förtydligar rättsläget.
Målsättningar
Enligt SDG-förordningen ska de webbtjänster för den inre marknaden som kommissionen, EU:s byråer och medlemsländerna tillhandahåller medborgarna och företagen samlas i en enda elektronisk portal, dvs. digital ingång (Single Digital Gateway), som utöver sin egen verksamhet ger tillgång till flera andra webbtjänster. SDG-förordningen bidrar till att främja den inre marknadens funktion genom att underlätta företagens och medborgarnas gränsöverskridande verksamhet och uträttande av ärenden.
Syftet med de nationella ändringar som nu föreslås är dels att säkerställa att kravet på bestämmelser i lag i 2 § 3 mom. i grundlagen uppfylls i fråga om utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter, dels att förtydliga myndigheternas inbördes ansvar och fördelningen av ansvaret för registerföringen i det nationella tekniska systemet i samband med överföringen av bevismaterial.
Syftet med de nationella ändringar som nu föreslås är dels att säkerställa att kravet på bestämmelser i lag i 2 § 3 mom. i grundlagen uppfylls i fråga om utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter, dels att förtydliga myndigheternas inbördes ansvar och fördelningen av ansvaret för registerföringen i det nationella tekniska systemet i samband med överföringen av bevismaterial.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast måndagen den 8 april 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post. För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Du kan be om stöd för att använda tjänsten på adressen[email protected].
Utlåtanden kan lämnas också av andra än de som nämns i sändlistan. OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
Utlåtanden kan lämnas också av andra än de som nämns i sändlistan. OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
Beredare
Nadine Hellberg-Lindqvist, ledande sakkunnig, [email protected], tfn 358 29 504 7023
Niina Etelävuori, specialsakkunnig, [email protected], tfn 358 295 047 022
Niina Etelävuori, specialsakkunnig, [email protected], tfn 358 295 047 022
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Business Finland Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan kuluttajakeskus | ||
Fimea | ||
Fine Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Finnvera | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus STUK | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tulli | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Vero | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands arbetskrafts- och studieservicemyndighet |