Lausuntopyyntö asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026 luonnoksesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/5787/2021
Vastausaika on päättynyt: 16.12.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026 luonnoksesta.
Tausta
Asiakas- ja potilasturvallisuuden ja laadun edistäminen on osa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuuta. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ohjaa suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhtenäiseen turvallisuuskulttuuriin ja edistää sen toteutumista. Uuden asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026 valmistelutyö aloitettiin keväällä 2021. Strategian valmistelutyöhön on kutsuttu edustajat laajalti koko sosiaali- ja terveydenhuollosta. Kevään ja kesän 2021 aikana on järjestetty 8 työpajaa eri teemoista keskeisille sidosryhmille. Strategiatyön valmistelua sekä ohjausta varten on perustettu ohjausryhmä 13.4.2021 ja ohjausryhmä on perustanut työryhmän, jonka tehtävänä on muun muassa toimia ohjausryhmän apuna operatiivisena toimijana.
Tavoitteet
Uudella asiakas- ja potilasturvallisuusstrategialla ja toimeenpanosuunnitelmalla 2022-2026 edistetään osallisuuden, turvallisuutta vahvistavien toimien ja turvallisuuskulttuurin johtamisen toteutumista Suomessa. Aikaisemmasta poiketen strategiaan sisällytetään myös toimeenpanosuunnitelma, jotta tavoitteiden siirtäminen arjen toimintaan voidaan aloittaa heti strategiakauden alusta. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026 on valmisteltu sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten, toimintaa johtavien ja valvovien tahojen, poliittisten päättäjien sekä asiakkaiden, potilaiden ja näiden läheisten käyttöön.
Strategian visiona on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026. Mallimaaksi pyrkiminen ei tarkoita sitä, että olisimme kansainvälisesti arvioituna paras maa kaikilla turvallisuuden mittareilla. Se tarkoittaa, että otamme käyttöön parhaaseen tutkittuun tietoon perustuvat kansainväliset suositukset niin, että ne hyödyttävät ammattilaisia, potilaita ja asiakkaita kaikissa organisaatioissa kaikilla työskentelyn tasoilla.
Jotta visio voisi toteutua, se on pilkottu neljäksi strategiseksi kärjeksi. Jokaisen kärjen alla on esitetty kolme tavoitetta, joiden toteutuminen konkreettisesti edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista. Strategiset kärjet, tavoitteet ja toimenpiteet on laadittu siten, että tämä visio on mahdollista saavuttaa.
Strategian visiona on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026. Mallimaaksi pyrkiminen ei tarkoita sitä, että olisimme kansainvälisesti arvioituna paras maa kaikilla turvallisuuden mittareilla. Se tarkoittaa, että otamme käyttöön parhaaseen tutkittuun tietoon perustuvat kansainväliset suositukset niin, että ne hyödyttävät ammattilaisia, potilaita ja asiakkaita kaikissa organisaatioissa kaikilla työskentelyn tasoilla.
Jotta visio voisi toteutua, se on pilkottu neljäksi strategiseksi kärjeksi. Jokaisen kärjen alla on esitetty kolme tavoitetta, joiden toteutuminen konkreettisesti edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista. Strategiset kärjet, tavoitteet ja toimenpiteet on laadittu siten, että tämä visio on mahdollista saavuttaa.
Liitteet:
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026, lausuntopyyntö.PDF -
Sähköisen allekirjoituksen kansilehti.PDF -
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026, luonnos.pdf -
Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026, begäran om utlåtande.pdf -
Sähköisen allekirjoituksen kansilehti, sv.PDF -
Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026, utkast.pdf -
Aikataulu
Suomenkieliset lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 10.12.2021 klo 16.15 mennessä. Ruotsinkieliset versiot julkaistaan mahdollisimman pian ja niiden osalta lausuntoaika jatkuu vastaavasti pidempään.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan ensisijaisesti lausuntopalvelu.fi kautta.
Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero VN/5787/2021 sekä STM114:00/2021.
Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne ovat nähtävissä lausuntopalvelu.fi –sivustolla sekä hankerekisterissä. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa https://stm.fi/lausuntopyynnot.
Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero VN/5787/2021 sekä STM114:00/2021.
Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne ovat nähtävissä lausuntopalvelu.fi –sivustolla sekä hankerekisterissä. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa https://stm.fi/lausuntopyynnot.
Valmistelijat
Kaisa Halinen, lääkintöneuvos, [email protected], p. +358 295 163 154
Sonja Jantunen, lakimies, [email protected], p. +358 295 163 366
Sonja Jantunen, lakimies, [email protected], p. +358 295 163 366
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Ammattikorkeakoulun terveysalan johtajien verkosto | ||
Apteekkariliitto | ||
Eksote - Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri Essote | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETENE | ||
Farmasialiitto | ||
Fimea | ||
HALI ry | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin yliopisto kirjaamo | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosteri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto kirjaamo | ||
Jyväskylän yliopisto kirjaamo | ||
Kainuun sote | ||
Kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Soite | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntatyönantajat | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri Kymsote | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto kirjaamo | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Lääkitysturvallisuusverkosto | ||
Lääkäriliitto | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
OTKES | ||
Oulun yliopisto kirjaamo | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri KYS | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri PHHYKY | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Sosiaalialan osaamiskeskukset | ||
Sosnet | ||
Sosnet | ||
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STM kirjaamo | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen Hygieniahoitajat | ||
Suomen infektioidentorjuntayhdistys ry | ||
Suomen Lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry | ||
Suomen Sairaanhoitajaliitto | ||
Super | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tampereen yliopisto kirjaamo | ||
Tehy | ||
Tehy | ||
Tehy | ||
THL | ||
Turun yliopisto kirjaamo | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Vaasan potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskus | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Vaasan yliopisto kirjaamo | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri TYKS | ||
Åbo Akademi kirjaamo |